Gå til innhold

Rekordsalgstall for iPhone 6 og 6 Plus


Anbefalte innlegg

Et børsnotert selskap som Apple, i USA, ville aldri funnet på å lyve direkte om noe så konkret som dette her. Det er å åpne opp for et hav av trøbbel.

 

Så ja, når de går ut og sier at "ni personer har kontaktet oss pga bøyd iPhone 6+" så er jeg ganske sikker på at det tallet var sant da dette ble sagt. Så dumme at de lyver om noe sånt er de neppe. Da hadde de kun sagt "a very low percentage" eller noe annet lite konkret.

 

Advokater tillater ikke selskaper å lyve om børssensitiv informasjon - og tro meg, advokater sjekker uttalelser som dette.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Advokater tillater ikke selskaper å lyve om børssensitiv informasjon - og tro meg, advokater sjekker uttalelser som dette.

Er du så naiv at du tror dette eller tøyser du nå?

 

Det er ikke naivt, det er sant. Store selskaper går rundt sannheten hele tiden, og uttaler seg på ulne måter som kan tolkes på alle mulige måter.

 

Her er hva Apple sier om bøyde telefoner:

 

"With normal use a bend in iPhone is extremely rare and through our first six days of sale, a total of nine customers have contacted Apple with a bent iPhone 6 Plus. As with any Apple product, if you have questions please contact Apple.»"

 

Det er enten sant, eller så er det ikke. Og er det ikke sant er de fordømt enkle å saksøke. Om du går igjennom pressemeldinger etc. er det veldig sjelden det snakkes usant om ting som kan kontrolleres.

 

For kundene er nok den faktiske risikoen langt mer interessant enn apple sine uttalelser. Apple har løyet i offentlige uttalelser en rekke ganger tidligere, jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes denne gangen.

Hvor og når? Direkte løgn altså, ikke hyperbole og markedsføringsprat. Enten lyver de jo, eller så er den faktiske risikoen (dager solgt * 9 / 6) / (antall solgte 6+)

 

Jeg tror du misliker Apple og sliter med å godta at de har suksess. Det ser iallfall sånn ut.

 

Eller tviler dere like mye når Samsung forteller hvor mange telefoner de har solgt eller HTC forteller hvor mange megapixler det er i kameraet?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Audun_K: Husker du hva Apple sa for ca et år siden da en app fikk store problemer fordi den ikke fungerte i ios? De stod på sitt frem til utvikleren offentliggjorde håndfast bevis på at det var feil i OS-et.

Husker du hva Apple sa for ca 3 år siden, da de hadde levert ut passordene til en rekke kontoer uten sikkerhetskontroll? De nektet, og forsøkte å ordne opp i all stillhet.

 

Husker du hva de sa ved forrige icloud-lekkasje? Husker du hva de sa forrige gang en oppdatering gikk fullstendig på trynet? Husker du hva de sa om de bøyde iphone 5? Husker du hva de responderte på at originalladerne gikk opp i røyk, og de forsøkte å skylde på 3.parts ladere? Husker du hva de sa om batteriene som gikk åt skogen i macbook air? Husker du hva de sa om de ødelagte lightening-kontaktene?

Jeg misliker at apple er så frekke mot forbrukerne.

Forøvrig har jeg ikke stilt spørsmål ved salgstallene, det er tallet på bøyde telefoner jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar

Det er ikke naivt, det er sant.

Så naiv it is... ;)

Du sier at de ikke lyver, men de snakker nødvendigvis ikke sant heller. Men å ikke lyve er ikke det samme som å snakke sant.

 

Men det var ikke det jeg hang meg opp i, faktisk. Du sa at "selskaper ikke tillates å lyve om børssensitiv informasjon". Av sine advokater? Det jeg reagerte aller mest på er at med den logikken er at amerikanske advokater(sic) dermed har blitt oppgradert til lovens voktere. For en skremmende tanke! :eek:

Lenke til kommentar

Ok. Jeg tror ikke du helt forstår forskjellen på blank løgn og kjip corporate unnasniking.

 

Ja, apple prøver også å komme ut av situasjoner på kjipe måter. Men ni er ni. Enten er det sant eller ikke. Og i sånne situasjoner er de nok lure nok til å ikke si et tall om det ikke er sant. Hadde de sagt "få" hadde jeg også tvilt.

 

Det som bekymrer meg litt er 8.0.1. Den typen feil har ikke Apple pleid å gjøre.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en rettsak er det faktisk det, fordi det er så lett å motbevise. Derfor er store selskaper lite glade i å gi konkret info. Se på hva Apple sa om nakenbilder f.eks - "vi har sjekket nøye og finner lngen tegn på innbrudd". Det er noe helt annet enn å si at det ikke har vært noe innbrudd.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ok. Jeg tror ikke du helt forstår forskjellen på blank løgn og kjip corporate unnasniking.

Joda, det er vel akkurat det jeg gjør. ;)

 

 

Det som bekymrer meg litt er 8.0.1. Den typen feil har ikke Apple pleid å gjøre.

Nåja. Nobody's perfect. Antennagate var verre enn en oppdatering som gikk feil.

 

Ikke at jeg vil bli anklaget for å forsvare Apple, men det der er en bagatell. Og de fikser de snart. :)

Lenke til kommentar

I en rettsak er det faktisk det, fordi det er så lett å motbevise. Derfor er store selskaper lite glade i å gi konkret info. Se på hva Apple sa om nakenbilder f.eks - "vi har sjekket nøye og finner lngen tegn på innbrudd". Det er noe helt annet enn å si at det ikke har vært noe innbrudd.

 

Det hjelper lite dersom de blir fersket i å ha kjennskap til at det er foregått innbrudd.

 

Så 9 er altså 9 dersom det er sant, det kan vi være enige om, men dersom 9 er en løgn, er det da fortsatt 9? For da er det jo ikke en løgn, og da er det jo en løgn at det er en løgn...

Lenke til kommentar

Sånn i kontekst med sannsynligheten for at apple legger kortene på bordet, jeg har alltid lurt på hvorfor damer stadig vender tilbake til ektemenn som mishandler dem. Argumentasjonen er ofte noe i retning av "han er jo så snill" og "han kommer sikkert ikke til å slå igjen".

Faktum er: Han er ikke snill, og han kommer til å slå igjen.

Noen som ser analogien her? For meg er den krystallklar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...