Gå til innhold

TEST: Asus GeForce GTX 980 Strix OC


Anbefalte innlegg

Du kan sette vifteprofiler da kjære deg... Du kan velge at viftene ikke slår seg på før vannet når 50 grader om du vil. Er ikke det mye av det samme? Bare at hele systemet da er vifteløst ved idle dersom du har nok radiator flate. Gurgling klarer man å unngå. Pumpen er støysvak dersom du bruker pengene dine rett.

 

4 18db vifter vil produsere 24db.

Endret av Strato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På lager 23 okt, skal seff klokke og benche og legge ut for de som vil se.

 

Folder på 2x 780ti evga SC nå stock, men fabrikklokket.

Temp er på 74c med 2000rpm på viftene.

Får jeg ned støyen ved pcen jeg jobber på hele dagen er det supert.

Endret av War
Lenke til kommentar

Du kan sette vifteprofiler da kjære deg... Du kan velge at viftene ikke slår seg på før vannet når 50 grader om du vil. Er ikke det mye av det samme? Bare at hele systemet da er vifteløst ved idle dersom du har nok radiator flate. Gurgling klarer man å unngå. Pumpen er støysvak dersom du bruker pengene dine rett.

 

4 18db vifter vil produsere 24db.

 

24dB i gjennomsnitt er korrekt. Men enkelte frekvensområder kan forsterkes med opptil 6dB per dobling. I teorien derfor inntil 30dB ut fra eksempelet.

 

Pumpen er støysvak, men støyer. Risiko for surklelyder og vifte støy fra kjøleribbene kommer i tillegg. Et luftkjølt system med kjøleribber og vifte som er idle til en gitt temperatur er etter min mening er sikrere vei dersom en ønsker et støyfritt system. Og en potensiell kraftpakke av en gamingrigg med GTX Strix 980. Personlig venter jeg på Strix 980ti dersom den kommer, før jeg knuser sparegrisen.

Lenke til kommentar

Bare at den luftkjølte varianten er:

1. Ikke like gøy

2. Yter ikke like bra

3. Ser ikke like bra ut

 

:) :)

 

Jeg vet at det er mye misforståelser ute å går når det er snakk om db målinger og det virker som du kan en del. Men vi må huske at det er forskjell på absolutt lyd og "lyd trykk" eller sound power og sound pressure. Vifter oppgir db i sound power som ikke tar hensyn til hva slags type rom og omgivelser viften blir brukt i.

 

Min erfaring er at om systemet er under 30db ved full load så har du ett rimelig stille system.

 

Jeg er også usikker på hvordan det hadde gått med en maskimalt overklokket 5820k på en noctua ribbe uten vifte ved idle. Jeg er redd for at idle tempen ville nådd temperaturer hvor det er nødvendig med vifte av seg selv etter ett par minutter. På vann med to 480 radiatorer er jeg rimelig sikker på at dette problemet er mindre. Men dette har jeg ikke testet!

Lenke til kommentar

Lydtrykk er jo relativt og langt i fra mulig å regne ut på den måten :)

 

Det er ganske lett å regne ut under forutsetningen at man måler i fritt felt og har vifta over en reflekterende flate (bakke/gulv), vanligvis er oppgitte lydtrykk i frittfelt. Så fortell meg gjerne hvorfor det er "umulig"? Man må selvfølgelig gjøre noen vurderinger, eller ha noen data, akkurat som du må ha om du skal regne temperaturen i ett rom med en viss effekt på en varmeovn, og et visst varmetap, men det er ikke noe problematisk å regne ut dette i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vanskelig fordi du måler den samme lydbølgen flere ganger da den reflekteres i vegger og omgivelser. Det blir dermed relativt. Du kan selvfølgelig gjøre anslag og det er sikkert godt nok :)

 

Som sagt, når det oppgis lydtrykk på denne type produkt, så er det gjerne i frittfelt, jeg regnet det om til en frittfeltverdi. I et klangfelt vil ikke tallet være akkurat det samme, men dette er også noe du kan regne deg fram til om man har data om der feltet er (evs etterklangstid, og romstørrelse i praksis)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...