Gå til innhold

TEST: Asus GeForce GTX 980 Strix OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Ikke alltid optimalt å ha 2 eller flere skjermkort i maskina. Ikke alle har kabinett som det passer så bra, samt økt støy eller varme. Et GTX 990 kort ville gitt god ytelse, men da tatt mindre plass i maskina. Har selv et SLI oppsett med to kort, men helst ville jeg bare hatt ett kraftig kort.

Lenke til kommentar

Ser det er flere her som mener at et ferdig fabrikkoverklokket kort nødvendigvis yter bedre og fortjener bedre karakterer......

I helgen hadde TechReport.com en test av Zotac's GeForce GTX 980 AMP! Omega og

Gigabyte's G1 Gaming GTX 980. Selvfølgelig hadde disse bedre ytelse enn referansen - skulle bare mangle. Men jammen hadde de klart å klokke et referansekort til å yte tilsvarende som begge ovennevnte selv da de var overklokket ytterligere også.... M.a.o. så ligger det et voldsomt potensiale selv i referansekortet - selv uten eksotiske kjølemedier.. Er ikke sikkert det er nødvendig å kjøpe fabrikklokkede kort når det ligger slike gode oppskrifter på overklokk av et referansekort:

 

http://techreport.com/review/27176/geforce-gtx-980-cards-from-gigabyte-and-zotac-reviewed

 

Absolutt verdt å lese : )))

Lenke til kommentar

 

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Ikke alltid optimalt å ha 2 eller flere skjermkort i maskina. Ikke alle har kabinett som det passer så bra, samt økt støy eller varme. Et GTX 990 kort ville gitt god ytelse, men da tatt mindre plass i maskina. Har selv et SLI oppsett med to kort, men helst ville jeg bare hatt ett kraftig kort.

 

 

skjønner noen av argumentene som plass ol. men når det gjelder støy og varme så tror jeg at 2 kort er bedre. blir jo mer kjøling pr gpu fordelt over større areal. + at man som regel kan klokke litt mer.

Lenke til kommentar

 

 

Dere burde teste Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming Winforce 3X også. Kjøleren på det kortet skal være enda bedre.

Kanskje bedre kjøling, men det bråker mye mer.

 

 

Det er ikke helt sant. Klart at når Asus velger å ha viftene helt av når kortet ikke belastes, så vil det selvfølgelig bidra til mindre støy i maskina (doh!) Men det betyr ikke at Gigabyte G1 kortet bråker mye. Dessuten er Gigabyte kortet 7 grader kaldere ved load enn Asus kortet, og det betyr en del. Les selv her :

http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_980_strix_review,10.html

 

 

Jeg tar tall som måler 35 dB på 75 cm avstand når vifter ikke går med en ganske stor klype salt, spesielt når det er snakk om verdier som ligger så nærme 35 dB.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Heller 2 stk 990 enn 4 stk 980 :)

 

 

sant nok :) men lykke til å finne en cpu som klarer å drive det oppsettet :)

 

Pfft, 5960X takler det fint ^^

 

 

den takler det ja. men om det blir 100% gpu bruk på alle 4 gpuene i krevende spill tviler jeg på.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Heller 2 stk 990 enn 4 stk 980 :)

 

 

sant nok :) men lykke til å finne en cpu som klarer å drive det oppsettet :)

 

Pfft, 5960X takler det fint ^^

 

 

den takler det ja. men om det blir 100% gpu bruk på alle 4 gpuene i krevende spill tviler jeg på.

 

 

Da er det sikkert ikkje cpuen sin feil, men heller driverene og spillet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Heller 2 stk 990 enn 4 stk 980 :)

 

 

sant nok :) men lykke til å finne en cpu som klarer å drive det oppsettet :)

 

Pfft, 5960X takler det fint ^^

 

 

den takler det ja. men om det blir 100% gpu bruk på alle 4 gpuene i krevende spill tviler jeg på.

 

2x 990 med 5960X går bra.

 

Hm, lurer på hva watt blir.. 250W hadde jo vært helt konge ^^

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Gleder meg til 990 :3

 

er vel bare å kjøpe 2 stk 980 så har du "990" :)

 

Heller 2 stk 990 enn 4 stk 980 :)

 

 

sant nok :) men lykke til å finne en cpu som klarer å drive det oppsettet :)

 

Pfft, 5960X takler det fint ^^

 

 

den takler det ja. men om det blir 100% gpu bruk på alle 4 gpuene i krevende spill tviler jeg på.

 

 

Da er det sikkert ikkje cpuen sin feil, men heller driverene og spillet.

 

 

det kan godt være ja. mange spill i dag som er elendig optimalisert.

Lenke til kommentar

Det er et kort for de som er bevisst på omgivelsenes støynivå og som verdsetter eller har et behov for et lavt støygulv. At viftene ikke starter før belastningen øker er hele poenget fordi viftene med klar margin er den største kilden til støy i en vanlig forbruker pc.

 

De som ønsker ekstrem overklokking må lete andre plasser fordi ekstrem ytelse uten unntak genererer høy varme og krever som følge effektiv kjøling, og god kjøling støyer!

Lenke til kommentar

Vann gir god kjøling OG lite støy :) eneste måte å kombinere ekstrem ytelse og lite støy.

 

Men jeg blir glad av slike strix kort, jeg tror vi kommer til å se flere og flere slike løsninger etter hvert. Du har faktisk mulighet for både lavt støynivå, men også heftig overklokk på grunn av effektiv kjøler

Lenke til kommentar

Vannkjøling har meg bekjent vifte til kjøreribbene og vifter støyer! I tillegg til risikoen for gurgle og surkle lyder fra vannomløpet.

 

Strix 0dB opp til 65 grader er så bra som det kan bli så lenge temperaturen er under 65grader, og det er ikke en gang opp til diskusjon. 0dB til 70 grader er naturligvis bedre, og til 80, og til 90 osv.

 

Den beste måten å holde støynivået lavt på er å begrense antall aktive vifter. Husk at eksempelvis fire 18dB vifter som kjører samtidig produserer et lydnivå på 24-30dB fordi dobling av antall medfører dobling i lydnivå. 3dB økning regnes som en dobling av lydtrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...