Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvitevarer som følger bolig ved salg


skrekk

Anbefalte innlegg

Hva skal egentlig følge med av hvitevarer på kjøkken ved salg av bolig? Ser det står litt forskjellig rundtomkring. Noen steder står det at alt følger med, andre steder kun integrerte.

Har kjøpt ny bolig og solgt min gamle. Det er ikke anmerket noe om at hvitevarer evt. ikke følger med i salgsoppgave.

Saken er at jeg ønsker å ta med kjøleskapet fra kjøkkenet (ikke integrert) fordi jeg også har et fryseskap med identisk utseende som kjøleskapet (som stod på et annet rom enn kjøkkenet) for å bruke begge i ny bolig.

Komfyren er heller ikke integrert, så den tenkte jeg å gi bort isteden for å ta den med, men det er dumt å gi bort noe som egentlig skulle ha fulgt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke alt for mye om dette ettersom jeg bare er 18 og derfor ikke har god erfaring.

Jeg vet at når jeg var å lette etter leilighet/hybel så pleide det å stå detaljert hva som fulgte med og hva som ikke gjorde, hvis ikke var det bare å ringe selgeren.

Så jeg vil heller anbefale å finne noen du liker og heller ringe eieren og spørre.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er å finne i avhendingslova:

§ 3-5.Særskilt tilhøyrsle til bustadhus m. m.
Til eit bustadhus og ein bygning til hotell, restaurant, kontor eller anna forretningsdrift, høyrer varig innreiing og utstyr som anten er fast montert eller som er særskilt tilpassa bygningen. Dette gjeld mellom anna faste anlegg og installasjonar for oppvarming, faste elektriske installasjonar, faste antenner, faste golvteppe, dobbeltvindauge, innebygde kjøkkenapparat og -maskinar og andre innebygde ting.

 

 

Som du ser så er utgangspunktet at alt som er fastmontert (f.eks. panelovner og dører) eller på anna måte spesialtilpassa (f.eks. peiser, o.l.) skal følge med dersom ikkje anna er avtalt.

 

For å unngå for mange misforståelser og for å tilpasse seg dagens standard så har Norges Eiendomsmeglerforbund laga ei liste over korleis ein bør tolke dette. Vanligvis blir dette gjort ved at meklaren spør om det er greit å bruke denne lista som utgangspunkt og at ein deretter skriver opp eventuelle untak.

 

Om ein bruker lova heilt firkanta så gir det slike spesielle utslag som at flatskjemen ikkje følger med, men veggfestet til TVen som er fastmontert skal følge med.

Angåande kvitevarer så bruker ein vanligvis definisjonen av at det som er innebygd, eller som ser innebyg ut (f.eks ved at det er klippsa ei sokkelplate foran sokkelen) skal følge med.

Lenke til kommentar

http://em.dnbeiendom.no/vet-du-hva-som-folger-med-boligkjopet

 

Jeg ga beskjed til min eiendomsmegler om at jeg ikke ville selge med kjøleskapet på min leilighet, men megleren glemte å nevne det til kjøper.

 

Enden på visa var at megler måtte dekke nytt kjøleskap for kjøperen, da de ikke hadde nevnt at det ikke fulgte med.

 

Dette var på ingen måte innebygd og stod ganske for seg selv langs veggen.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet ble det litt før jeg kjøpte bolig endret sånn at kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin var med om ikke noe annet var sagt.

http://www.aftenposten.no/bolig/Kjoleskap-og-garderobeskap-ma-sta-igjen-6732958.html

 

"1. HVITEVARER som er i kjøkken medfølger. Løse småapparater medfølger ikke."

 

Så, om ingenting annet er nevnt følger kjøleskap med salget av bolig, i henhold til Norges Eiendomsmeglerforbund. Juridisk sett er det i følg artikkelen ikke ett entydig svar på hva som skal være med og de har dermed laget en standard for hva som skal være med og ikke for å forhindre konflikter og usikkerhet.

 

Men, om denne avtalen er juridisk sett holdbar og bindende kan kanskje en jurist svare på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Så lenge det ikke er integrerte hvitevarer er det opp til selger hvorvidt disse følger med eller ikke. Med integrert menes alle hvitevarer som enten er nedfelt i benkeplate, står fastmontert i skap eller på annen måte utgjør en vesentlig mangel av av kjøkkenet hvis det blir fjernet. Så har du et stort dobbelt kjøleskap og har montert en kjøkken innredning rundt denne må denne stå igjen. Men det er selvfølgelig rom for avtaler rundt dette, men kjøper står som regel sterkest skulle det bli en tvist av det. Av annet skal også oppskrudde varmeovner, gardinstenger, taklamper, brannvarslere, brannslukningsapparat etc stå igjen i leiligheten ved salg om ikke annet avtales mellom selger og kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed i Juni fra megleren min at de måtte kjøpe nytt kjøleskap, fordi de ikke hadde nevnt spesifikt at det ikke fulgte med, selv om det var frittstående. Dette var nå i Juni.

