Gå til innhold

Rekordsalgstall for iPhone 6 og 6 Plus


Anbefalte innlegg

 

 

 

Nå må du huske på at iphone 6+ ikke er en phablet, det er bare en større telefon. Det er mulig den kan treffe de samme kundene, men i motsetning til alle andre enheter med 5,3" eller større skjerm så har ikke Apple i vesentlighet inkorporert funksjonalitet som gjør at 6+ også har funksjonaliteten til et nettbrett.

 

 

Selvsagt er iPhone 6 Plus en phablet, som jo i bunn og grunn bare er en veldig stor telefon: http://en.wikipedia.org/wiki/Phablet

 

Og jo, Apple har gjort en rekke UI-tilpasninger i iOS spesielt for iPhone 6 Plus, som skiller den fra de andre iPhone-modellene. Bl.a går dette på hvordan den oppfører seg og disponerer skjermen i landskapsmodus, og som nettopp er mer beslektet med Apples nettbrett.

 

 

I følge flere som har testet denne modellen har Apple bare gjort 2 tilpasninger, den ene er at telefonen kan vise hjemmeskjermen i landskapsmodus. Den andre er at man kan trekke brukergrensesnittet et stykke ned fra toppen. Det var det.

 

Siden du linket til Wiki-artikkelen så kan du jo selv klikke på linken og lese innledningen. Dette har også vært hele poenget med phablet siden starten, men ta det med ro, selv om Samsung (som du åpenbart hater så sterkt at du har viet dem hele ditt signaturfelt) definerte denne produktkategorien for mange år siden kommer sikkert Apple til å "finne opp" dette også om noen år, og som du sikkert ville sagt det selv, de kommer jo til å gjøre det mye bedre enn alle konkurrentene, ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For ordens skyld vil jeg påpeke at å ikke få låst opp telefonen, og ikke få ringt med den (du husker sikkert hva en telefon er for noe?) er mer fatale feil enn for eksempel en SMS-app som tryner i blant.

 

Siden en rekke kunder hadde opplevd at både feilen som hindret dem i å komme inn på selve telefonen og feilen som hindret dem i å ringe med den også var i ios 8.0.2 kan vi vel like gjerne slå fast at det er "kjempeproblemer". Hvis ikke må du gjerne fortelle hva du mener er et kjempeproblem.

 

Uansett er det jo godt å se at vi er enige om at det ikke er hold i påstanden "det bare virker".

 

 

For ordens skyld: selv om fingeravtrykkleseren ikke virket, så fikk disse brukerne låst opp telefonene ved å taste inn den vanlige koden på skjermen. En mistet SMS kan for øvrig være like alvorlig som at man ikke får ringt, i gitte tilfeller.

 

For de få brukerne det gjelder vil det kunne oppfattes som et "kjempeproblem". Akkurat på samme måte som mange andre smarttelefonbrukere, enten de bruker iOS, Android, Blackberry eller WP, daglig opplever tilsvarende/lignende problemer som der og da kan være et "kjempeproblem".

At mange telefoner får problemer med vanlige samtaler, datatrafikk eller WiFi har man også sett etter Android-oppdateringer:

http://www.androidpolice.com/2014/02/22/bug-watch-nexus-5-can-randomly-stop-receiving-calls-and-text-messages-for-some/

http://www.androidpolice.com/2014/01/31/bug-watch-several-nexus-devices-have-trouble-connecting-to-5-ghz-wi-fi-access-points/

 

Det er da ingen grunn til å blåse opp ting ut over enhver fornuftig proporsjon hver gang en relativt begrenset antall brukere opplever et problem, særlig ikke når problemet blir fikset i løpet av en dag eller to.

 

Ingen produsenter er feilfrie, det vet alle. Men "Det Bare Virker" beskriver faktisk min opplevelse og erfaring med Apple-produkt rimelig godt.

 

 

Ok, så da er vi enige da? Apple lager produkter som er fulle av feil, og ikke produkter som er strømlinjeformet og bare fungerer som de skal fra dag en?

 

Når folk ringer meg, også bryter det, lyden blir borte, de har håpløst dårlig dekning, lyden omtrent forsvinner, det kommer plutselig støy osv, så pleier jeg å spørre om de har iphone når de ringer opp igjen. De virker alle veldig overrasket over at jeg klarte å gjette hva slags telefon de har...

Lenke til kommentar

 

 

 

Når Vollvik er "oppgitt over garantiordningen til Apple, som gir ett års garanti, mens norsk lov sier to år." så er han enten skremmende kunnskapsløs ift. sin posisjon, eller han snakker bevisst mot bedre vitende.

