Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har Telenor mobilt bredbånd til hytta.

Foreløpig står SIM-kortet i et nettbrett, som er konfigurert som trådløs sone.

Blir nettet bedre hvis jeg benytter Telenors tilbud, og får en DWR956 4G-router for en krone, mot binding til det abonnementet jeg allerede har i et år?

 

Det er fristende å satse på en router i stedet for å bruke nettbrettet som hotspot. Særlig pga. dekning, som ikke alltid er helt bra på båttur.

Vil denne fungere bedre der signalet er svakt?

 

Den blir omtalt som kraftig, noe som lover bra. Jeg kommer til å streame mye Youtube og Netflix.

Her er link til Telenors omtale av produktet:

https://nettbutikk.telenor.no/mobilt-bredband/d-link-dwr956-ruter-4g-telenor-b2c/#!sid=111

 

Jeg ser at den er laget av D-link. Der gikk liksom lufta ut av ballongen.

Kan D-link lage noe bra?

Om det var Asus ville jeg lett ha kjøpt den, men D-link blir bestandig frarårdet.

Finner lite (eller ingen) omtale av denne på nettet.

Annet enn et spørsmål som jeg også lurer på:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1579999

 

Det jeg ønsker å vite er om denne er konfigurerbar nok til at jeg kan leke med VPN. Endre APN til internet.public, som på nettbrettet.

Ellers klarer ikke laptopen å koble til VPN.

Er denne D-link routeren "dummet ned", eller er den konfigurerbar?

 

Og er den bra for streaming av Netflix, Youtube, Apple-TV, Chromecast og hva nå fremtiden måtte bringe?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har ikke testet den mye, men den funker fint med Chromecast, og for å koble til VPN som jeg har hjemme.

På mobilen måtte jeg endre APN til internet.public for å koble til VPN-routeren hjemme, men routeren var ikke konfigurert sånn at jeg måtte endre noe som helst. Den bare virket.

 

Så langt ser den grei ut, selv om jeg har vært skeptisk til D-link.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan ikke se at det er noe problem at du gjør det selv. Dersom det var viktig for Telenor at kun de gjorde det, hadde de vel ikke lagt ut siden på denne måten. Har selv bricket et par mobiltelefoner ved oppgradering, og har fått ny da også, på reklamasjonsrett. Dette har vært utført med produsentens verktøy for oppgradering, og med offisielle FW-versjoner.

Lenke til kommentar

Dette har vært anbefaling i alle bruksanvisninger jeg har lest for mitt trådløst utstyr. Antar det er fordi kabel er mer pålitelig enn wifi.

 

Nullstilte du til factory defaults før du oppgraderte? Det kan være lurt, da den ellers kan prøve å ta vare på gamle innstillinger som er satt, og dette kan gå feil. Jeg gjør alltid slik:

- reset to factory default

- oppgraderer via kabel

- reset to factory default på nhtt

- setter opp manuelt (ikke fra backup av gammel config)

- tar backup i tilfelle jeg må resette, og sette opp på nytt på samme FW-versjon

 

Men jeg er sikkert litt nerd på dette området :-)

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hva slags trådløse signaler sender denne ut? Er det .ac eller bare .n med maks 150 mbps?

 

For å svare på spørsmålet ditt:

Den har:

- Wi-Fi 2.4GHz

b only, g only, b/g/n

 

- Wi-Fi 5GHz

a, a/n, ac

 

Har ikke testet alt, men den nye routeren som jeg fikk på garantien virker.

Noen ganger er den skikkelig treig på de innebygde menyene. Det kan ta 20 sekunder å gå inn på en side i konfigurasjonsmenyen. Jeg har ikke testet den lenge nok til å vite om den klikker ofte, som den gamle gjorde.

Ofte er vanlige nettsider også kjempetrege, men det er noen ganger sånn hjemme med fiber og kvalitetsrouter også. Vanskelig å kunne skylde på routeren da. Noen ganger så virker den lynraskt. Men vanligvis ikke. Vanskelig å vite årsaken. Det kan like gjerne være 3G-nettet.

 

Ofte tar vanlige nettsider over 20 sekunder åpne, likefullt streamer den Youtube i HD uten problem, når den endelig får opp forsiden. Jeg blir ikke klok på dette.

Dårlig 3G-nett kan ikke forklare hvorfor noen interne konfigurasjonsmenyer er like trege.

Det er som å ha rask overføring, men en ping på et halvt minutt. Jeg må teste mer for å vite om routeren er fellesnevneren, eller om Telenors 3G er elendig. Ettersom jeg kan se basestasjonen fra vinduet, burde 3G-forbindelsen være bra.

 

 

3982216145.png

 

For øyeblikket presterer den sånn. Da slapp jeg å vente på at forsiden til speedtest.net skulle lastes inn. Ofte må jeg vente langt over 20 sekunder på nettsider, hvis den i det hele tatt greier å laste noe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den har ikke blitt noe bedre over helgen, nei.

 

3990216984.png

 

Routeren har ifølge diodene og web-grensesnittet 3G-dekning og 100% signalstyrke.

 

Den er ikke konsekvent. Den kan like gjerne se på Youtube-videoer i HD-kvalitet. Jeg har ikke brukt opp datakvoten.

