Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbilers CTV gearbox


doro8

Anbefalte innlegg

I følge http://www.carbuyer.co.uk/tips-and-advice/143636/hybrid-and-electric-cars-which-to-choose/page/0/1

 

er CVT gearkassa et irritasjonsproblem under aksellerasjoner:

 

"However, we would point out that a number of hybrid models use a ‘continually variable transmission’ (CVT) gearbox, which makes the car's engine drone under acceleration. If you do a lot of miles, we’d recommend looking at some of the more efficient diesel cars currently on sale, which are often better to drive."

 

Noen nåværende eller tidligere eiere av Prius/Lexus eller andre hybrider som kan fortelle hvor irriterende denne unoten er?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt forrige generasjon Prius som leiebil i et par uker. Det var fælt så den fyrte seg opp på turtallet. Jeg var ganske sikker det var en feil på den, men de skal visst være slik.

En bekjent har annengenerasjons Prius. Denne er visstnok noe mindre hysterisk, men jeg liker det uansett ikke. Ifølge min bekjente legger han ikke lenger merke til det, så det er gjerne en vanesak.

Lenke til kommentar

Det høres merkelig ut med CVT, men å kunne holde en konstant omdreining er positivt for bensinøkonomi, og gjør opp for den dårlige effektiviteten til CVT-kasser.

 

Subaru Lineartronic og VAG Multitronic har ihvertfall semi-automatisk giring som gir deg en følelse av vanlig giring. Jeg vet at Lineartronic også har en sportmodus som hopper gjennom omdreininger for å kunne gi bedre ytelse, men har konstant omdreining med vanlig kjøring for god bensinøkonomi.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Har lagt fra meg tanken på en hybrid. Også av en annen grunn:

 

Har forstått 12V batteriet har en tendens til å gå kaputt

fordi det ofte er underdimensjonert samtidig som det sammenlignet med vanlige biler

tappes for mer strøm når bilen ikke er i bruk + lades langsommere ved kjøring.

 

Samme uheldige kombinasjon har forøvrig også de rene elbilene.

Er for mye elektronikk som trenger konstant strøm

kombinert med betydelig langsommere lading enn den en dynamo gir.

 

Og siden jeg ofte har flere uker jeg ikke bruker bilen, er jeg særlig utsatt for dette.

Men en vanlig bil er det vanligvis ikke nødvendig å koble på batterilader før etter ca 2 måneder.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å bli vant til CVT. Jo større motor, jo mindre problem er det. I Toyota-hybridene og de minste Lexusene merkes det ekstra godt, men man må bare tenke at turtallet ikke er relatert til farten, men gasspådraget. I grove trekk kan man si at jo hardere man trykker gasspedalen, jo høyere turtall jobber motoren på - uavhengig av fart.

 

En del biler, bl. a. nye Nissan-modeller med automat og en del Lexus-modeller, har de lagt inn "trinn" for at girkassen skal oppleves som en tradisjonell automatkasse. Dette er egentlig bare å fortelle styreprogramvaren til boksen hvor den skal legge turtall relativt til både gasspådrag og fart.

 

CVT-drønnet er ikke et like stort problem på litt større motorer, som f. eks. V6-utgavene til Lexus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

CVT-kassen brukt i relativt få Toyota/Lexus-modeller er vel det nærmest du kommer den "magiske girkassen" som effekt-tilhengere i "effekt vs dreiemoment" sverger til.

Sånn sett bør den vel lovprises som det eneste rette girkassevalg uavhengig av El-/Hybrid-/"Fossiltbrensel"-drift.

:)

Hvem som lever i fornektelse vil jeg nok heller si er de som sverger til rånebiler (les:entusiastbiler) med forurensende og støyende bensin-motorer (og de som hater hybrider..særlig Prius.. misliker som regel diesel omtrent like mye)

:)

 

Trådstarter har allerede vist til en ulempe med slike biler, og det er det (relatvit) dårlige 12V batteriet som skal drive ECU'ene.
Når det er flatt er det ikke så greit å få igang bilen. (En "startbooster" i bagasjerommet er lurt å ha).

:)

Og det *blir* fort flatt når bilen/batteriet er brukt noen år og den blir stående uker uten bruk.
Ved daglig bruk lader elektronikken/hovedbatteriet "startbatteriet" helt greit.

Min Prius har aldri sviktet selv i -30 (men sviktet da den stod uten å brukes ett par måneder).

Dersom man lar bilen stå i uker av ulike årsaker er det heller ikke dumt å la en CTEK-lader (eller tilsvarende) være tilkoblet.

 

Min (gen2) Prius "bråker" iht hvor mye gassen trykkes, en "sur" lyd selvsagt.. det er jo ikke en "kul" R6/V6/V8/V12/V16 under panseret.

Bare en d***motor ("Atkinson"-variant) som skal hjelpe elmotoren til å drive bilen (og lade batteriet.. via EM1).

Uansett vil jeg si den er en dritstikker og grei bil, men noen entusiastbil er den såvistt ikke.

Men... den akser like bra som den 116d jeg leaset... både fra 0-100 og "forbikjøringsaks" - 60-100/80-120 (målt med Performancebox). Holder for meg...når vi snakker om "transportmiddel".

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...