Gå til innhold

Nasjonalitet og forsvaret/førstegangstjeneste


Apekatt1

Anbefalte innlegg

Hei. Er det nødvendig med norsk pass for å kunne tjenestegjøre i forsvaret/førstegangstjeneste?

Jeg er halvt utelandsk, og halvt norsk, og er norsk statsborger, men har utelandsk pass. Ifølge min mor kan jeg få norsk pass når som helst, hvis ikke både utelandsk og norsk (dobbel nasjonalitet) fordi min søster er født i Norge og min far er norsk, og da fikk jeg tydeligvis automatisk norsk statsborgerskap.

 

Uansett; holder det å ha norsk statsborgerskap? Jeg er altså norsk, men har et utelandsk pass (EU), eller må jeg ha norsk pass også? Dette er som sagt ikke noe problem å få, men som de fleste er jeg vel stolt av det utelandske passet mitt og vil helst slippe å bytte det inn.

 

Er førstegangstjeneste likt for alle, eller drives det med forskjellige ting her? Tenker da på forskjellige grener som logistikk, panser, artilleri og så videre. Er det mulighet for å ta C sertifikat under førstegangstjeneste? (Altså betalt/delvis betalt av forsvaret)

 

Hvordan er det med lønn og så videre? Jeg har skjønt at man får dagspenger, og dimiteringspenger når en slutter etter endt førstegangstjeneste, men leser også om at de kan betale husleie, abbonement, internett, og så videre.

 

Hvis jeg har samboer på det øyeblikket jeg skal i førstegangstjeneste, og jeg leier en leilighet/enebolig med internett osv, vil jeg da få dekket disse kostnadene? I så fall hvor mye av det? Gitt at alt står på mitt navn 100%?

 

Får alle brev i posten om førstegangstjeneste? Hvis ikke, er det mulighet å "melde" seg på uten å ha blitt innkalt?

 

Hva er "pros" og "cons" av førstegangstjeneste? Vil jeg tjene noe særlig på det, hvordan er det rett og slett, spesielt med tanke på samboer/kjæreste?

 

Takker for svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med passet vet jeg ikke, men tror ikke du må ha norsk pass.

 

Førstegangstjenesten varierer enormt, du kan gjøre mye rart.

 

C sertifikat er 99% nei, da de får nok folk som allerede har lappen fra før.

 

Lønn = så godt som fraværende, du tjener i alt 60.000 på 1 år, så du jobber nærmest gratis.

 

å få dekt leie vet jeg ikke.

 

det er verneplikt, så de fleste vil nok få brev, tror ca 1 av 6 som blir innkalt tjener tjenesten.

Ofte må du møte opp og være i et par dager før du får dimittere.

 

pros: Oppleve ting du aldri vil kunne ellers

 

cons: mye kommer til å suge, virkelig suge. Du tjener lite økonomisk på det, hvis du ikke får tjeneste med turnus er det kjipt med samboer/kjæreste.

Lenke til kommentar

 

 

Lønn = så godt som fraværende, du tjener i alt 60.000 på 1 år, så du jobber nærmest gratis.

 

 

Det med lønn kommer an på hvilken avdeling du havner med, samt grad. Jeg tjente selv rundt 100.000 det året jeg var inne som grensejeger(Fikk rundt 2k mer enn "vanlige" vernepliktige i måneden.)

 

 

100.000 som årslønn er ikke mye.

Lenke til kommentar

100000 er kanskje ikke så veldig mye, men hvor mye utgifter har de fleste som er inne til førstegangstjeneste? 19 år og rett ut fra videregående, kanskje et lite billån, bor gratis hjemme, aldri vært i jobb før. Ingenting å egentlig bruke penger på, lån blir dekket, man får gratis mat, man MÅ ikke ut på byen hver helg. Da sitter man jo igjen med nesten alle penga når man er ferdig også kommer dimmepengene i tillegg. Syns ikke det er så ille jeg da mtp at de pengene er kun til deg selv.

 

Sånn til eksempel. Grenader/befallønn her jeg jobber er standard 16-17 utbetalt i mnd pluss evt. tillegg hvis det er det. Så har man bil og hus f.eks som ikke dekkes opp, mat og drikke som man må stå for selv, mange har samboer/ektefelle kanskje barn, pendler er det mange som gjør. Vi får ikke 90% avslag på tog og gode priser på kollektivtransport. Det er mange jeg jobber med som sitter igjen med mindre penger til seg selv enn vernepliktige når alt kommer til alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

100.000 som årslønn er ikke mye.

Men sammen med gratis kost og losji mesteparten av året (utenom på perm) og dekket enten leie på bolig eller renteutgifter på boliglån om det er aktuelt, så blir det plutselig noe helt annet.

 

 

Du går ikke inn i militæret for å tjene penger(!)

 

Hvis det er poenget, jobb et år isteden og bo hjemme hvis du kan.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lønn = så godt som fraværende, du tjener i alt 60.000 på 1 år, så du jobber nærmest gratis.

 

 

Det med lønn kommer an på hvilken avdeling du havner med, samt grad. Jeg tjente selv rundt 100.000 det året jeg var inne som grensejeger(Fikk rundt 2k mer enn "vanlige" vernepliktige i måneden.)

 

 

100.000 som årslønn er ikke mye.

 

Poenget er at det er muligheter for å tjene langt mer enn 60 000 når du er inne. Kombiner de 100 000 med gratis kost og hustak, så kan du faktisk legge av de 100 000. Da blir det fort noe annet. Det å få 100k skattefritt rett i lommen samtidig som du har fullført førstegangstjenesten er ikke dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal jobbe i militæret etter tjeneste, kan du se ganske langt etter C-sertifikat sponset av dem.

 

En på rommet mitt ville det, for foreldrene hadde en svær gård og de kjørte mye rundt med lastebiler. Hvis han ikke kunne bevise at han ville bli fast ansatt som lastebilsjåfør etter førstegangstjenesten, fikk han bare blånekt. Å kjøre rundt med foreldrene sine lastebiler var ikke nok.

 

Og i tillegg var det 80 søkere på noen få skoleplasser.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

Lønn = så godt som fraværende, du tjener i alt 60.000 på 1 år, så du jobber nærmest gratis.

 

 

Det med lønn kommer an på hvilken avdeling du havner med, samt grad. Jeg tjente selv rundt 100.000 det året jeg var inne som grensejeger(Fikk rundt 2k mer enn "vanlige" vernepliktige i måneden.)

 

 

100.000 som årslønn er ikke mye.

 

Poenget er at det er muligheter for å tjene langt mer enn 60 000 når du er inne. Kombiner de 100 000 med gratis kost og hustak, så kan du faktisk legge av de 100 000. Da blir det fort noe annet. Det å få 100k skattefritt rett i lommen samtidig som du har fullført førstegangstjenesten er ikke dårlig.

 

 

Du sparer ALDRI 100 000 om tjener 100 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...