Gå til innhold

- Windows 10 er mer enn Windows 8 + 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel det sies at windows 10 antakelig blir siste operativsystem der de selger i butikk, resten blir vel windows store basert, men nå kan man ikke spekulere på rykter, kan jo også skje neste operativsystem blir 128 bits. istendfor 64 bits.

 

Kanskje neste operativsystem blir heter Windows 2018?

 

 

Jeg liker å spekulere. :B

 

Jeg tror neste versjon etter Windows 10 vil følge Adobes CC lisensmodell. Betal abonnementet ditt eller GTFO. Det er nok alt for mange år siden Office 365 kom som produktnavn, ellers ville jeg gjettet på at det neste Windows-produktet hadde hett Windows 365. Det kan forresten hende at de rekker å få inn abonnementsmodellen allerede i Windows 10. Det ville i såfall gi en ny dimensjon til alt snakket om gratis oppgradering. Gratis for OEM.

 

 

 

Må si hvis det ikke skjer noe mere på RC eller final versjonen bortsett fra DX 12 og IE 12 så må man nesten si de siste 12 årene har det vært lite utvikling siden XP kom.

Det har skjedd en del små endringer men mye har bare blitt oppdatert.

 

Når det gjelder hva som er nytt med Windows 10, virker dette som om det er akkurat samme historien som med Windows 7. Windows Vista hadde alle de store endringene under panseret. Men de rakk ikke å få på plass en polert opplevelse. Det var først og fremst det man fikk med Windows 7.

 

Det første de ikke rakk å få på plass med Windows 8 var at et polert brukergrensesnitt, ModernUI fikk dårlig mottakelse. Det nye grensesnittet er dårlig egnet for store skjermer uten touch, og kontrasten mellom ModernUI og legacy desktop-grensesnitt ga en følelse av to systemer i ett. Dette ser det ut til at de får sving på i Windows 10. Hybridløsningen med at både ModernUI-applikasjoner og desktop-applikasjoner skal kunne kjøre som vinduer om man ønsker det, at de skal ha samme rammer, og at swipe tones ned i menyer o.l., gjør at helhetsopplevelsen sannsynligvis blir mye mer sammenhengende, og jeg tror at den blir tatt mye bedre imot.

 

Det neste de ikke rakk å få helt på plass med Windows 8, var nok den viktigste endringen med Windows de siste 10 årene. WinRT API og økosystem som skal erstatte WinNT og få folk til å kjøpe programvare i Microsofts Store i stedet for rundtomkring. 30%-av-alt økosystem er det Apple lever godt på, det Google lever godt på, og det Microsoft gjør alt for å få til. Og WinRT var på plass til Windows 8, men de klarte ikke å få samme versjonen av WinRT inn i Windows Phone 8 som i Windows 8. Denne samlingen får de nå ferdig, og det er så viktig for Microsofts framtid at de drar fram det runde 10-tallet, snakker om ett system på alle enheter og ett eller annet som tydeligvis er nytt og framtiden. Når det på mange måter framstår som det egentlig ikke er større endringer enn et Windows 8.2 vi får.

 

Microsofts presentasjon røper at dette er den viktigste versjonen på mange år - for Microsoft.

Men det vi ser er ikke vesentlige endringer av Windows-motoren, bare en samkjøring av WinRT. Og kanskje ikke engang vesentlige endringer på brukergrensesnittet, bare en rafinering av ModernUI, muligens med et nytt tilleggsutseende eller annen layout. Det vi ser er vesentlige endringer på Microsoft selv, og Microsofts inntjeningsmodell.

 

Jeg kan ikke si om dette blir bra eller ikke. Min største skrekk er "mobile first" - at de fortsetter å forandre hele Windows-familien til et mobil-OS. Men da sier de fra seg PC-markedet, der de tross alt fortsatt har mye av den samme markedsdominansen som gjorde dem til hvem de er i dag. Jeg tror de fortsatt ønsker skrivebordsmarkedet, og det gir større krav til at de må få til løsninger som virker like bra på fundamentalt forskjellige enheter.

