Gå til innhold

Rekordsalgstall for iPhone 6 og 6 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må gjerne komme med noe mer enn din egen synsing, spesielt når du beskylder andre for nettopp synsing.

 

Over the years, we at Creative Strategies have done at least four major projects for companies with navigation software. As we dug into these projects, it became pretty clear that the navigation databases they use are at the heart of their real usefulness. However, getting the info for a mapping database is very difficult. While these companies do field work to add content to their maps as much as possible, their software only gets better when their users gave them feedback and helped them add more accurate data to their mapping database.

Google has done a great job of creating a rich database of mapping data, but like these other navigation companies, counted on users to feed them even more accurate data that continues to fine-tune Google maps’ accuracy. But what Apple understood a couple of years back is that Apple has delivered at least 70 million iOS users to Google who were feeding them map data and literally giving their competitor the ability to have a major edge on them especially with Android based smartphones.

As you can imagine, that did not make Steve Jobs, when he was still with us, very happy. So for solid business reasons and with a pragmatic approach to this problem, Apple made the important decision to create their own map app and with their users help, fine-tune their own database of Map data over time.

Lenke til kommentar

Når det gjelder maps, så hadde man en velfungerende Google Maps til iphone. Apple innså at kvaliteten på Google Maps var en følge av mengden brukerdata som ble sendt tilbake i systemet. Som med alt annet kunne jo ikke apple leve med at kvaliteten på Google Maps ble bedre av brukerdata som ble sendt tilbake av deres egne kunder. Derfor valgte Apple å forsøksvis tvinge alle kundene sine over på en ubrukelig karttjeneste som de selv måtte bygge opp fra bunnen av og forkaste det arbeidet kundene allerede hadde gjort for å bedre kvaliteten på den allerede tilgjengelige karttjenesten.

Det er ingen (utenfor Apple og Google) som vet sikkert, men det som antas var at Google forlangte mer info om brukerne for å gi Apple vektoriserte kartdata og mulighet til å lage turn-by-turn. Hvis ikke Apple gikk med på å gi Google disse dataene om brukerne sine ville Android-navigasjonen med Google maps fortsette å dra fra. Dette ønsket ikke Apple å gå med på, da de ikke selger brukerdata til eksterne (jeg er glad for dette). At det var dette som skjedde er såvidt jeg vet ikke bekreftet offisielt, men stort sett hele industrien regner med at det var sånn det gikk for seg (og mange som bør vite har uttalt seg).

 

Din forklaring er tendensiøs, og jeg har aldri sett noen tro på den før. Du er god på å finne kilder, men de er stort sett veldig lite i tråd med det resten av verden tror på.

 

Forøvrig er det alvorlige bugs i alle operativsystemer, også iOs. Så ja, det var feil i iOs 1-7 som du sier. Og de ble fikset. Det er også store alvorlige feil i Android (og OSX og Windows og Linux og ...). Men på Android får man gjerne ikke fikset dem om ikke man har en telefon som er under et år, noe som er virkelig ille. Se f.eks på det gigantiske sikkerhetshullet som er i alle Androidtelefoner før 4.1 og som ikke vil bli fikset fordi telefonleverandørene ikke vil. Sånt ser man ikke på Apple-enheter, og det liker jeg. Hull oppstår overalt, men Apple kan (og vil) fikse det for kundene sine. Google vil, men kan ikke.

 

Men nå er vi langt utenfor topic her.

 

Har fått klådd enda mer på iPhone 6 og 6+ nå, og de er gode telefoner som ikke revolusjonerer noe som helst. De føles ekstremt godt bygget og alt flyter fint. Bilder blir bra, og de gjør det de skal. Men 6+ er altfor altfor stor for meg.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som beskrives i artikkelen var at Google angivelig skulle ha nektet Apple turn-by-turn navigasjon, men saken var at siden apple ikke ville la sine brukere bidra med tilbakemeldinger ville ikke google åpne den funksjonen heller.

 

Men da kan vi jo enes om at apple er noe herk, fordi det er jo allment kjent, og selv om du måtte tro noe annet er det med andre ord beviselig feil.

Lenke til kommentar

Det som beskrives i artikkelen var at Google angivelig skulle ha nektet Apple turn-by-turn navigasjon, men saken var at siden apple ikke ville la sine brukere bidra med tilbakemeldinger ville ikke google åpne den funksjonen heller.

 

Men da kan vi jo enes om at apple er noe herk, fordi det er jo allment kjent, og selv om du måtte tro noe annet er det med andre ord beviselig feil.

