Gå til innhold

Så lenge vil harddisken din holde ut


Anbefalte innlegg

Da har du gravd deg dypere inn i det enn det jeg har gjort, og det er fair enough. Det skal dog sies at i min verden så har jeg sikkert fire ganger så mange DOA som jeg har døde disker etter et par års drift. Bare synd disse Hitachiene er umulig å få tak i til en rimelig penge. Ingen 6tb-disk til 2500 kroner i det sortimentet, gitt.

 

Vel som jeg sa, du hadde enten ikke lest grunnlaget godt nok, eller stukket hodet i sanda :), det var førstnevnte og det er er greit nok det. Nå er det ihvertfall oppklart.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er sannsynligheten stor for at to disker blir ødelagt samtidig? Når det er en disk som faller ut.

 

Man får kjøre Raid6 da. ^^

 

Samtidig og samtidig, men man skal jo kjøre rebuid også, og de fleste(?) må jo få tak i ny disk også. Skal man ha masse disker liggende rundt så forsvinner jo litt av prisargumentet også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tok ikke mer enn et par timer for rebuild på noen skjitdisker hos meg. Selv med Intel kontroller.

 

En disk er jo greit å ha, men for all del, et par dager mellom er også ganske "samtidig" i mine øyne. Med f.eks 3-8% sjanse for å feile årlig, så er det ikke akkurat det jeg ksller høy sannsynlighet for at de feiler så likt som innenfor en dag eller fire.

Lenke til kommentar

Tok ikke mer enn et par timer for rebuild på noen skjitdisker hos meg. Selv med Intel kontroller.

 

En disk er jo greit å ha, men for all del, et par dager mellom er også ganske "samtidig" i mine øyne. Med f.eks 3-8% sjanse for å feile årlig, så er det ikke akkurat det jeg ksller høy sannsynlighet for at de feiler så likt som innenfor en dag eller fire.

 

Skjitdisker er gjerne små, rebuild med disker i 3-4 TB-klassen tar lengre tid.

 

Et par dager er ganske ideelt, det forutsetter at du enten trenger å ha en disk mer enn du har, eller at får butikken til å sende deg en ny før de får din i retur, og sjekker den. Det er ikke uten videre gitt. Men for all del, sannsynligheten er ikke høy, men om det tar feks en uke eller to, så vil jeg ikke kalle den neglisjerbar heller, det er tross alt kun en av feks 3 disker som må feile også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fant for en del år siden en harddisk-statistikk av Google sine skytjenester. De hadde statistikk som viste hvor sannsynlig det var at disken røk, når du fikk så og så mange feil på S.M.A.R.T.

 

Uansett, var konklusjonen at serverdisker ikke var nødvendig, det samme med å kjøle diskene, det hadde ikke noe for seg mtp. levetiden. (Det var en relativt god rapport).

 

Ellers har jeg hatt lite harddisktrøbbel, jeg hadde en gang en WD som døde innen to uker (den var i Raid-6 i en NAS). Fikk ny tilsendt og raidsettet lever fremdeles den dag i dag (5-6 år gammelt, he he).

 

Jeg hadde ellers en Vertex 3 SSD som begynte å gi BSOD på en maskin, når SSD-en var rundt 2 år gammel. ELlers har jeg god erfaring med de fleste disker, har aldri opplevd krasj selv (med unntak av de to diskene). På jobben har vi sikkert 120-150 maskiner :p som regel byttes maskinene før diskene krasjer.

 

Har dog opplevd at eksterne disker ryker kontrolleren på, men da virker gjerne disken inne i en stasjonær etterpå. Jeg har dog tatt i mot mange krasjede disker fra andre :p (privatpersoner), men mange av de har gjerne veltet når de var i bruk.

Lenke til kommentar

Hum merkelig. Til meg så må jeg nesten si motsatt. Har opp til flere HDD fra Seagate som funger helt topp etter flere års bruk, til og med min eksterne Seagate GoFlex HDD som har fått litt for mye juling kanskje for HDD fungerer enda. Mens derimot Western Digital har jeg hatt to HDD fra dem som bare plutselig har sluttet å virke etter 3 ukers tid. Har også en par år gammel Hitachi HDD som fungerer enda ;)

Lenke til kommentar

Hum merkelig. Til meg så må jeg nesten si motsatt. Har opp til flere HDD fra Seagate som funger helt topp etter flere års bruk, til og med min eksterne Seagate GoFlex HDD som har fått litt for mye juling kanskje for HDD fungerer enda. Mens derimot Western Digital har jeg hatt to HDD fra dem som bare plutselig har sluttet å virke etter 3 ukers tid. Har også en par år gammel Hitachi HDD som fungerer enda ;)

 

Nei, det er ikke merkelig. Det har med statistisk signifikans å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er sannsynligheten stor for at to disker blir ødelagt samtidig? Når det er en disk som faller ut.

