Gå til innhold

Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?


Ebola-poll  

135 stemmer

  1. 1. Er du bekymret for at Ebola kan komme til Norge?



Anbefalte innlegg

Hvorfor ha krisemottak i Liberia merket "White Norwegians only" når man kan ha mottak åpne for alle? Det gjelder jo å stoppe spredningen og da kan man ikke ha eksklusive vip-mottak for uhyre få. Mottak som går nærmest på tomgang.

 

Videre bør man bli flinkere til å rekruttere immune til behandling av syke. Alle som overlever bør få intensiv kursing og god lønn for å jobbe med syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å åpne en artikkel med å kalle de man sender budkspaet til, for idioter, tror jeg er virkelig virkningsfullt. Mulig det var et dårlig forsøk på satire, men det vet jeg ikke. Leste ikke søppelet.

 

Men påstanden i seg selv er omtrent like dum som å si at "ta det med ro kjære pasient, kreften sprer seg neppe".

Lenke til kommentar

Var bekymret, men ikke nå etter at homeopater og healere har fattet interesse for sykdommen.

 

Da er det ett håp for oss alle.

Sarkasme forutsetter kunnskap om temaet, har du det?

 

Sannsynligvis har du ikke det, men det første som popper opp i hodet ditt er nok noe sånt som, "Mer enn nok til at jeg kan avfeie det som kvakksalveri og pølsevev".

Lenke til kommentar

Er helt tåpelig å bygge et eget krisemottak for nordmenn i de rammede landene. Eneste utgiften nå er jo de som er knyttet til å fly noen opp hit. Det gjelder ett eneste menneske for oss. Kostnaden er en dråpe i havet, og risikoen er ynkelig lav.

Hvorfor skal man debattere med deg egentlig? En latsabb som ikke gidder å lese innlegg og som impulsagerer som en drittunge?

 

Det er ikke kun for nordmenn, det er for alle hjelpearbeidere og ville begrense risikoen, arbeidet og kostnadene med å frakte disse rundt om i den vestlige verden.

Lenke til kommentar

Det er et farlig virus. Ingen tvil om det. Nå er vi mennesker med de feil og mangler det innebærer, så føler man seg gjerne ikke helt trygg.

 

Jeg tror likevel at samfunnet i et land som Norge kontra et land i Afrika er som to helt forskjellige verdener.

 

Når likevel ting som kroppsvette er smittsomt med Ebola, så er jo berøringssmittefaren stor. Ebola lever vel ikke så fryktelig lenge utenfor en vertsorganisme?

Endret av G
Lenke til kommentar

En økonomilærer jeg hadde en gang siterte en eller annen kjent figur innen samfunnsøkonomi:

 

"In the long run, we are all dead"

 

Jeg tror dette har potensialet til å gå skikkelig til helvete, men hva skal man gjøre. Satser på at det kommer en vaksine eller effektiv medisin før viruset blir plagsomt her nord.

 

 

Hvilke senskader fikk / "vil få" den norske legen som var i behandling og som overlevde ?

Lenke til kommentar

 

 

Er helt tåpelig å bygge et eget krisemottak for nordmenn i de rammede landene. Eneste utgiften nå er jo de som er knyttet til å fly noen opp hit. Det gjelder ett eneste menneske for oss. Kostnaden er en dråpe i havet, og risikoen er ynkelig lav.

Hvorfor skal man debattere med deg egentlig? En latsabb som ikke gidder å lese innlegg og som impulsagerer som en drittunge?

 

Det er ikke kun for nordmenn, det er for alle hjelpearbeidere og ville begrense risikoen, arbeidet og kostnadene med å frakte disse rundt om i den vestlige verden.

Ingen grunn til å hisse seg opp. Ser ikke hvorfor det er noen grunn til å bruke så mye penger på en håndfull hjelpearbeidere når man har et fullt fungerende system her. Ser ikke hvordan det står i proporsjon til både kostnad og risiko.
Lenke til kommentar

 

At hun har tatt seg i ansiktet er vel bare spekulasjon? Man kan selvsagt ikke utelukke det, men det er også sannsynlig at det første man gjør etter avkledning-scenario er å vaske hendene først?

 

Spørs om ikke man helst "foretrekker" ideen om "kontakt-smitte" fremfor å sysle med ideen at hun evt. har pustet inn elendigheten via luftveiene, med tanke på opinionen.

