Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken tilhenger bør jeg kjøpe? Trenger innspill


Rambol

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en tilhenger. Har klasse B førerkort og trenger ikke noe monster av en henger. Har kikket litt på nettet og tror en Brenderup 3205 SB er sånn passe. Noen som har erfaring med denne hengeren eller har gode erfaringer med andre av lignende størrelse? Tenker på å kjøpe for Max 10-13.000,- . Hva bør man passe på ved kjøp av henger? Dyrt å forsikre en slik henger? Koster vel ikke mye å registrere/omregistrere en henger av denne str? Ønsker å kjøpe et kjent merke.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til det som er sagt om trafikkforsikring/ansvar, så dekker så vidt jeg vet kasko på bil også tilkoblet tilhenger, så da står man i tilfelle kun igjen med et behov for forsikring mot skade eller tyveri når den er parkert/frakoblet bilen, og det kan godt hende det dekkes av vanlige innboforsikringer. Med andre ord er behovet for egen forsikring på henger egentlig forsvinnende lite.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over 300 kilos grensen, men tror jeg vil ha en med brems allikevel.

 

Ok, noen som vet hva som kreves av en henger som skal godkjennes for 100km/t? Er ikke noe must for meg å ha dersom det koster mye ekstra. Tilhengeren vil bli brukt nå og da og de få gangene den blir lastet opp så skal jeg nok klare å holde meg rundt 80.

 

Ønsker å få en grei henger til en ok pris. Kjent merke er vel greit i fall den skal selges samt tilgang til ekstrautstyr? Kan også kjøpe henger brukt så lenge den er velholdt, må ikke være butikkny.

Lenke til kommentar

Valget ditt avhenger av hvilken bil du har, og hvor mye du kan trekke hhv med og uten brems i forholdt itl hva ditt behov er. Dersom du ikke skal kjøre mye med tung last, er det helt greit med en uten brems. Som nevnt over kan du kjøre i 80 med denne dersom aktuell totalvekt er under 300 kg. Med brems får du litt mer vedlikehold når den er noen år gammel. Kjøp en med store hjul (ikke små under planet). Det er en stor fordel med boggi (altså 2 aksler), mye mer rolig på ujevn vei.

 

Tilhenger med brems koster noe mer enn de uten, her kan du sammenligne: http://www.gronvold.as/tysse.php

Lenke til kommentar

Boggi har de jo svært sjelden selv om de har to aksler (Ja, det er forskjell på boggi og toakslet!)

 

Det er et poeng det med hjul, kjøp helst en tilhenger med så lavt plan som mulig, dette medfører også at hjulene må stå ut på siden fremfor å være under planet.

Lavt plan gir lavt tyngdepunkt, og også mer stabilitet.

Lenke til kommentar

Ok, gode poenger, dette er supert. Hadde sett for meg å kjøpe en med hjulene under hengeren for å få plassert den helt inntil en vegg for å spare litt plass, men dette går da i så fall på bekostning av stabilitet.

Har sjekket noen boggi hengere men de jeg sjekker kan jeg ikke kjøre med min bil og klasse B da totalvekt blir over 3.500,- kg. Kjører en XC70. Har planer om å utvide førerkortet etterhvert, men det blir ikke tid til det den nærmeste tiden så da får jeg i så fall bytte inn hengeren til en boogi senere.

 

Får ta turen ned til en forhandler for å kikke litt for å få et inntrykk av størrelse osv tror jeg. Men det er helt supert med innspill på ting man ikke tenker over.

 

Regner med at det er litt slik som på andre ting - kvalitet gjenspeiles i pris - eller er det rimelige alternativer som er bra.

Er så mange merker å forholde seg til: Gaupen, Tiki, Tysse, Tredal, Brenderup osv, men får bare tro at det er bra så lenge man går for et kjent merke.

Lenke til kommentar

Boggi er 4 hjul på samme aksling. Dette er det ingen(?) personbiltilhengere som har (muligens noen gamle).

