Gå til innhold

Hjelp til oppsett


snoopysnoop

Anbefalte innlegg

Hei, er en 17år gammel tynn gutt som merker at jeg burde begynne å trene. Har nå begynt på treningssenter med noen i klassen og trenger et oppsett å følge som passer meg (typ 3-4ganger i uken). Om det er til noen nytte så er jeg hvertfall 178cm og veier 65kg+-.

 

Jeg er generelt svak så all hjelp med tanke på et oppsett som kan gjøre meg sterkere i hele kroppen (spesielt armer) hadde jeg sittet veldig stor pris på. Også har jeg ikke så god peiling på teknikker på øvelser.

 

En annen ting, tips til godt proteinpulver hadde og vært konge!

Endret av snoopysnoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mye hjelp herfra i denne tråden. Her er det nok av erfarne folk :)

 

Ellers så er jo treningsopplegget RYP perfekt for nybegynnere :)

En kompis linka meg dette: http://stronglifts.com/5x5/

 

Hva syntes du om det for nybegynnere?

 

Det med treningssentre er at det er så vanvittig kleint når man er svak, mao du ser på godt trente jenter knuse deg i så og si alle mulige øvelser. Uff, må fikses kjapt.

Lenke til kommentar

Det er bare kleint i ditt hode, er ingen andre som bryr seg om du løfter 5kg eller 50kg eller 200kg, er også dårlig fokus å ha for det fører til at du putter på mer enn du burde (som ikke vil gjøre deg sterkere raskere), er bra å starte forsiktig når en er ny med baseøvelser da teknikken er det som vil holde deg tilbake. 5x5 er vel også et av programmene som blir anbefalt her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728 akkurat hvilket basis program du velger er ikke så veldig nøye. Personlig synes jeg 3x5 holder lenge (starting strength) men kroppen min har ganske treg restituering.

Endret av Taggi
Lenke til kommentar

 

Du får mye hjelp herfra i denne tråden. Her er det nok av erfarne folk :)

 

Ellers så er jo treningsopplegget RYP perfekt for nybegynnere :)

En kompis linka meg dette: http://stronglifts.com/5x5/

 

Hva syntes du om det for nybegynnere?

 

Det med treningssentre er at det er så vanvittig kleint når man er svak, mao du ser på godt trente jenter knuse deg i så og si alle mulige øvelser. Uff, må fikses kjapt.

 

 

Så ut som et greit program det (skum-leste gjennom det) :)

 

Angående klein-casen så er det bare feil fokus. På treningssentre kommer folk i mange forskjellige fasonger og størrelser. Ingen bryr seg hvordan den andre trener. Hvis en brautende muskelfyr som er høy på seg selv rakker ned på andre, så er det bare å si ifra til de som jobber der, så skal jeg love deg at de får jekket han/henne ned noen hakk!

 

Ikke vær redd for å spørre personlige trenere som jobber der. Det er deres jobb og hjelpe hver enkelt person til å trene så bra som mulig :)

Endret av Nettels
Lenke til kommentar

Noen får ikke i seg nok mat grunnet dårlig matlyst/dårlig tid whatever.

Jeg har ikke tid om dagen til å lage meg en god og sunn middag hver dag og lunsjen er ikke akkurat bole mat.

 

Hvorfor skal jeg da ikke fylle på med litt proteiner i form av pulver? Må da være bedre enn underskudd.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg da ikke fylle på med litt proteiner i form av pulver? Må da være bedre enn underskudd.

 

Helt ok med proteinpulver. Priim har en tendens til å si "dropp proteinpulver" uten å utdype.

 

Proteinpulver er et kosttilskudd. Har du vanskelig for å få i deg nok proteiner, så er det helt greit å bruke. Problemet oppstår dersom du bruker det for å erstatte måltid. Nøkkelordet er "tilskudd".

 

Ingenting er like bra som et godt, variert kosthold. Men har man ikke mulighet, så går man hardt inn på det nest beste.

Lenke til kommentar

Hadde drukket melk og spist proteinrike måltider dagen lang jeg om tiden strakk til :rofl: :rofl: :rofl:

 

Jeg har gjort det i perioder, kokt 10kg kyllingfilleer og delt de opp i fryserposer så det bare er til å hente, hell i stekepanna og varm opp.

Det krever planlegging, for eks hver søndag.

Begynne på bunn med dypfryst kylling hver dag blir det mye styr av^^ iallefall med 3-4 måltider pr dag.

Lenke til kommentar

Du blander 1 scoop i 250ml-500ml vann, og chugger. Smaker ingenting.

 

Du kommer til å ha kreatin på tenna etterpå, så det kjennes ut som du har sand i kjeften. Men det er jo bare å skylle ut med enda mer vann.

 

Tips #1: Du kommer til å bli dehydrert hvis du ikke drikker veldig mye vann mens du går på kreatin. Anbefaler minst 2.5 liter om dagen hvis du veier rundt 70kg.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Drikker allerede vanvittig mye vann så det skal nok ikke bli et problem. Ellers så lurer jeg på, vil jeg få merkbare forbedringer i styrken frem til jul? Vil det være synlig om jeg holder på til mars? Gjør det mest for å få gymkarakteren min opp til jul samt se bedre ut til intervju i Mars. Blir og presset av noen kompiser så nå er det vel bare å gå all in. Alle tips setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar

Kreatin får deg ikke til å se "bedre" ut.

 

Det kreatin gjør er at det åpner for at musklene dine kan ta inn mer vann, og på den måten bli mer effektive. Pga. vannvekta vil musklene bli mer pløsete, og mindre definerte.

Den utseendemessige forskjellen ser du når du hopper AV kreatinen igjen, og du ser hva slags effekt du har fått av å løfte mer enn vanlig.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at kompisene dine presser deg til å ta kreatin uten å fortelle deg hva kreatin gjør (hvis de i det hele tatt vet noe om det selv). Høres ut som en stusselig gjeng.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Kreatin får deg ikke til å se "bedre" ut.

 

Det kreatin gjør er at det åpner for at musklene dine kan ta inn mer vann, og på den måten bli mer effektive. Pga. vannvekta vil musklene bli mer pløsete, og mindre definerte.

Den utseendemessige forskjellen ser du når du hopper AV kreatinen igjen, og du ser hva slags effekt du har fått av å løfte mer enn vanlig.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved at kompisene dine presser deg til å ta kreatin uten å fortelle deg hva kreatin gjør (hvis de i det hele tatt vet noe om det selv). Høres ut som en stusselig gjeng.

Snakket ikke om kreatin der haha, generell trening. Blir pressa på å trene med dem, ikke ta kreatin. Jeg vil bare ha resultater sånn at jeg ikke mister lysten. Uansett nok om det, takker for hjelp :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...