Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sopp i kjellerleilighet


homeboy1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg leier en kjellerleilighet hvor det er mye fukt. Akkurat nå har jeg merket at det er fullt av sopp bak sengen min mot en vegg under et vindu. Dette var ikke når jeg flyttet inn og monterte sengen opp. Akkurat nå har jeg vært syk i ca en uke med hoste og slim i halsen. Jeg har ikke tenkt på at det kunne være sopp, ettersom jeg aldri har opplevd det..

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til oven nevnte nødvendigheter, bør du også vurdere en luftavfukter/luftrenser. Denne kan stå på når du ikke er hjemme. Jeg vil garantere at inneklimaet blir betraktelig bedre.

Jeg har en luftavfukter som jeg bruker når jeg vasker klær og henger dem opp, men denne har ikke ikke stående på bestandig. For det meste når jeg har vasket klær

Lenke til kommentar

Han leier en leilighet. Det er da ikke leietakers ansvar eller økonomiske problem at det er mugg der. Snakk med huseier, si at han har et alvorlig bygningsproblem, at han mest sannsynlig må drenere rundt grunnmur, og at leietaker bør vurdere å flytte ut.

 

Du kan trøste deg med at du mest sannsynlig kan terminere leiekontrakten uten å måtte bo der i oppsigelsestiden, da det kan være helsefarlig å bo der.

Lenke til kommentar

Fukt/mugg kan forekomme på veggen dersom sengen står helt inntil og det er fuktig i rommet..dvs du sover/gjør andre ting der inne.

 

Hadde det samme på veggen bak senga mi i leiligheten eg leier som forøvrig er i ett nytt hus ferdigstilt i 2013, vask grundig, vær flink med lufting (ha gjerne ventiler stående åpne om det finnes på rommet) og dra senga vekk slik at den ikke står klint inntil veggen.

Lenke til kommentar

Så du mener at det er normalt å ha et hus som er like fuktig som et telt i regntiden? Et hus skal ikke være fuktig! Er det fuktig på veggene med to personer i hektisk og intensiv sengeakrobatikk er det noe feil konstruksjonsmessig.

Ventilspalter skal forresten ikke lukkes. De er plassert der for sirkulasjon av luft. Veggkonstruksjoner råtner dersom de stenges. I nye hus er det balansert ventilasjonsanlegg (villavent som regel) som sørger for sirkulasjon av luft. Bare ikke vær "lur" og monter slepelist på soveromsdør...

Lenke til kommentar

Det er viktig for huseier å få identifisert soppen. Er det den "gråtende" (Ekte hussopp), så er det alvorlig, og dyrt for huseier. Den må fjernes, og ikke bare det synlige men det som eventuelt finnes inne i veggene.

 

Omkostningen for fjerning blir bare større med tid. Mye større! Ekte hussopp fører til store matrielle skader.

 

Ekte hussopp ser ut som om den tyter ut av sprekkene. Ser omtrent ut som polyutrethan skum.

Lenke til kommentar

Det er ikke ventiler på soverommet og får bare luftet ved vinduer. Sengen har jeg hatt stående inntil veggen, men har fjærnet den lengst mulig unna på rommet nå. Soppen er på en måte svart/grønn prikkete noen plasser. Åsså ser det ut som at veggen har fått våte flekker noen plasser hvor soppen holder på å gro ser det ut som. Jeg har kjøpt klor, børste og maske nå.

 

Huseieren sa på tlf at jeg måtte prøve å vaske det bort og se om det ble borte.

 

På begge vinduene på rommet, så er det ofte vått inne på rutene og langs med vinduskarmene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Er akkurat slik her også, men nå på sommeren har det gått bra, men på vinteren blit det veldig fuktig, fukt på vinduene hele tiden, mugg bak senga. Lufter som bare det og sover med soveromsdøra oppe, men hjelper ikke. Kan man bli syk? Er det noe feil med bygget?

Lenke til kommentar

Astma er en forsiktig start på sykdommer.. Kronisk hodepine kommer også. Soppsporer er ikke spesielt bra å ha i lungene...

I tillegg øker fuktig inneklima veksten av midd, som igjen kan medføre støvallergi (støv inneholder masse midd). Da har du et kjiipt liv foran deg, med mye vasking av sengetøy og hus/leilighet

 

Greit nok at man kan vaske bort symptomene for fuktig kjeller, men man kvitter seg ikke med problemet. Dersom man ikke gjør noe med problemet vil fukten trekke opp i treverket i innervegger og etasjeskiller, og man får et alvorlig problem i hele huset. Ikke digg med fukt i bærebjelker og isolasjonen.

 

Jeg ville kommet meg ut av det huset fort som faen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han leier en leilighet. Det er da ikke leietakers ansvar eller økonomiske problem at det er mugg der. Snakk med huseier, si at han har et alvorlig bygningsproblem, at han mest sannsynlig må drenere rundt grunnmur, og at leietaker bør vurdere å flytte ut.

 

Du kan trøste deg med at du mest sannsynlig kan terminere leiekontrakten uten å måtte bo der i oppsigelsestiden, da det kan være helsefarlig å bo der.

Stemmer, det er kun helsa til leietakeren som står på spill, jeg forstår jo godt at man da ikke vil bruke en tusenlapp på å få utført en slik prøve så man VET hva man utsettes for...

 

 

Det er ikke ventiler på soverommet og får bare luftet ved vinduer. Sengen har jeg hatt st

Huseieren sa på tlf at jeg måtte prøve å vaske det bort og se om det ble borte.

Sånt sjekker man opp med fagpersonell før man begynner på egenhånd.

Altså, ta kontakt med eksempelvis Mycoteam.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal leietaker kontakte Mycoteam? Det er huseiers ansvar, og skal definitivt ta kostnaden også. På lik linje har huseier ansvaret og må bære kostnaden dersom steikeovn, panelovn, varmtvannstank eller kjøleskap går til hælvete.

Det burde faktisk være i huseiers interesse å få sjekket ut hva som faktisk er galt med bygningskonstruksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...