 

Jeg frykter at jeg leverer den på service, de tester den i 2 minutter, og ikke finner feil. Og jeg er uten router i 2 nye uker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte firmwaren på denne routeren, ved å følge instruksjonene som står under Programvareoppdatering her: http://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobiltbredband/d-link.jsp

Før jeg oppdaterte firmwaren resatte jeg den til fabrikkinnstillinger.

Tror jeg fikk samme versjon som jeg allerede hadde.

Satte opp alle innstillinger slik jeg ønsker dem, som nettverksnavn og passord etter oppgraderingen.

 

3990283123.png

 

Denne routeren overlevde firmware-oppdateringen. Nå gjenstår testing, for å se om den virker bra konsekvent, eller om den veksler mellom latterlig dårlig hastighet og upåklagelig ytelse.

Foreløpig (testet i noen minutter) virker den perfekt etter oppgraderingen. Hvis den fortsetter sånn, trenger jeg ikke å gjøre noe mer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering:

Den rye routeren har fremdeles oppført seg ganske bra, men det hender at den klikker.

Nå nylig mistet jeg nettforbindelsen midt i en Youtube-dokumentar.

Jeg kikket på routeren, og den hadde klikket.

Jeg forsøkte å logge meg på web-grensesnittet 192.168.1.1 men fikk feilmeldingen "Device busy".

Det er normalt at denne routeren bruker noen minutter på å restarte, men jeg hadde jo i dette tilfellet ikke bedt den om å restarte!

Den virker tilsynelatende greit etter restarten.

 

 

Jan 28 21:39:16 telenor-ruter udhcpc[16964]: Lease of 10.123.18.9 obtained, lease time 7200
Jan 28 22:39:16 telenor-ruter udhcpc[16964]: Sending renew...
Jan 28 22:39:16 telenor-ruter udhcpc[16964]: Lease of 10.123.18.9 obtained, lease time 7200
Jan 28 22:44:22 telenor-ruter udhcpc[16964]: Received SIGTERM
Jan 28 22:45:35 telenor-ruter udhcpc[3646]: udhcpc (v1.17.1) started
Jan 28 22:45:35 telenor-ruter udhcpc[3646]: Sending discover...
Jan 28 22:45:35 telenor-ruter udhcpc[3646]: Sending select for 10.152.255.55...
Jan 28 22:45:35 telenor-ruter udhcpc[3646]: Lease of 10.152.255.55 obtained, lease time 7200
Jan 28 22:45:50 telenor-ruter syslog: [Web GUI]: Login Username: admin, IP Address: 192.168.1.101
Jan 28 23:05:55 telenor-ruter syslog: [Web GUI]: Login Username: admin, IP Address: 192.168.1.102

 

Jeg ser i loggen at ordet SIGTERM er brukt. Jeg er ikke ekspert, men hvorfor finner den på slikt?

Bør jeg finne meg i dette?

Jeg kjøpte denne for en krone med ett års binding til Telenor.

Den nye er myyyye bedre enn den gamle routeren, for den var knapt brukbar. Denne klikker sjeldnere. Men bør man ikke kunne forvente nær 100% oppetid i en skikkelig router?

Hvis routeren er dritt er den ikke verdt ett års binding til dyre Telenor nå som Netcom har fått ut fingeren og bygget 3G i området.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt gammel tråd, men er vel fremdeles relevant, så jeg legger ut et lite tillegg.

 

Jeg gikk for binding og Router. Hadde problemer med rekkevidde på WiFi, routeren hang, svarte ikke osv. Har 'ring hytta varm' via denne og det fungerte bare sporadisk.

 

Tok kontakt med support som etter 2 ukers reprasjonstid leverte ut en ny.

 

Den nye er nå ca. 1 år gammel, og fungerer bedre, men er ikke topp, og rekkevidden på WiFi er latterlig dårlig.

Byttet fra Telenor til Telia pga pris / ytelse og 4G dekning. Snakket med Telenor support om routeren var låst til Telenor, noe den ikke var, sa opp abonnementet, og imens jeg var i samtale med support gikk routeren offline - Telenor Support resatte routeren der og da.

Det holdt ikke å bare bytte sim kort, men jeg har kompetanse til å sette opp dette selv, så logget inn på routeren og satt den opp, og da fungerte den fint med 4G.

 

Har løst problemet med at routeren går offline med et tidsur som resetter den 2x i uken (ved å ta strømmen i 15 min på natta).

WiFi er fremdeles dårlig, og til sammenlikning er minirouter fra Telio (NextGenTel) mye bedre.

- å kalle dette en 'kraftig' router synes jeg ikke lever opp til beskrivelsen.

 

Kikket akkurat etter en ny firmware uten å lett finne dette.
Tenkte å sjekke om det er høyere utgangseffekt i ex. USA.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor telenor velger å selge ubrukelige rotere.

Jeg stolte på dem, og regnet med at et seriøst selskap som Telenor hadde den beste ruteren. Men nei.

 

Jeg har nå en minirouter med batteridrift og USB-lading. Kostet noen hundre på ebay fra Novosibirsk. Mye bedre enn disse Telenor D-link-greiene.

 

Jeg solgte min Telenor-router billig, og var 100% ærlig om grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...