Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp hjemmenettverk i ny leilighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da er kabelene lagt. Det går altså en mellom 15 og 20 meter lang nettverkskabel fra routeren i leiligheten og ned i switchen i kjelleren. Fra den går det en omtrent like lang nettverkskabel opp til et RJ45-uttak på gjesterommet. Fra uttaket går det en 10 meter lang nettverkskabel til dekoderen til Canal Digital. Og multiromløsningen til Canal Digital funker fjell! Det går an å måle tilkoblingshastigheten på dekoderen og den varierer fra rundt 50 Mbit/s til 87 Mbit/s. En gang i går var den nede i rundt 30 Mbit/s da jeg målte, og da stod det at multiromløsningen kunne bli ustabil. Men i praksis så fungerer det meget bra. Bildet er supert og det er ikke noe hakking eller noe.

 

Jeg har testet med dekoderen rett ved siden av routeren med en 3 meter lang kabel også, og da lå tilkoblingshastigheten på 92 Mibt/s. Så noe signaltap er det vel med de lange kablene, men det ser ikke ut til å ha noe å si i praksis, kun når jeg måler.

 

 

Switchen er en Level One GSW-0807. Denne her: http://www.proshop.no/Ethernet-switch/LevelOne-GSW-0807-2223854.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Ser ikke ut som en switch på ekstremnivå? Men bra nok?

 

Jeg målte hastigheten med kabel på data også på gjesterommet, og fikk 49 Mbit/s. (Skal ha 50, så det er jo supert.) Målte på test.telenor.net. Men jeg lurer på en liten ting. Denne hastighetstesten måler vel hastigheten på linja, men kan det likevel være noe lengre responstid på innlasting av nettsider siden kablene er så lange?

 

Fortsatt god jul, folkens!

Lenke til kommentar

Joda, ping har nok mer med routingen til internettleverandøren å gjøre enn noe annet (med mindre du da belaster linja). Selv har jeg 11 ms på en Telenor-linje. Folk som sitter i Oslo på fiberlinjer i større sameier kan komme ned i 1-2 ms.

 

Jeg sitter i Molde, men det ser ut som at Oslo er nærmeste server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...