"Apple ville ikke la sine brukere bidra", "Apple ville ikke gi fra seg brukerinfo". To beskrivelser av samme situasjon.

 

Den siste setningen for stå for seg selv.

Lenke til kommentar

Han har nok en del kjennskap til dette. Når han sier at de går i stykker i ett sett og utallige reklamasjoner, er det nok ikke ren løgn. Han har sluttet å selge iPhone fordi han ikke tjener penger på det, for mye reparasjoner og de går i stykker svært enkelt.

Og hvor stor tro har Apple på sitt produkt når kun gir 1 (ett) års garanti på det?

 

Når Vollvik er "oppgitt over garantiordningen til Apple, som gir ett års garanti, mens norsk lov sier to år." så er han enten skremmende kunnskapsløs ift. sin posisjon, eller han snakker bevisst mot bedre vitende.

Norsk lov krever ikke at det gis noen garanti på produkter i det hele tatt, og dersom man gir garanti skal den gi rettigheter ut over den den lovpålagte reklamasjonsretten gir. Det norsk lov gir er 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom produktet normalt forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år. For smarttelefoner sier norsk rettspraksis iht. dom i Høyesterett derfor 5 års reklamasjonsrett.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Fikk forøvrig testa telefonene selv i dag. 6 er en litt større iPhone med fint design. 6 plus er det mest ubrukelige Apple-produktet jeg har vært borti. Altfor stor til å brukes behagelig - fatter ikke hva de tenkte på.

 

Jeg antar at de bl.a. tenkte på hva som etterspørres i Asia, der forkjærligheten for phablets er mye større enn i vår del av verden.

En phablet gir mer mening dersom smarttelefonen er din primære dataenhet, som skal dekke mange bruksområder som mange av oss dekker med flere enheter - dvs. telefon, tablet og bærbar/stasjonær datamaskin. Når smarttelefonen blir din sekundære eller tertiære enhet, og du bruker vesentlig større skjermer det meste av tiden, vektlegger du antageligvis andre egenskaper enn størst mulig telefonskjerm, f.eks. at den heller skal være kompakt, lommevennlig og lett å bruke med én hånd.

Lenke til kommentar

 

 

 

Betydelige feil i flere versjoner av ios 5, betydelige feil i flere versjoner av ios 6, betydelige feil i flere versjoner av ios 7, og nå, fatale feil på 8.0 og 8.0.1. Også viste det seg at det er liknende problemer i 8.0.2 også... http://www.iphonehacks.com/2014/09/problems-ios-8-0-2-update.html

 

 

"Kjempeproblemer" med iOS 8.0.2, ja..."We’ve had couple of readers so far reporting problems..." Blir litt desperat "argumentasjon" det der...

 

Veldig merkelig at jeg knapt har merket noen av disse "betydelige" feilene, etter å ha vært igjennom antageligvis samtlige versjoner av iOS 6 og 7, samt 8.0 og 8.0.2, på samme telefon. Kan ikke komme på at telefonen har krasjet eller hengt seg opp en eneste gang på snart to år. Kan nevne spesielt at iOS 8 og 8.0.2 har vært helt fjellstøtt, ikke et eneste tegn til instabilitet, ikke ett app-krasj, alt har virket som det skal etter at iOS 8 ble installert på lanseringsdagen.

 

Vi kan jo like gjerne begynne å liste opp samtlige Android-versjoner: Betydelige feil i Android 1.0, betydelige feil i Android 1.1, betydelige feil i Android 1.5, betydelige feil i Android 1.6......... til betydelige feil i Android 4.3, betydelige feil i Android 4.4, og noe mindre feil tror jeg ikke det blir med Android L heller.

Skal vi liste opp alle Android-oppdateringene som har blitt rukket tilbake i løpet av kort tid pga. alvorlige feil også? Husker jo at både Samsung og HTC har måttet trekke tilbake 4.x-oppdateringer til sine premium-telefoner....du klarer sikkert å google det selv...

Lenke til kommentar

 

Han har nok en del kjennskap til dette. Når han sier at de går i stykker i ett sett og utallige reklamasjoner, er det nok ikke ren løgn. Han har sluttet å selge iPhone fordi han ikke tjener penger på det, for mye reparasjoner og de går i stykker svært enkelt.

Og hvor stor tro har Apple på sitt produkt når kun gir 1 (ett) års garanti på det?

 

Når Vollvik er "oppgitt over garantiordningen til Apple, som gir ett års garanti, mens norsk lov sier to år." så er han enten skremmende kunnskapsløs ift. sin posisjon, eller han snakker bevisst mot bedre vitende.

