Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp hjemmenettverk i ny leilighet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mine foreldre skal snart flytte til en ny leilighet. Det er tre bygg med tre leiligheter i hvert bygg. Det er Canal Digital som skal levere TV og bredbånd der gjennom coax.

 

Modemet skal stå i kjelleren. Jeg tenker at det kan være greit med noen RJ45-vegguttak flere steder i leiligheten, slik at det er mulighet for å koble flere enheter til nett med kabel. Greit med flere valgmuligheter i en ny leilighet. Men jeg lurer litt på hvordan dette skal kobles opp. Eller hva som er mest ideelt.

 

Slik tenker jeg nå:

Siden modemet står i kjelleren bør det gå tre nettverkskabler derfra og opp til leiligheten, en til stua, en til gjestesoverommet og en til hovedsoverommet. Da får man totalt tre RJ45-uttak.

 

Siden modemet til CD ikke har routingfunksjon (etter det jeg vet), bør det vel helst stå en router også i kjelleren, slik at alle kablene opp i leiligheten går fra den. Da deaktiverer jeg i så fall den trådløse funksjonen på den. I selve leiligheten må jeg da installere en annen router, og bruke den som aksesspunkt. Vi har allerede en Asus AC66U som kan brukes til det.

 

Det vil vel sannsynligvis bare være mulighet for å koble til én enhet til hvert vegguttak, så om vi vil koble til flere så må jeg vel kjøpe en switch? Funker disse bra?

 

Legger ved et illustrasjonsbilde!

 

Det jeg tenke er at det kanskje blir litt mange ledd? Er dette en ulempe? Og hvilken konsekvens har det i så fall at jeg kobler til en switch? Medfører det en hastighetsbegrensning eller noe?

post-322986-0-35661300-1411563180_thumb.jpg

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde enkelt kunne deles opp via switcher.

Kjør på med en switch som har mange nok porter utfra routeren.

legg opp en enkelt kabel til rommene, og eventuelt igjen da 4-8 porters på rommene.

Dette skal ikke ha noen hastighetsbegrensning i forhold til den faktiske ytelsen du får fra veggen.

Kjør på med gigabit switcher hele veien, går utifra at det skal være innenfor rimelighetens grenser og fiberkabler er utelukket :)

Lenke til kommentar

Burde enkelt kunne deles opp via switcher.

Kjør på med en switch som har mange nok porter utfra routeren.

legg opp en enkelt kabel til rommene, og eventuelt igjen da 4-8 porters på rommene.

Dette skal ikke ha noen hastighetsbegrensning i forhold til den faktiske ytelsen du får fra veggen.

Kjør på med gigabit switcher hele veien, går utifra at det skal være innenfor rimelighetens grenser og fiberkabler er utelukket :)

Ut fra routeren? Du mener ikke at switchen bør være i kjelleren? Elektrikeren foreslo å bare koble modemet til en switch nede i kjelleren, og plassere routeren oppe i leiligheten. Men problemet med dette er vel at da blir det ikke noe hjemmenettverk? For at det skal bli det, så må vel alt koblet via en router i kjelleren?

 

F.eks. krever de nye dekoderne til CD at man kobler begge til hjemmenettverk for å få den nye multiromløsningen. Så hvis en dekoder står på soverommet og den andre på stua, så må vel begge kobles til hvert sitt vegguttak som begge har tilknytning til routeren i kjelleren?

Lenke til kommentar

regner med du legger rør til koaks uttak også da? så du har ett til koaks og ett til nettverk i hvert rom?

 

hva med å bruke ett av rommene oppe som "teknisk" rom, dvs en kabel fra modem til en router f.eks i stua, og så kabel til de andre rommene derfra....da slipper du unna ett ekstra ledd med utstyr hvertfall

Lenke til kommentar

regner med du legger rør til koaks uttak også da? så du har ett til koaks og ett til nettverk i hvert rom?

 

hva med å bruke ett av rommene oppe som "teknisk" rom, dvs en kabel fra modem til en router f.eks i stua, og så kabel til de andre rommene derfra....da slipper du unna ett ekstra ledd med utstyr hvertfall

Går rør til coax også ja. Elektrikeren har ordnet med disse rørene nå.

 

Det er kanskje ikke et dumt forslag. Men tror jeg diskuterte det med elektrikeren og kom fram til at vi da i så fall må ha tre vegguttak der routeren står. Altså en kabel fra modemet i kjelleren til et vegguttak på f.eks. det ene soverommet. Fra routeren på soverommet må det da gå en kabel inn i et annet vegguttak på soverommet, som gir nettilgang på stua, og en kabel til et annet vegguttak på det andre soverommet.