Siden romdraktene er så gode til å hindre luftsmitte, og ebola smitter normalt ikke igjennom luften, så tviler jeg på at det var igjennom luftsmitte. Det er godt mulig du kan få det om noen nyser mot deg, men hvis man har romdrakter så høres det usannsynlig ut.

 

Det trenger ikke å være vanskligere enn som så.

1. Hun tar av seg romdrakten og får ebola på hendene

2. Uten å tenke over det så tar hun på ansiktet sitt. F.eks. det klødde i øynene hennes/nesen.

3. Hun vasker hendene sine.

 

Det er selvfølgelig spekulasjon, men det er hva jeg tror er mest sannsynlig.

 

 

Hva med maten, bør ikke den også passes på? Ikke så lurt å spise lunsj hvor som helst.

Lenke til kommentar

 

 

Er helt tåpelig å bygge et eget krisemottak for nordmenn i de rammede landene. Eneste utgiften nå er jo de som er knyttet til å fly noen opp hit. Det gjelder ett eneste menneske for oss. Kostnaden er en dråpe i havet, og risikoen er ynkelig lav.

Hvorfor skal man debattere med deg egentlig? En latsabb som ikke gidder å lese innlegg og som impulsagerer som en drittunge?

 

Det er ikke kun for nordmenn, det er for alle hjelpearbeidere og ville begrense risikoen, arbeidet og kostnadene med å frakte disse rundt om i den vestlige verden.

Ingen grunn til å hisse seg opp. Ser ikke hvorfor det er noen grunn til å bruke så mye penger på en håndfull hjelpearbeidere når man har et fullt fungerende system her. Ser ikke hvordan det står i proporsjon til både kostnad og risiko.

 

Nå mistolker du aggressivitet og oppriktighet.

 

Det er jo nettop det som er poenget. Du evner ikke å "se" ulempene ved å frakte et virus rundt om i den vestlige verden med fly. Og om du ikke evner å se andre siden av en sak, hva er det da du debatterer for?

Lenke til kommentar

Er Ebola blitt en kjønnsykdom også nå :p

Men, fra spøk til alvor. Det er bra at "vi her i tråden passer godt på":

Coronovirus, er et stadig tilbakevendende problem i og omkring Saudi Arabia for tiden. Det er samme familie som den velkjente SARS-epidemien:

 

 

Godt man har noe forskning på Coronavirus gående, f.eks. i N.Y. da:

http://nybloodcenter.org/research/research-pillars/infectious-diseases/viral-immunology/

http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Blood_Center

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på, vær forsiktig med å ha kontakt med amerikanere:

Når man først snakker om kjønnsykdommer, så er det enormt mange amerikanere som har kjønnsorgan herpes
:

http://www.herpesclinic.com/genitalherpes/genitalherpesstatistics.htm
http://www.cdc.gov/std/herpes/stdfact-herpes.htm


Ellers kan det være verdt å være oppmerksom på at det har vært noen tilfeller og dødsfall i USA på grunn av hjernehinnebetennelse forårsaket av viruset Meningokokk type B:

http://www.thecollegefix.com/post/19785/

WHILE U.S. FRETS OVER EBOLA, MENINGITIS B KILLS AT LEAST 3 COLLEGE STUDENTS THIS YEAR

by MICHAEL CIPRIANO - AMERICAN UNIVERSITY on OCTOBER 21, 2014

While the spread of Ebola has dominated many headlines, a San Diego State University freshman recently died from a deadly strain of bacterial meningitis – making her at least the third college student this year to die from that type-B strain of the disease.

 

SDSU freshman Sara Stelzer, 18, was taken off life support Saturday after falling ill, and health officials determined she had the type-B strain of meningitis that does not have a vaccine approved for use in America except with special permissions.

More than 860 students visited San Diego State’s Student Health Services over the last five days in the wake of her Stelzer’s death, with more than 400 concerned students receiving antibiotics, according to The Daily Aztec.

 

Stelzer’s death marks at least the third time this year a college student has died of the type-B strain. In March, a sophomore at Drexel University died from it. Last month, a student at Georgetown University died from Meningitis B strain as well.

 

And in 2013, outbreaks of that particular strain at Princeton and UC Santa Barbara prompted numerous hospitalizations and mass vaccinations. One UCSB student’s legs were amputated because of the disease.

 

Ultimately, U.S. health officials allowed a vaccine for that strain to be used to control the spread at Princeton and UCSB.