 

Jeg er forøvrig også svært motvillig til en abonnementsløsning for programvare, enten det er på mobilen, på PC'en eller begge inkludert. Jeg har mange enheter av forskjellige slag, og vil ikke at faste kostnader skal piles opp, usynlig i bakgrunnen. Men folk begynner å bli vant til det, Adobe tjener fortsatt penger, og Netflix er en kjempesuksess. Microsoft vil ha faste penger. De ønsker ikke at inntektene skal svinge i takt med mottakelsen av populære/upopulære lanseringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det rart technet subscription blir lagt ned.

 

Men uansett det som er bra, som det sies, er at man slipper produktnøkkel, man dermed er det slutt på å måtte ringe microsoft å få ny nøkkel om man reinstallerer maskinen eller flytter den til ny pc. På grunn av nøkkelen er oppbrukt eller låst.

 

Nå sier jeg ikke windows 10 blir dårlig mottatt men har lite tro på den blir valgt på den største grunnen av nyere skjermkort og spill, men er usikker på alle windows 7 brukere vil oppgradere, eller om det gjelder stort sett windows 8.1 brukere. Håper Aero og valgfri startmeny blir med i sluttproduktet samt sidebar.

 

Siden må si slik utvikling på maskinvarefronten har vært de siste 3-4 årene er det bortkastet at desktop skal være så lettkrevende og tilpasset eldre maskiner før windows 7.

 

Håper virkelig 4k Ultra HD blir bedre skalert, og Pinball FX blir bygget for DX 12 samt flere spill som tar i bruk DX12 allere fra release dato.

 

Kanskje noe slik?

 

Lucid-Windows-7-Theme.jpg

Lenke til kommentar

Da er det rart technet subscription blir lagt ned.

 

(...)

 

Håper virkelig 4k Ultra HD blir bedre skalert, og Pinball FX blir bygget for DX 12 samt flere spill som tar i bruk DX12 allere fra release dato.

 

Kanskje noe slik?

 

(skjermbilde)

 

Kanskje technet subscription blir lagt ned nettopp fordi de har planer om andre typer subscription? Jeg vet ikke, dette er altså bare spekulasjoner.

 

Bedre skalering må vi virkelig håpe på. Men jeg er bare nøkternt optimistisk; det blir nok bedre men blir det bra?

 

Tror nok heller startmenyen blir nærmere det Windows 10 previewen viser:

 

windows-10-technical-preview-start-menu-

 

Men med en annen visuell profil siden dette fortsatt er Windows 8-layout.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Technet ble vel lagt ned grunnet masssivt misbruk til piratkopiering. Det viser jo alle de begrensningene de innførte i faser fra 2010 og til det ble lagt ned. Så har de jo MSDN så Technet var jo bare en billigere utgave av MSDN samt var rettet mot testing i motsetning av utvikling hos MSDN. Og husk Technet og MSDN er jo mye mer enn bare Windows.

Lenke til kommentar

Blir ikke alle windows-versjoner uansett lagt ut på piratsider rakst, technet eller ikke?

 

AtW

 

Piratkopieringen ang Technet gikk jo på at for ca $300 kunne man kjøpe tilgang til hundrevis av Windows og Office produktnøkler, som man da kunne selge videre. Om man fulgte med i den tiden (som jeg gjorde) så var et vært "tilbud" på Windows særlig (men også Office) løfte om kun en produktnøkkel (og en link) til å laste ned Windows fra. Sjekket man nøkkelen så var det lovelig, men etterhvert som fler og fler nøkler ble solgt fra samme konto, og hver nøkkel ofte solgt opptil 10 og flere ganger, så ble kontoen stengt, og alt svartelistet, og alle som hadde kjøpt mistet pengene sine.

 

Dette funker også med MSDN, men antall nøkler er kraftig redusert nå, og prisen for MSDN starter på $600

 

Men Technet var beryktet for piratsalget av produktnøkler derfra.