Norsk lov krever ikke at det gis noen garanti på produkter i det hele tatt, og dersom man gir garanti skal den gi rettigheter ut over den den lovpålagte reklamasjonsretten gir. Det norsk lov gir er 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom produktet normalt forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år. For smarttelefoner sier norsk rettspraksis iht. dom i Høyesterett derfor 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Nå blander du bananer og gulrøtter her gutt. Kjøpsloven forplikter ikke en utenlandsk leverandør til å gi garanti eller reklamasjonsrett til en norsk næringsdrivende. Den sier heller ikke noe om hva denne garantien eventuelt skulle dekke, eller om den skulle dekke mer enn ett eller annet.

 

Om Vollvik kaller reklamasjonsretten for garanti så er det ikke sikkert han er helt på jordet. Det kan nemlig meget vel være slik at disse butikkene gir 2 års garanti selv om kundene har 2 års reklamasjonsrett. Om han har kalt reklamasjonsretten for garanti betyr det iofs ingen ting i praksis, annet enn at du måtte falle for fristelsen til å fremstille ham som inkompetent for å forsøke å ta fokus bort fra det egentlig problemet, nemlig den dårlige kvaliteten, feilraten, den nærmest fraværende supporten og prisen på disse produktene.

Lenke til kommentar

 

Fikk forøvrig testa telefonene selv i dag. 6 er en litt større iPhone med fint design. 6 plus er det mest ubrukelige Apple-produktet jeg har vært borti. Altfor stor til å brukes behagelig - fatter ikke hva de tenkte på.

 

Jeg antar at de bl.a. tenkte på hva som etterspørres i Asia, der forkjærligheten for phablets er mye større enn i vår del av verden.

En phablet gir mer mening dersom smarttelefonen er din primære dataenhet, som skal dekke mange bruksområder som mange av oss dekker med flere enheter - dvs. telefon, tablet og bærbar/stasjonær datamaskin. Når smarttelefonen blir din sekundære eller tertiære enhet, og du bruker vesentlig større skjermer det meste av tiden, vektlegger du antageligvis andre egenskaper enn størst mulig telefonskjerm, f.eks. at den heller skal være kompakt, lommevennlig og lett å bruke med én hånd.

 

 

Nå må du huske på at iphone 6+ ikke er en phablet, det er bare en større telefon. Det er mulig den kan treffe de samme kundene, men i motsetning til alle andre enheter med 5,3" eller større skjerm så har ikke Apple i vesentlighet inkorporert funksjonalitet som gjør at 6+ også har funksjonaliteten til et nettbrett.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Betydelige feil i flere versjoner av ios 5, betydelige feil i flere versjoner av ios 6, betydelige feil i flere versjoner av ios 7, og nå, fatale feil på 8.0 og 8.0.1. Også viste det seg at det er liknende problemer i 8.0.2 også... http://www.iphonehacks.com/2014/09/problems-ios-8-0-2-update.html

 

 

"Kjempeproblemer" med iOS 8.0.2, ja..."We’ve had couple of readers so far reporting problems..." Blir litt desperat "argumentasjon" det der...

 

Veldig merkelig at jeg knapt har merket noen av disse "betydelige" feilene, etter å ha vært igjennom antageligvis samtlige versjoner av iOS 6 og 7, samt 8.0 og 8.0.2, på samme telefon. Kan ikke komme på at telefonen har krasjet eller hengt seg opp en eneste gang på snart to år. Kan nevne spesielt at iOS 8 og 8.0.2 har vært helt fjellstøtt, ikke et eneste tegn til instabilitet, ikke ett app-krasj, alt har virket som det skal etter at iOS 8 ble installert på lanseringsdagen.

 

Vi kan jo like gjerne begynne å liste opp samtlige Android-versjoner: Betydelige feil i Android 1.0, betydelige feil i Android 1.1, betydelige feil i Android 1.5, betydelige feil i Android 1.6......... til betydelige feil i Android 4.3, betydelige feil i Android 4.4, og noe mindre feil tror jeg ikke det blir med Android L heller.

Skal vi liste opp alle Android-oppdateringene som har blitt rukket tilbake i løpet av kort tid pga. alvorlige feil også? Husker jo at både Samsung og HTC har måttet trekke tilbake 4.x-oppdateringer til sine premium-telefoner....du klarer sikkert å google det selv...

 

 

For ordens skyld vil jeg påpeke at å ikke få låst opp telefonen, og ikke få ringt med den (du husker sikkert hva en telefon er for noe?) er mer fatale feil enn for eksempel en SMS-app som tryner i blant.

