Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - k.n.b - Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JorunT: Jo takk, flott med sol og faktisk varmt vær en halv dag i hvert fall.

 

Andreasfe: Det er moro å leke da. Takk for kommentar. Kamera og objektiv kan kanskje synes nostalgiske, men jeg finner begge deler både funksjonelle og med god kvalitet.

 

BarneyGumble: Mange takk, liker det enkelt når mulighetene for det ligger til rette.

 

BjørnÅgeS: Takk for det. Hadde en flott dag ute på lørdag, men værmeldingen slo til.

 

Miss Gil: Takker, det er hverdager det er mest av...

 

RandiA: Takk, takk. Man oppdager jo gjerne flere motivmuligheter når man går rundt med kamera i hånden, hjernen kommer inn på en smalsporet strekning.

 

Jan R. Halvorsen: Joda, spesielt seilbåten med det delvis røde seilet kommer bedre til rette i litt større format. Takk for kommentar.

Lenke til kommentar

12. Oktober

Cassiopeia

 

post-166172-0-75871300-1413235239_thumb.jpg

 

 

Uten linjer:

post-166172-0-85079200-1413235287_thumb.jpg

 

 

Er ikke helt sikker på om denne typen manipulasjon (de stiplede linjene) er tillatt i oktoberfesten, hvis ikke kan hovedbilde og spoiler evt. bytte plass.

 

I motsetning til lørdag, var det særdeles liten tid til fotografering på søndag. Vurderte sterkt å hoppe over denne dagen, bl.a. fordi det postede bildet bryter med den uoffisielle tilleggsutfordringen med å kun ta bilder i portrettformat. Men måtte bare forsøke meg siden jeg befant meg i et område uten lysforurensning.

 

En 105mm har temmelig trang billedvinkel for fotografering av nattehimmelen, så dette var den eneste noenlunde kjente konstellasjonen det ble plass til i en eksponering. Det meste av de mindre (fjernere) stjernene her er usynlige for det blotte øye, men en 8 sekunders eksponering med blender 2.5 og ISO 3200 får frem en god del. Noe særlig lenger eksponering ser ikke pent ut med en 105mm, da blir punktene dratt ut for mye.

Lenke til kommentar

Enig i at dag 12 var flott, det var litt av en vrimmel. Fint at du streket opp Kassiopeia, jeg ville kanskje ikke funnet den uten litt hjelp. Pussig, forresten, vi tok en liten tur i mørket sist natt, og jeg viste mannen min hvor Kassiopeia var, men her ligger den helt annerledes, dreid ca 30 grader, den står nesten helt på høykant.

Lenke til kommentar

4. Oktober: Veldig flott mystikk. God komposisjon med fin refleksjon og fine farger.

5. oktober: Bildet er helt wow. Utrolig flott lys og fine farger god mystisk komposisjon. Digger det.

6. okober: Utrolig spennende lys. Bokeh er veldig gøy å leke seg med. Her har du fått til veldig mye rikitig. Liker det.

7. oktober: Jeg liker enkeltheten. Fine detaljer og døren forteller nesten en historie alene. Får i hvert fall tankene til å fly.

8. oktober. Spennende dybde og fine detaljer. Godt lys og fine farger.

9. oktober. Fine refleksjoner og fine linjer, men bildet sa meg ikke så mye.

10. oktober. En fantastisk spennende lek med lys og skygger. Veldig flott dybde i bildet. Lys og kontrast er toppklasse. Brilliant og spennende.

11. oktober: Flott lys og fine solstråler. Jeg liker kontrasten mellom de små båtene og den store himmelen. Veldig smart crop.

12. oktober: Jeg har ofte lurt på å ta stjernebilder. Det er skikkelig vanskelig å få til. Det var bra du drog opp linjene fordi ellers ville det vært vanskelig å sett.

13. oktober. Kjempestilig. Jeg liker minimalismen. God kontrast og fin komposisjon. Det ser nesten ut som horisonten er litt skjev ;-)

 

Du har veldig flott variasjon i bildene dine. En spennende og kreativ samling.

Lenke til kommentar

RandiA: Ja, ser nesten bare svart ut i den lille størrelsen. Takk skal du ha. Der dukket du visst opp med enda en kommentar. Litt mystikk må man vel ha.

 

JorunT: Du ville jo fint ha sett den på himmelen, men her kommer det frem mange flere stjerner som man ikke vanligvis ser, så de tydeligste drukner nesten litt. Det stemmer nok at stjernebildene heller litt annerledes på andre breddegrader. Takk for kommentar.

 

smort1: Takk for det. Hadde du klart å telle alle stjernene burde du nok hatt en premie. Skyene på den 13. er egentlig bare morgentåke, var mer overskyet i dag egentlig.

 

Substitute: Litt av en samling kommentarer. Mange takk for ovasjoner til de fleste av bildene. For de to eneste der det liknet på kritiske kommentarer: 9.: Alt kan ikke fungere like bra, så det må jeg bare godta. 13.: Ja, den ser skjev ut, men jeg tror faktisk ikke den er det. Vannlinjen nærmer seg sterkt meg (mot venstre), så den er faktisk ikke vannrett sett fra mitt ståsted i virkeligheten heller.

Ellers: Stjernebilder er ikke noe uoverkommelig, men greit å ha passende objektiver (noe en 105mm egentlig ikke er). En 400mm som du kjører med nå blir svært vanskelig, både pga det ekstremt smale synsfeltet og fordi du må eksponere i svært kort tid for å unngå stjernespor (hvis du ikke har en motorisert ekvatorialmount). Men den fungerer jo for måne- og planetbilder(?), og kanskje en og annen galakse.

 

Edit: Ble etter hvert litt usikker på det med horisonten. Mulig den faktisk er et par tidels grader skjev, tror jeg må sjekke med vater neste gang jeg er der. :hmm:

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...