 

Man får kjøre Raid6 da. ^^

Samtidig og samtidig, men man skal jo kjøre rebuid også, og de fleste(?) må jo få tak i ny disk også. Skal man ha masse disker liggende rundt så forsvinner jo litt av prisargumentet også.

 

AtW

Etter at disken min røk natt til lørdag, og måtte kjøpe ny disk i sverige som kostet 500,- mer enn her hjemme (identisk disk), så har jeg nå en i spare :p Jeg kjører Raid6 og en rebuild tar flere timer, selv med en dyr Adapteckontroller (6805)

 

Mer on-topic: jeg hadde 4*3TB WD Red og 2*3TB SG i Raid6, 1 SG-disk røk og ble byttet ut med en WD Red.

Lenke til kommentar

 

 

Deskstar er utgått? Er Ultrastar lik eller bedre? Rundt dobbel i pris kontra WD og Seagate...

 

Deskstar har ikke utgått nei. Koster rundt 1400 for 4TB.

 

AtW

 

Harddisken fra Hitachi(Deskstar 5K3000 3 TB) som artikkelen referer til er utgått..... Men se jo nå at mange andre utgaver og størrelser(7 stk) i serien ikke er det...

 

 

Ja, 5K-serien er gamle modeller, du ser også på statistikken at snittalderen på de er høyere enn feks seagate-disken med lavest feilrate.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan godt tenkes at dette er batchavhengig også, så at folk mener litt forskjellig er normalt. Et annet poeng er at man alltid skal ha backup av viktige data, så selv en svindyr Hitachi gjør egentlig ikke all verden til forskjell kontra å bytte en disk man har backup til en gang annethvert år.

 

Hitachi er ikke på noen måte "svindyrt", og forøvrig er det ikke alle som har mulighet til å ha backup av alle data uten forsinkelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det kan godt tenkes at dette er batchavhengig også, så at folk mener litt forskjellig er normalt. Et annet poeng er at man alltid skal ha backup av viktige data, så selv en svindyr Hitachi gjør egentlig ikke all verden til forskjell kontra å bytte en disk man har backup til en gang annethvert år.

 

Hitachi er ikke på noen måte "svindyrt", og forøvrig er det ikke alle som har mulighet til å ha backup av alle data uten forsinkelse.

 

AtW

 

 

6TB-diskene koster hvertfall det dobbelte av konkurrentenes, og litt til. Mulig deres "billigvariant" ikke er ute, men det er gjetning fra min side. Skjønt, de ligger 20% over på 4TB-disker. Det er noen kroner, det.

 

En backup en gang iblant holder for de fleste, selv de med 15+ TB. Disse som inngår i "ikke alle" har nok spesielle behov :).Da må man bare finne seg i å bla opp, enten det er til Seagate, WD eller Hitachi.

Lenke til kommentar

 

 

Det kan godt tenkes at dette er batchavhengig også, så at folk mener litt forskjellig er normalt. Et annet poeng er at man alltid skal ha backup av viktige data, så selv en svindyr Hitachi gjør egentlig ikke all verden til forskjell kontra å bytte en disk man har backup til en gang annethvert år.

 

Hitachi er ikke på noen måte "svindyrt", og forøvrig er det ikke alle som har mulighet til å ha backup av alle data uten forsinkelse.

 

AtW

 

 

6TB-diskene koster hvertfall det dobbelte av konkurrentenes, og litt til. Mulig deres "billigvariant" ikke er ute, men det er gjetning fra min side. Skjønt, de ligger 20% over på 4TB-disker. Det er noen kroner, det.

 

En backup en gang iblant holder for de fleste, selv de med 15+ TB. Disse som inngår i "ikke alle" har nok spesielle behov :).Da må man bare finne seg i å bla opp, enten det er til Seagate, WD eller Hitachi.

 

 

De har bare enbterprise-modeller ute av 6TB, enterprisemodeller er dyrere hos alle produsenter. Det er noen kroner i forskjell ja, men det er ikke svindyrt.

 

Det er nettopp det som er poenget mitt, det er mange som tar backup "en gang i blant", og da gjør det en forskjell hvor stødige disker du har, fordi du ikke nødvendigvis har 100% oppdatert backup til enhver tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...