 

Brenderup har en toakslet tilhenger på 1300kg totalvekt:

 

http://www.brenderup.no/produkter/profesjonelle/varehengere.aspx?ProductID=302779&PID=3888

 

Man får førarkort i klasse B kode 96 (maksimal tillatt vogntogvekt 4250kg) ved å ta minst 7 timar obligatorisk opplæring uten å måtte gå opp til ny førarprøve.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Boggi: Kombinasjon av hjul med senter på to linjer (aksler) som står vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse (dette er fra kjøretøyforskriften). Dette oppfattes ikke å nødvendigvis være tvillinghjul, man kan ha en boggi med 2 aksler og 4 hjul (altså 2 på hver aksel). Eller er det noe jeg har misforstått? Ser at Tysse kaller 2 aksler med 2 hjul på hver for boggi på sine sider http://tysse.no/produkter/Varehenger


Når det gjelder valg av merke har jeg kun erfaring med Tysse. Kjøpte en 750 kg uten brems for noen år siden, og den har nå byttet begge hjullager 2 ganger.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

zanta: Du glemmer det viktigste..

Boggi: Kombinasjon av hjul med senter på to linjer (aksler) som står vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse med innbyrdes avstand på 1,2 m eller mer og som er slik konstruert at den vekten som belaster kombinasjonen fordeles mellom akslene. Som boggi regnes også akselkombinasjon som nevnt der den ene akselen kan avlastes helt eller delvis ved spesiell innretning.

 

Avstanden spiller ingen rolle rent teknisk, men essensne her er at vekten som belaster kombinasjonen fordeles mellom akslene, det er ikke tilfelle ved en toakslet tilhenger.

 

De fleste tilhengere med to aksler har rett og slett to aksler festet til ramma separat, og de vil da ikke få en slik effekt.

Du kan jo forsøke å kjøre opp på en fartshump med en tilhenger med to aksler og se hvordan den oppfører seg..

 

En toakslet tilhenger vil oppføre seg annerledes enn tiltenkt dersom draget den festes til er enten veldig lavt eller veldig høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boggi er to aksler; sier ingenting om antall hjul på hver aksel. Kan være fire eller åtte hjul totalt. Eller trippelboggi, med tre aksler og 6/12 hjul.

 

Betegnelsen boggi i seg selv sier heller ingenting om hvordan akslingene er hengt opp; de kan være montert i en såkalt boggivogge, vanligvis brukt på traktor og ATV-hengere (uten fjæring), hvor hjulene sitter på en langsgående pendlende arm (derav ofte kalt pendelboggi) med et festepunkt mot hengeren midt mellom akslene, slik at når det fremste hjulet går opp over en hump går det bakre hjulet ned, og hengeren (midten av armen) bare halvparten så mye opp. Her er det ingen akslinger på tvers av hengeren, bare fire akseltapper.

 

post-6866-0-28470700-1411746364.png

 

Så har du det som er mer vanlig på avfjærede traktor- og (eldre) lastebilhengere; en eller annen form for fjærende boggi; her kan akslingene ha hver sin fjær, helt separat festet i hengeren (det gir i tilfelle ikke den lastfordelende virkningen), eller med et spesielt opphengssystem hvor den fremste fjæra på forskjellige måter er koblet sammen med den bakre. På nyere lastebilhengere er jo luftfjæring etterhvert blitt mer vanlig.

 

post-6866-0-97647500-1411746385_thumb.png

 

post-6866-0-65330800-1411746457_thumb.png

 

Enda et alternativ er akslingene i hver sin ende av samme fjær, som er festet i hengeren midt på -akkurat som pendelboggien, bare fjæret:

 

post-6866-0-45923300-1411747946_thumb.jpg

 

Så har du det som refereres til som toakslet; to akslinger festet direkte (ufjæret) til hengerchassiset, med torsjonsfjæring på hvert hjul. Her får du ikke den lastfordelende virkningen som trengs for å kunne kalle det en ekte boggi i Kjøretøyforskriftens betydning av ordet. Når den fremre akselen går over en hump vil riktignok fjæringen gjøre at fremhjulene går opp i forhold til resten av hengeren, men da bærer framakslingen mer vekt enn bakakslingen; bakakselen blir ikke presset mer ned (for å fremdeles bære sin del av vekta), som tilfellet er med de fleste andre variantene.

 

post-6866-0-68850200-1411746473_thumb.png

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg mener Tysses bruk av ordet boggie er feil. Les Wikipedias artikkel på engelsk:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bogie

 

Ok, noen som vet hva som kreves av en henger som skal godkjennes for 100km/t?

 

Vanligvis er det ettermontering av støtdempere på alle hjuloppheng.

 

Du må sannsynligvis kjøpe en tilhenger produsert lenger sør i Europa ("ikke nordisk") for å få en henger som allerede er godkjent for 100 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...