 

Siden en rekke kunder hadde opplevd at både feilen som hindret dem i å komme inn på selve telefonen og feilen som hindret dem i å ringe med den også var i ios 8.0.2 kan vi vel like gjerne slå fast at det er "kjempeproblemer". Hvis ikke må du gjerne fortelle hva du mener er et kjempeproblem.

 

Uansett er det jo godt å se at vi er enige om at det ikke er hold i påstanden "det bare virker".

Lenke til kommentar

 

 

Når Vollvik er "oppgitt over garantiordningen til Apple, som gir ett års garanti, mens norsk lov sier to år." så er han enten skremmende kunnskapsløs ift. sin posisjon, eller han snakker bevisst mot bedre vitende.

Norsk lov krever ikke at det gis noen garanti på produkter i det hele tatt, og dersom man gir garanti skal den gi rettigheter ut over den den lovpålagte reklamasjonsretten gir. Det norsk lov gir er 2 års reklamasjonsrett, eller 5 år dersom produktet normalt forventes å vare vesentlig lenger enn 2 år. For smarttelefoner sier norsk rettspraksis iht. dom i Høyesterett derfor 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Nå blander du bananer og gulrøtter her gutt. Kjøpsloven forplikter ikke en utenlandsk leverandør til å gi garanti eller reklamasjonsrett til en norsk næringsdrivende. Den sier heller ikke noe om hva denne garantien eventuelt skulle dekke, eller om den skulle dekke mer enn ett eller annet.

 

Om Vollvik kaller reklamasjonsretten for garanti så er det ikke sikkert han er helt på jordet. Det kan nemlig meget vel være slik at disse butikkene gir 2 års garanti selv om kundene har 2 års reklamasjonsrett. Om han har kalt reklamasjonsretten for garanti betyr det iofs ingen ting i praksis, annet enn at du måtte falle for fristelsen til å fremstille ham som inkompetent for å forsøke å ta fokus bort fra det egentlig problemet, nemlig den dårlige kvaliteten, feilraten, den nærmest fraværende supporten og prisen på disse produktene.

 

 

Nei, det er Vollvik som blander begrepene, ikke jeg. Jeg kunne riktignok presisert at 2 og 5 års reklamasjonsrett naturligvis er hjemlet i "Lov om forbrukerkjøp" av 2002, og følgelig er noe som gjelder vanlige forbrukere - ikke næringsdrivende.

En utenlandsk leverandør som opererer i Norge både via egen norsk nettbutikk og norske detaljister, som f.eks Apple gjør, er naturligvis like mye forpliktet av Lov om forbrukerkjøp som en hvilken som helst norsk næringsdrivende. Loven sier at "Selgeren kan påta seg å svare for feil ved tingen som ikke er en mangel etter reglene i loven", dvs. selger kan velge å gi en garanti, som da må gå ut over rettighetene kjøper har iht. loven. Forbrukerrådet utdyper dette: "En garanti er noe produsenten eller selgeren kan velge å gi deg. Garantien skal gi deg noe mer enn det du allerede har krav på etter loven – enten i tid eller omfang. For eksempel kan en selger velge å gi deg rett til å klage på varen, selv om det er du selv som har forårsaket feilen."

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Vollvik _ER_ helt på jordet når han kaller reklamasjonsrett for garanti, da det i alle henseender er to forskjellige ting, også juridisk sett. Det ene er lovpålagt når det gjelder forbrukerkjøp, det andre er helt frivillig men juridisk bindende når en garanti er gitt. En garanti _må_ gi noe i _tillegg_ til reklamasjonsretten, det er ikke lov å gi en "garanti" som kun dekker det man likevel har krav på gjennom reklamasjonsretten, eller som innskrenker reklamasjonsretten. Når jeg som forbruker eventuelt skal klage på et produkt kan det ha _alt_ å si om jeg framsetter klagen på korrekt grunnlag, altså om det er en reklamasjon på en mangel ved produktet eller et garantikrav.

 

Når Vollvik framstår som oppsiktsvekkende inkompetent når det gjelder elementære forbrukerrettigheter svekker det hans troverdighet. Man spør seg da gjerne om han er like inkompetent når det gjelder andre ting han uttaler seg om i samme slengen. Han skyter tydeligvis fra hoften og lirer av seg en masse svada som han vet vil gi han publisitet, og har nok sin egen agenda når han går ut slik, og det er for så vidt greitt nok. Evnen til å spissformulere seg gjør imidlertid ikke denne kremmeren til en teknisk ekspert på mobiltelefoner. Det er greit å skille mellom gulrøtter og bananer her også. Som forbruker driter jeg egentlig i Vollviks angivelige problemer i forhold til Apple, eller diverse påstander som han slenger ut uten å backe dem opp med noe som ligner på fakta. Han er selvsagt ute etter å mæle sin egen kake, noe som ikke nødvendigvis samsvarer med mine forbrukerinteresser.