 

Altså sånn som illustrasjonen viser. Blir det noe bedre da?

post-322986-0-85672700-1411566284_thumb.jpg

Endret av -0DAP3HWH
Lenke til kommentar

Kabler. Kjøpt dyre routere i en årrekke. Ca 1500-2000kr. Etter år feiler de... Nå har den siste også feilet... Så nå, er det nok. Nå åkerd et inn kabler til alle rom med dedikerte switcher i hvert rom. Så setter jeg opp wifi på en billig wifi router til dingser. Alt av PC, PS3/4, HTPC, TV, Appletv og annet som har ethernet skal kables...

Lenke til kommentar

Er det sånn du har det, Clayman?

 

Mer eller mindre slik ja. Som sagt ut fra modemet har jeg 24 porters switch, deretter har jeg lagt en kabel til datarom og en til stue. Stue har en 4 porters router som er blitt gjort om til switch til ps3/pc/tv samt mulighet for trådløs kobling (er foreløbig ikke nødvendig så trådløs er også deaktivert)

På datarommet har jeg en HP 8 porters procurve som fordeler mellom 2-4 maskiner + nas.

Routeren på stuen kommer evt til å bli utskiftet med gigabit switch slik jeg får gigabit backbone på hele nettverket for kopieringens skyld :)

Men oppsettet ditt ser bra ut :thumbup:

 

Kabler. Kjøpt dyre routere i en årrekke. Ca 1500-2000kr. Etter år feiler de... Nå har den siste også feilet... Så nå, er det nok. Nå åkerd et inn kabler til alle rom med dedikerte switcher i hvert rom. Så setter jeg opp wifi på en billig wifi router til dingser. Alt av PC, PS3/4, HTPC, TV, Appletv og annet som har ethernet skal kables...

Routere feiler til stadighet virker det som uansett pris. Bruker de kun til nød, ellers er det enterprise switcher som teller. De varer ivertfall.

Lenke til kommentar

Hørtes veldig avansert ut dette, Clayman. Mer enhetene på datarommet på en eller annen måte knyttet til routeren på stua? For det må de vel være for å være en del av hjemmenettverket? For slik jeg forstår deg, er enhetene dine tilknyttet modemet, og det er jo det som ikke går an med Canal Digital sitt modem da. Det er bare kilden til internett. Alle andre enheter må være tilkoblet en router.

 

Har noen flere spørsmål

 

Spørsmål 1:

Hvis jeg går for første løsning, og lar routeren stå i kjelleren, hvilken router anbefaler dere? Vi har allerede en Asus AC66U, men den er vel kanskje bedre å bruke som aksesspunkt oppe i leiligheten? Hva med den routeren CD selv selger? Er det greit å gå for den, siden det da er sikrere at CDs produkter (dekoderne) fungerer som de skal? Er den kraftig nok? Eller bør jeg gå for en annen Asus router, slik at jeg vet at de to routerne er kompatible?

 

Spørsmål 2:

Bør jeg be om at montøren legger inn Cat 5e eller Cat 6 i veggene? Hva er best?

 

Spørsmål 3:

Canal Digital har som nevnt lansert en multiromløsning. Dette betyr at en liten og enkel dekoder kan kobles til hoveddekoderen med PVR via routeren med nettverkskabel. Dette betyr altså at vi kan få TV-signaler på TV nr. 2 gjennom nettverkskabel. Det jeg lurer på er om dette gir like bra bildekvalitet som å koble dekoderen til et TV-uttak. Altså med vanlig antennekabel. Jeg har hørt at fiber har dårligere bildekvalitet enn coax på grunn av lavere bitrate. Vil det samme i så fall gjelde her, dersom dekoder nr. 2 er tilkoblet dekoder nr. 1 med nettverkskabel?

Lenke til kommentar

Vel det finnes coax + TP kabel (Hybridkabel) som nevnt over dermed får du 100 mbit TP kabel + coax, det burde holde til TV og dagen 100 mbit linje, men problemet er hvis du senere vil oppgradere internethastigheten må kablene byttes ut. Kan være CD tilbyr høyere hastighet en 100 mbit mot neste år.

 

For min del ville jeg aldri vurder under Cat6.

Lenke til kommentar

Vel det finnes coax + TP kabel (Hybridkabel) som nevnt over dermed får du 100 mbit TP kabel + coax, det burde holde til TV og dagen 100 mbit linje, men problemet er hvis du senere vil oppgradere internethastigheten må kablene byttes ut. Kan være CD tilbyr høyere hastighet en 100 mbit mot neste år.

 

For min del ville jeg aldri vurder under Cat6.

Sorry, vet ikke om jeg hang helt med her. Hybridkabel? I stedet for Cat 5e eller Cat 6, mener du?

Lenke til kommentar

Definitivt cat6.

 

Synes ikke oppsettet mitt er avansert i det hele tatt.

Har et multimodem uheldigvis, men denne tar seg da av DNS og DHCP.