 

According to the Centers for Disease Control, the U.S. has approved vaccines against serogroups C, Y, A and W – but not B. But health officials used a serogroup B meningococcal vaccine licensed for use in Europe and Canada to help control the two outbreaks at college campuses last year.

For the hundreds of students treated recently at the SDSU health center, they were given a 500 mg dose of Ciprofloxacin at their visit, The Daily Aztec reports.

 

The antibiotic provided does provide short-term protection against serogroup B meningococcal disease, San Diego County health officials told Fox News 5. Moreover, members of Stelzer’s sorority, Kappa Delta, were contacted and given preventative treatment, along with students who were at an Alpha Epsilon Pi party on Oct. 8 or a Delta Sigma Phi party on Oct. 9.

 

Bacterial meningitis can be spread through kissing and coughing. Side effects include fever, headache, stiff neck, nausea and vomiting. Infections are often misdiagnosed because its early symptoms are much like those of the flu, according to the National Meningitis Association.

 

According to the Mayo Clinic, the best ways to try and avoid getting bacterial meningitis include: washing hands often and vigorously; practice good hygiene – don’t share drinks, foods, straws, eating utensils, lip balms or toothbrushes with anyone else; and cover your mouth when coughing and sneezing.

 

SDSU Student Health Services director Gregg Lichtenstein told The Daily Aztec that the center did not offer antibiotics to secondary contacts because they are at a low risk for the infection.

“If someone is sitting in a classroom, even next to the person (diagnosed with meningitis), it’s extremely unlikely that (he or she) would contract it,” he said.

 

“The most difficult thing in terms of the process here is figuring out how we’re going to handle the load,” he added.

 

The university has hired extra clinical staff to handle the influx of students and now offers a $91 vaccine to reduce future risk for the infection.

 

Lichtenstein advises those experiencing symptoms of meningitis, such as a high fever, nausea and vomiting, to immediately seek care at an emergency room. He added a few SDSU students were sent to a local emergency room for a secondary assessment, though he has yet to learn if any were diagnosed with meningitis.

 

College Fix reporter Michael Cipriano is a student at American University.


 

Kan være greit å ha i mente at det allerede finnes en godkjent vaksine for Meningokokk B (Bexsero), som er kommet inn i Felleskatalogen:

 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/bexsero-novartis-vaccines-and-diagnostics-s-r-l-588813

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Syns godt at alle verdens fjernhealere kan ta i et krafttak nå...

Har du studert kollektiv bevissthet? Hvis "nei" bør du holde deg for god til å uttale deg om det.

 

Nå skjønte jeg ikke helt - mener du at healing/fjernhealing har noe for seg? Da er vi greit uenige om det, i såfall.

 

 

 

En økonomilærer jeg hadde en gang siterte en eller annen kjent figur innen samfunnsøkonomi:

 

"In the long run, we are all dead"

 

Jeg tror dette har potensialet til å gå skikkelig til helvete, men hva skal man gjøre. Satser på at det kommer en vaksine eller effektiv medisin før viruset blir plagsomt her nord.

 

 

Hvilke senskader fikk / "vil få" den norske legen som var i behandling og som overlevde ?

 

Forhåpentligvis ingen, men hvordan skal jeg vite det? Det tror jeg ikke legene er helt sikre på engang, "eksperimentell medisin" vet du. Om hun skulle få noen plager senere i livet er det vel uansett bedre enn å ha dødd av Ebola.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke senskader fikk / "vil få" den norske legen som var i behandling og som overlevde ?

 

Forhåpentligvis ingen, men hvordan skal jeg vite det? Det tror jeg ikke legene er helt sikre på engang, "eksperimentell medisin" vet du. Om hun skulle få noen plager senere i livet er det vel uansett bedre enn å ha dødd av Ebola.

 

 

 

Ja, det er vel de fleste enige i vil jeg tro.

 

Det er jo allerede påvist en rekke senskader fra Ebola på overlevende. Det trenger ikke en gang være medisin som lager slike skader, selv om også det kan være tilfelle med noen medisiner (uten at jeg har noe Ebola-medisinkunnskaper).

 

1. Det er likevel interessant å få avklart hvilke senskader man kan forvente seg av Ebola-sykdommen selv.

 

2. Samt hvilke senskader evt. medisiner kan gi.

 

Nå er det selvfølgelig sykdomsbekjempelse som er hovedutfordringen. Men, man skal ikke glemme bort de andre detaljene. Man, vil nok høre mer om slikt etterhvert. Kanskje det allerede er skrevet en del om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...