Norsk lov krever ikke at det gis noen garanti på produkter i det hele tatt, og dersom man gir garanti skal den gi rettigheter ut over den den lovpålagte reklamasjonsretten gir. Det norsk lov gir er 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom produktet normalt forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år. For smarttelefoner sier norsk rettspraksis iht. dom i Høyesterett derfor 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Nå blander du bananer og gulrøtter her gutt. Kjøpsloven forplikter ikke en utenlandsk leverandør til å gi garanti eller reklamasjonsrett til en norsk næringsdrivende. Den sier heller ikke noe om hva denne garantien eventuelt skulle dekke, eller om den skulle dekke mer enn ett eller annet.

 

Om Vollvik kaller reklamasjonsretten for garanti så er det ikke sikkert han er helt på jordet. Det kan nemlig meget vel være slik at disse butikkene gir 2 års garanti selv om kundene har 2 års reklamasjonsrett. Om han har kalt reklamasjonsretten for garanti betyr det iofs ingen ting i praksis, annet enn at du måtte falle for fristelsen til å fremstille ham som inkompetent for å forsøke å ta fokus bort fra det egentlig problemet, nemlig den dårlige kvaliteten, feilraten, den nærmest fraværende supporten og prisen på disse produktene.

 

 

Nei, det er Vollvik som blander begrepene, ikke jeg. Jeg kunne riktignok presisert at 2 og 5 års reklamasjonsrett naturligvis er hjemlet i "Lov om forbrukerkjøp" av 2002, og følgelig er noe som gjelder vanlige forbrukere - ikke næringsdrivende.

En utenlandsk leverandør som opererer i Norge både via egen norsk nettbutikk og norske detaljister, som f.eks Apple gjør, er naturligvis like mye forpliktet av Lov om forbrukerkjøp som en hvilken som helst norsk næringsdrivende. Loven sier at "Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven", dvs. selger kan velge å gi en garanti, som da må gå ut over rettighetene kjøper har iht. loven. Forbrukerrådet utdyper dette: "En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen."

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Vollvik _ER_ helt på jordet når han kaller reklamasjonsrett for garanti, da det i alle henseender er to forskjellige ting, også juridisk sett. Det ene er lovpålagt når det gjelder forbrukerkjøp, det andre er helt frivillig men juridisk bindende når en garanti er gitt. En garanti _må_ gi noe i _tillegg_ til reklamasjonsretten, det er ikke lov å gi en "garanti" som kun dekker det man likevel har krav på gjennom reklamasjonsretten, eller som innskrenker reklamasjonsretten. Når jeg som forbruker eventuelt skal klage på et produkt kan det ha _alt_ å si om jeg framsetter klagen på korrekt grunnlag, altså om det er en reklamasjon på en mangel ved produktet eller et garantikrav.

 

Når Vollvik framstår som oppsiktsvekkende inkompetent når det gjelder elementære forbrukerrettigheter svekker det hans troverdighet. Man spør seg da gjerne om han er like inkompetent når det gjelder andre ting han uttaler seg om i samme slengen. Han skyter tydeligvis fra hoften og lirer av seg en masse svada som han vet vil gi han publisitet, og har nok sin egen agenda når han går ut slik, og det er for så vidt greitt nok. Evnen til å spissformulere seg gjør imidlertid ikke denne kremmeren til en teknisk ekspert på mobiltelefoner. Det er greit å skille mellom gulrøtter og bananer her også. Som forbruker driter jeg egentlig i Vollviks angivelige problemer i forhold til Apple, eller diverse påstander som han slenger ut uten å backe dem opp med noe som ligner på fakta. Han er selvsagt ute etter å mæle sin egen kake, noe som ikke nødvendigvis samsvarer med mine forbrukerinteresser.

 

Nå må du slutte å tulle. Norsk lov har ikke virkeområde utenfor Norge. At Apple driver parallellsalg har ingen betydning. Den forplikter heller ikke aktører som selger til aktører som importerer varer til Norge. Dessuten er ikke loven ufravikelig slik som forbrukerkjøpsloven. Så lenge leverandøren oppgir at det er 1 års garanti er dette en del av kjøpsavtalen. Dersom du kjøper en iphone fra en forhandler, og denne har kjøpt telefonen fra apple med 1 års garanti har du ingen rettigheter utover det som følger av avtalen mellom apple og forhandleren dersom forhandleren skulle bli avviklet. Verken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven kan forplikte en aktør bakover i systemet, spesielt ikke i utlandet, så fremt det ikke ligger avtaler mellom denne aktøren og forhandleren om noe slikt. Imidlertid er det vanlig at generaldistributørene tar ansvar i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...