Lenke til kommentar

 

 

Nå må du huske på at iphone 6+ ikke er en phablet, det er bare en større telefon. Det er mulig den kan treffe de samme kundene, men i motsetning til alle andre enheter med 5,3" eller større skjerm så har ikke Apple i vesentlighet inkorporert funksjonalitet som gjør at 6+ også har funksjonaliteten til et nettbrett.

 

 

Selvsagt er iPhone 6 Plus en phablet, som jo i bunn og grunn bare er en veldig stor telefon: http://en.wikipedia.org/wiki/Phablet

 

Og jo, Apple har gjort en rekke UI-tilpasninger i iOS spesielt for iPhone 6 Plus, som skiller den fra de andre iPhone-modellene. Bl.a går dette på hvordan den oppfører seg og disponerer skjermen i landskapsmodus, og som nettopp er mer beslektet med Apples nettbrett.

Lenke til kommentar

 

For ordens skyld vil jeg påpeke at å ikke få låst opp telefonen, og ikke få ringt med den (du husker sikkert hva en telefon er for noe?) er mer fatale feil enn for eksempel en SMS-app som tryner i blant.

 

Siden en rekke kunder hadde opplevd at både feilen som hindret dem i å komme inn på selve telefonen og feilen som hindret dem i å ringe med den også var i ios 8.0.2 kan vi vel like gjerne slå fast at det er "kjempeproblemer". Hvis ikke må du gjerne fortelle hva du mener er et kjempeproblem.

 

Uansett er det jo godt å se at vi er enige om at det ikke er hold i påstanden "det bare virker".

 

 

For ordens skyld: selv om fingeravtrykkleseren ikke virket, så fikk disse brukerne låst opp telefonene ved å taste inn den vanlige koden på skjermen. En mistet SMS kan for øvrig være like alvorlig som at man ikke får ringt, i gitte tilfeller.

 

For de få brukerne det gjelder vil det kunne oppfattes som et "kjempeproblem". Akkurat på samme måte som mange andre smarttelefonbrukere, enten de bruker iOS, Android, Blackberry eller WP, daglig opplever tilsvarende/lignende problemer som der og da kan være et "kjempeproblem".

At mange telefoner får problemer med vanlige samtaler, datatrafikk eller WiFi har man også sett etter Android-oppdateringer:

http://www.androidpolice.com/2014/02/22/bug-watch-nexus-5-can-randomly-stop-receiving-calls-and-text-messages-for-some/

http://www.androidpolice.com/2014/01/31/bug-watch-several-nexus-devices-have-trouble-connecting-to-5-ghz-wi-fi-access-points/

 

Det er da ingen grunn til å blåse opp ting ut over enhver fornuftig proporsjon hver gang en relativt begrenset antall brukere opplever et problem, særlig ikke når problemet blir fikset i løpet av en dag eller to.

 

Ingen produsenter er feilfrie, det vet alle. Men "Det Bare Virker" beskriver faktisk min opplevelse og erfaring med Apple-produkt rimelig godt.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det var veldig så sta du er da. Dersom apple ikke selger direkte til forbruker er de heller ikke underlag forbrukerkjøpsloven.

 

Dersom de gir ett år garanti på varene betyr det at detaljistene ikke kan gå til Apple med krav selv om de har forpliktelser overfor kundene sine.

 

Apple selger for det første direkte til forbruker i Norge, gjennom nettbutikkene sine (i mange andre land også gjennom egne fysiske butikker).

For det andre kan forbruker velge å fremme klage/reklamasjon direkte mot tidligere salgsledd (produsent/importør), i stedet for den fysiske butikken der produktet ble kjøpt.

 

Kjøpsloven (ikke Lov om forbrukerkjøp) som regulerer kjøp og salg mellom næringsdrivende vil vel gi 2 års generell reklamasjonsrett, men i motsetning til hva som gjelder for forbrukerkjøp er den ikke ufravikelig, slik at forretningspartene kan inngå andre avtaler. For meg som forbruker spiller det imidlertid minimal eller ingen rolle hvilke avtaler ulike telefonprodusenter/importører har ift. butikkene som selger til forbruker, eller hvorvidt butikkene får full refusjon fra produsent/importør for reklamasjoner fra sluttkunder i 1, 2 eller 5 år. Jeg har uansett krav på 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...