 

Virker som de til tider er like stor usikkerhet hos meglere som hos forbrukere. Kan du ikke prøve å ringe megleren? Kunne vært interessant å få et skikkelig svar på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ikke lett dette tydeligvis...

Var primært kjøleskapet jeg lurte på. Dette står løst på gulvet, uten sokkel eller sokkelfront, uten skap over, men innti kjøkkeninnredningen på den ene siden.

 

Er det et standard skap er det bare å ta med seg, men dette er slike ting som man også kan rydde opp i under kontraktskrivingen.

Lenke til kommentar

Ikke lett dette tydeligvis...

Var primært kjøleskapet jeg lurte på. Dette står løst på gulvet, uten sokkel eller sokkelfront, uten skap over, men innti kjøkkeninnredningen på den ene siden.

 

Som har blitt nevnt: hvis du i salgsmeldingen ikke skrev noe om at kjøleskapet ikke fulgte med, så må du la det stå. Hvis du skrev at det ikke fulgte med, så kan du ta det med deg.

Lenke til kommentar

Mye å tenke på for tiden for meg tydeligvis, med pakking, flytting og overtagelse 2 steder.

Det viser seg nå at det faktisk står i salgsoppgaven at kun integrerte hvitevarer medfølger. :ohmy:

Da er jo saken klar for min del, men jeg synes fortsatt at problemstillingen er interessant, så hvis noen har et definitivt svar så er det bare fint.

Lenke til kommentar

Mye å tenke på for tiden for meg tydeligvis, med pakking, flytting og overtagelse 2 steder.

Det viser seg nå at det faktisk står i salgsoppgaven at kun integrerte hvitevarer medfølger. :ohmy:

Da er jo saken klar for min del, men jeg synes fortsatt at problemstillingen er interessant, så hvis noen har et definitivt svar så er det bare fint.

 

Hvis det står at kun integrerte hvitevarer medfølger og kjøleskapet ikke er integrert, så vil du jo da kunne ta med kjøleskapet. :)

 

Tror ikke det finnes noe mer definitivt svar enn det akila kom med:

 

 

"1. HVITEVARER som er i kjøkken medfølger. Løse småapparater medfølger ikke."

Så, om ingenting annet er nevnt følger kjøleskap med salget av bolig, i henhold til Norges Eiendomsmeglerforbund. Juridisk sett er det i følg artikkelen ikke ett entydig svar på hva som skal være med og de har dermed laget en standard for hva som skal være med og ikke for å forhindre konflikter og usikkerhet.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Ikke lett dette tydeligvis...

Var primært kjøleskapet jeg lurte på. Dette står løst på gulvet, uten sokkel eller sokkelfront, uten skap over, men innti kjøkkeninnredningen på den ene siden.

 

Er det et standard skap er det bare å ta med seg, men dette er slike ting som man også kan rydde opp i under kontraktskrivingen.

 

Ikke riktig etter dagens regler.

Etter dagens regler er det slik at alt som er i prospekt og på visning medfølger, dersom ikke det opplyses spesifikt å IKKE følge med.

 

Nå løste det seg for TS, men hadde det vært som han først trodde, at ingenting var nevnt i prospekt/annonse, kunne han IKKE tatt med seg skapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er å finne i avhendingslova:

 

§ 3-5.Særskilt tilhøyrsle til bustadhus m. m.

Til eit bustadhus og ein bygning til hotell, restaurant, kontor eller anna forretningsdrift, høyrer varig innreiing og utstyr som anten er fast montert eller som er særskilt tilpassa bygningen. Dette gjeld mellom anna faste anlegg og installasjonar for oppvarming, faste elektriske installasjonar, faste antenner, faste golvteppe, dobbeltvindauge, innebygde kjøkkenapparat og -maskinar og andre innebygde ting.

 

 

 

 

"1. HVITEVARER som er i kjøkken medfølger. Løse småapparater medfølger ikke."

 

 

Nå er ikke jeg jurist, men etter min mening står det jo vidt forskjellige ting her.

Det nederste sitatet er jo det samme som står på sidene til NEF, men avhendingsloven sier noe annet. Eller?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg jurist, men etter min mening står det jo vidt forskjellige ting her.

Det nederste sitatet er jo det samme som står på sidene til NEF, men avhendingsloven sier noe annet. Eller?

 

Det stemmer det, men dette er fordi dei eigentleg regulerer to forskjellige ting.