 

En liten periode ble det faktisk også laget Windows DVD plater som så helt ekte ut, som kom med Technet nøkler. Som faktisk diverse butikker og kjeder kjøpte inn fordi de trodde det var ekte saker. Men selvsagt var alt falskt, og nøklene ble fort svartelistet. (når f.eks "hologrammet" på platene lot seg pelle av)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Blir ikke alle windows-versjoner uansett lagt ut på piratsider rakst, technet eller ikke?

 

AtW

 

Piratkopieringen ang Technet gikk jo på at for ca $300 kunne man kjøpe tilgang til hundrevis av Windows og Office produktnøkler, som man da kunne selge videre. Om man fulgte med i den tiden (som jeg gjorde) så var et vært "tilbud" på Windows særlig (men også Office) løfte om kun en produktnøkkel (og en link) til å laste ned Windows fra. Sjekket man nøkkelen så var det lovelig, men etterhvert som fler og fler nøkler ble solgt fra samme konto, og hver nøkkel ofte solgt opptil 10 og flere ganger, så ble kontoen stengt, og alt svartelistet, og alle som hadde kjøpt mistet pengene sine.

 

Dette funker også med MSDN, men antall nøkler er kraftig redusert nå, og prisen for MSDN starter på $600

 

Men Technet var beryktet for piratsalget av produktnøkler derfra.

 

En liten periode ble det faktisk også laget Windows DVD plater som så helt ekte ut, som kom med Technet nøkler. Som faktisk diverse butikker og kjeder kjøpte inn fordi de trodde det var ekte saker. Men selvsagt var alt falskt, og nøklene ble fort svartelistet. (når f.eks "hologrammet" på platene lot seg pelle av)

 

 

Fikk min tilgang til TechNet for $20 i 2007. Fikk da nøkkel til alt man ville ha av Microsoft produkter. Bruker enda min nøkkel på Windows Server 2008 R2 og har liggende til verktøy jeg senere måtte finne ut jeg skal lære meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fikk min tilgang til TechNet for $20 i 2007. Fikk da nøkkel til alt man ville ha av Microsoft produkter. Bruker enda min nøkkel på Windows Server 2008 R2 og har liggende til verktøy jeg senere måtte finne ut jeg skal lære meg...

 

 

Da steg prisen raskt. Jeg fikk min Technet konto for $249 i 2010. Men da tilgang til alt av programvare, 10 nøkler til hvert av programmene (som f.eks 10x Win7 Ultimate, 10x Win7 Pro etc etc)

Og hver nøkkel kunne aktiveres 10 ganger online og 15 ganger på telefon.

Jeg var smart, og genererte alle nøklene med en gang, så sitter nå med hundrevis av aktiveringer både på server, Windows, og ulike Office versjoner.

 

Så har jeg jo hatt Visual Studio Ultimate with MSDN tilgang siden 2010, så har nøkler til Win8, Win8.1, Server 2012 R2, Office 2013 osv osv. Og jeg går ut i fra at Windows 10 dukker opp der i 2015 med x antall lisenser også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Fikk min tilgang til TechNet for $20 i 2007. Fikk da nøkkel til alt man ville ha av Microsoft produkter. Bruker enda min nøkkel på Windows Server 2008 R2 og har liggende til verktøy jeg senere måtte finne ut jeg skal lære meg...

 

 

Da steg prisen raskt. Jeg fikk min Technet konto for $249 i 2010. Men da tilgang til alt av programvare, 10 nøkler til hvert av programmene (som f.eks 10x Win7 Ultimate, 10x Win7 Pro etc etc)

Og hver nøkkel kunne aktiveres 10 ganger online og 15 ganger på telefon.

Jeg var smart, og genererte alle nøklene med en gang, så sitter nå med hundrevis av aktiveringer både på server, Windows, og ulike Office versjoner.

 

Så har jeg jo hatt Visual Studio Ultimate with MSDN tilgang siden 2010, så har nøkler til Win8, Win8.1, Server 2012 R2, Office 2013 osv osv. Og jeg går ut i fra at Windows 10 dukker opp der i 2015 med x antall lisenser også.

 

 

Jeg hadde en slik academic lisence. Fordret at man var student ved en høgskole eller høyere. Husket heldigvis mitt gamle studentnummer, når jeg meldte meg på. he he.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...