Der man vanligvis ville koblet til maskinen type port 1-4 kobler jeg til 24p switch.

Dvs jeg har 23 porter ledig.

Derifra har jeg 2 kabler koblet til, la oss si port 2 og 3. 2 går til datarom, 3 går til stua.

Der er de koblet sammen i hver sin dumme switch som igjen splitter signalet til hva enn du vil koble på.

 

For din del, dersom modemet til CD ikke har routing funksjonalitet, så ville jeg ha dradd en kabel fra kjeller opp i stuen eller et teknisk rom eller hva du vil kalle det.

Da vil du vel ha 3 ledige porter som du da eventuelt kan splitte til de 3 rommene du skal ha nett til eller om du kobler på en switch direkte for å få flere tilkoblingspunkt.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Definitivt cat6.

 

Synes ikke oppsettet mitt er avansert i det hele tatt.

Har et multimodem uheldigvis, men denne tar seg da av DNS og DHCP.

Der man vanligvis ville koblet til maskinen type port 1-4 kobler jeg til 24p switch.

Dvs jeg har 23 porter ledig.

Derifra har jeg 2 kabler koblet til, la oss si port 2 og 3. 2 går til datarom, 3 går til stua.

Der er de koblet sammen i hver sin dumme switch som igjen splitter signalet til hva enn du vil koble på.

 

For din del, dersom modemet til CD ikke har routing funksjonalitet, så ville jeg ha dradd en kabel fra kjeller opp i stuen eller et teknisk rom eller hva du vil kalle det.

Da vil du vel ha 3 ledige porter som du da eventuelt kan splitte til de 3 rommene du skal ha nett til eller om du kobler på en switch direkte for å få flere tilkoblingspunkt.

Men dette er jo egentlig en løsning som tilsvarer mitt første løsningsforslag. Altså at vi har routeren i kjelleren, og at det går tre kabler fra den til tre forskjellige rom. Forskjellen er at du bruker en switch med 24 porter i stedet for router pga. at du har et multimodem. Siden Canal Digital ikke har et multimodem, blir vi nødt til å bruke en router i stedet for en switch. Blir ikke det rett da? Den andre forskjellen er jo at modemet og routeren blir stående i kjelleren her da, men ellers blir jo kablingen lik?

Lenke til kommentar

Stemmer nok det.

Er som sagt ingen avansert løsning foreløbig :)

Vil tro at du også kan dra routeren opp i leiligheten for å ta nytte av trådløsen, da skal du i teorien kun dra de 3 gjenværende kablene du får plass til i hvert rom. Og eventuelt legge på en switch i hver ende av kablen :)

 

Joa, det går nok an å ha routeren i leiligheten, men da blir vi altså nødt til å ha to ekstra vegguttak på det rommet der routeren står dersom vi vil ha vegguttak på to andre rom også. Det blir veldig mange vegguttak på en vegg. I tillegg så er det sånn at der det er uttak for internett/TV så er det også krav om at det må installeres 6 stikkontakter. Og hvis vi har enda flere vegguttak, så må vi vel ha enda flere stikkontakter også. Så hele veggen blir jo full av vegguttak og stikkontakter da. Slik sett er det bedre å ha en router i kjelleren, og ett vegguttak for internett på hvert av rommene. Da bruker jeg en router til i selve leiligheten som aksesspunkt.

 

Men spørsmålet er hvilken router jeg bør kjøpe i tillegg til AC66U da, og hvilken router som bør stå hvor. Er Canal Digital sin et godt alternativ, eller bør jeg kjøpe en annen Asus-router?

 

Link:

https://kabel.canaldigital.no/Produkter/Bredband/Ruter/

Lenke til kommentar

angående mengden kontakter så finnes det da doble nettverkskontakter, så trenger bare to :) (blir selvfølgelig 3kabler da)

 

angående cat5e og cat6 så er det ingen forkjell på det i dag, men om man skal oppgradere til 10gb senere kan det være en fordel med cat6, men tviler sterkt på at montøren legger opp cat6 da ingen bredbåndstilbydere bruker mer penger på nettverkskabel enn nødvendig som regel (ettersom det også som jeg sa ikke vil ha NOEN betydning før man evt oppgradere til 10GB senere)

Lenke til kommentar

Ar'Kritz, det er en entreprenør som bygger leilighetene nå, og de har avtale med en elektriker som legger rør. Vi gjør ingen ting selv. Vi bare sier hvor vi vil ha punkter, og så må vi bare regne med at elektrikeren legger de rørene som er nødvendig.

 

Nå ser jeg at det er uenighet om hvilke kabler vi bør ha. Noen sier cat 6, mens andre sier at det ikke er nødvendig. Jeg vet i hvert fall at Canal Digital bruker cat 5e, så da må jeg be om det hvis jeg vil ha noe annet.

 

Men hva tror dere om routeren da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...