 

I avhendingslova så er det regulert kor mykje du kan ribbe boligen før overlevering. Dette for å hindre at tidligare eigar ikkje kan rive kobber- røra og ledningane ut av veggane og selge det til ein skraphandler for å tjene nokre ekstra kroner.

 

Men med berre slike minimumsbestemmelser så blir det tungvindt å avtale nøyaktig kva som skal følge med av smått og stort. Indirekte setter også lova krav til at selger må fjerne alle lause gjenstander før overleveringa, sidan kjøper har grunn til å forvente ein heilt tom bolig dersom ikkje anna er avtalt. Men ei slik ordning er tungvindt for begge partar.

Derfor har NEF laga eit forslag til ei standardavtale som partane kan velge å bruke, bruker ein lista til NEF som utgangspunkt så vil det vanligvis berre være snakk om nokre få gjenstandar der det må avtalast særskilt om dei skal følge med på kjøpet eller ikkje.

I lista til NEF har dei også lagt til grunn prinsippet om det som er avbilda i prospektet og på visninga enten skal følge med eller kunne avtalast at det skal følge med. Møbler som er arvegods og liknande er det derfor anbefalt at ein fjerner før ein tar prospektbileta.

Lenke til kommentar
I lista til NEF har dei også lagt til grunn prinsippet om det som er avbilda i prospektet og på visninga enten skal følge med eller kunne avtalast at det skal følge med. Møbler som er arvegods og liknande er det derfor anbefalt at ein fjerner før ein tar prospektbileta.

Møbler er da aldri med på kjøp med mindre det er spesifisert at det er med?

Tenker på de som leier møbler og styler leiligheten. NEF sier heller ingenting om at møbler er med i listen over ting som er med ved salg

 

Hva som er med:

 

 

1. HVITEVARER som er i kjøkken medfølger. Løse småapparater medfølger ikke.

2. HELDEKNINGSTEPPER, uansett festemåte.

3. VARMEKILDER, ovner, kaminer, peiser, varmepumper og panelovner, uansett festemåte. Frittstående biopeiser og varmeovner på hjul medfølger likevel ikke.

Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.

4. TV, RADIO OG MUSIKKANLEGG: TV-antenner og fellesanlegg for TV, herunder parabolantenner

(dersom tuneren ikke følger med må dette særskilt angis i salgsoppgaven). Veggmontert TV/flatskjerm med tilhørende festeordning samt musikkanlegg følger ikke med.

5. BADEROMSINNREDNING: badekar, dusjkabinett, dusjvegger, alle fastmonterte speil og hyller, fastmonterte glass- og håndkleholdere, herunder håndklevarmere samt baderomsinnredning med overskap.

6. SPEILFLISER, uansett festemåte.

7. GARDEROBESKAP, selv om disse er løse, samt fastmonterte hyller og knagger.

8. KJØKKENINNREDNING medfølger. Dette gjelder også overskap, åpne hyller og eventuell kjøkkenøy.

9. MARKISER, PERSIENNER og annen type innvendig og utvendig solkjerming, gardinoppheng, lamellgardinger og liftgardiner.

10. AVTREKKSVIFTER av alle slag, og fastmonterte aircondition-anlegg

11. SENTRALSTØVSUGER medfølger med komplett anlegg, herunder slange

12. LYSKILDER: kupler, lysstoffarmatur, fastmonterte “spotlights”, oppheng og skinner med spotlights samt utelys og hagebelysning. Vegglamper, krokhengte lamper, herunder lysekroner, prismelamper og lignende følger likevel ikke med

13. BOLIGALARM (der denne er knyttet til en avtale forutsettes det at avtalen kan overdras til kjøper).

14. UTVENDIGE SØPPELKASSER og eventuelt holder/hus til disse.

15. POSTKASSE

16. PLANTER, BUSKER OG TRÆR som er plantet på tomten eller i fastmonterte kasser og lignende.

17. FLAGGSTANG og fastmontert tørkestativ, samt andre faste utearrangementer som badestamp, lekestue, utepeis og lignende.

18. OLJE-/PARAFINFAT: eventuell beholdning av parafin/fyringsolje avregnes direkte mellom partene per overtakelsesdato.

19. GASSBEHOLDER til gasskomfyr og gasspeis.

20. BRANNSTIGE, BRANNTAU, feiestige og lignende der dette er påbudt.

21. BRANNSLUKNINGSAPPARAT, BRANNSLANGE og RØYKVARSLER der dette er påbudt. Det er hjemmelshavers og brukers plikt til å se til at utstyret forefinnes på enhver eiendom. Hvis annet ikke er uttrykkelig avtalt, skal dette derfor alltid følge med ved salg av eiendom.

 

 

 

Etter det jeg forstår er man står man fritt til å ta med alt annet, bortsett fra det åpenbare da, som fastmonterte rør, vegger, gulv, ledninger, vinduer osv

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...