Gå til innhold

[Løst] Beste bank renter for å spare penger


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å spare opp en del penger, problemet er rentene i skandiabanken og nordea er så lave fortiden, så jeg vurder å flytte en del av pengene over til en annen bank.

 

Så det jeg lurer på:

 

sparesmart.no

Topprente.no

 

Går for å være blandt de bankene med høyest (Høyrentekonto) er usikker hvordan det er med BSU konto, om de pengene hvis man flytter de må man betale skatt, så dermed vurder jeg høyrentekontoen.

 

Har noen erfaringer med disse? Om dere kan si hvorfor de er så høye renter?

Virker ikke kundeservice ut fra siden dens er like god om skandiabanken, men er det andre ting man bør være obs på? Ofte de med høyere rente ofte har bindingstid, at man må ha pengene i en bank minst 1 år før man kan ta ut pengene, det er ikke noe interisert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, prøver å spare opp en del penger, problemet er rentene i skandiabanken og nordea er så lave fortiden, så jeg vurder å flytte en del av pengene over til en annen bank.

 

Så det jeg lurer på:

 

sparesmart.no

Topprente.no

 

Går for å være blandt de bankene med høyest (Høyrentekonto) er usikker hvordan det er med BSU konto, om de pengene hvis man flytter de må man betale skatt, så dermed vurder jeg høyrentekontoen.

 

Har noen erfaringer med disse? Om dere kan si hvorfor de er så høye renter?

Virker ikke kundeservice ut fra siden dens er like god om skandiabanken, men er det andre ting man bør være obs på? Ofte de med høyere rente ofte har bindingstid, at man må ha pengene i en bank minst 1 år før man kan ta ut pengene, det er ikke noe interisert i.

 

Så du skal ta ut pengen og bruke det på det du sparer på innen et år ? Isåfall er det ikke mye poeng eller penger å hente i å la de stå såpass kort tid da en liten 0.50 % +++ rente til eller fra avhenging av bank ikke vil gjøre store forskjellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen binding eller annet negativt å si om de to du nevner.

Det er grenser for hvor mye kundeservice du trenger på en sparekonto i en nettbank.

To andre alternativer kan være bluestep.no og santander.no.

De fleste av disse har 3,25 % nå.Men rentene er på vei ned....

Ingen grunn til å samle alle konti i samme bank. Ta BSU der du får best vilkår (ikke Skandiabanken!) Og brukskontoen kan du la stå der du har den, men pass på å føre over til sparekontoen hvis det hoper seg opp...

 

Vil du ha bra rente på brukskontoen også er det yA-bank som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mest på santander.no, men jeg syns det virker litt rart med 9750.06.31019, med ditt kontonummer som KID. siden det er minstekrav på 100 000 kr, så er jo det litt risiko og gjøre dette, skjer det noe problemer er det veldig surt.

 

Har du denne banken selv? Vet noen hvordan man logger på, bankID ser ut å fungere, men har denne mobil bank ID eller kortekort?

 

Vet noen hvorfor de har høye renter? Vil de fremdels ha høye renter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, jeg har eller har hatt alle de bankene jeg nevner.

Ikke noe problem med banker som bruker felleskontonummer med kid som ID. Det gjør både BlueStep og Santander, (Og Svea og Nordax...)

 

Santander og BlueStep bruker standard BankID. Men ikke MobilID eller kodekort. Heller ingen apper.

EDIT: For noen er det kanskje negativt at bankene nevnt her som bruker kid som konto-ID har en begrenset nettbankfunksjon, der det f.eks. ikke er mulig å datere uttak fram i tid, eller å overføre til andre enn egen brukskonto. SpareSmart og Topprente er bedre på denne måten

Hvilken risiko er det du ser? Det er jo bare å flytte pengene hvis noen andre får bedre vilkår. Ingen binding av noe slag.

 

Ingen vet hvilken bank som er best neste år....

Endret av nojac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass bare på at banken er medlem av Bankenes Sikringsfond. Er den ikke det, kan du tape alle pengene dine om banken går konkurs.

 

Alle norske banker må være medlem, mens det er frivillig for utenlandske banker med norske filialer. Det er for eksempel ikke så lenge siden Skandiabanken ble medlem, tross at de har vært i Norge i veldig mange år.

 

Bankenes Sikringsfond sikrer for inntil to millioner pr. kunde pr. bank.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående felleskontonummer med kid som ID. Er det slik at om man glemmer å føre på kontonummer, der så går pengene til banken, så hvis det skulle skje noe problemer, finnes det løsninger, bare det tar tid.

 

Fordi jeg håper folk flest forstår man ikke ønsker å overføre større beløp eller rundt 1 milion kr mellom ulike banker ofte.

Lenke til kommentar

http://www.bankenessikringsfond.no/

 

"Alle norske spare- og forretningsbanker, herunder norske datterbanker av utenlandske banker er fullverdige medlemmer i Bankenes sikringsfond. Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter."

 

Simple as...

 

Til TS, hvor mye penger er det snakk om per dags dato? Med mindre det er snakk om store beløp har ikke renter så veldig mye å si..

Lenke til kommentar

 

http://www.bankenessikringsfond.no/

 

"Alle norske spare- og forretningsbanker, herunder norske datterbanker av utenlandske banker er fullverdige medlemmer i Bankenes sikringsfond. Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter."

 

Simple as...

 

Til TS, hvor mye penger er det snakk om per dags dato? Med mindre det er snakk om store beløp har ikke renter så veldig mye å si..

 

 

Kan vel si det ganske kort... 1% rente på 100 000 kr vil bety ca 60 kr pr måned etter skatten er trukket fra.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Nå er vel hverken 100.000 et stort beløp, eller 70kr i renter noe særlig å rope hurra for.

Men det var vel kanskje det du også ville frem til?

 

Det jeg ville frem til var at med utgangspunkt i 100 000 kr er det enkelt å regne seg frem til hva han taper/tjener (sånn ca) uansett hvilket beløp det er TS har.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor man skal ta utgangspunkt i 100.000 eller noe som helst tall.

Det er ren matte. Det er enkelt å regne seg frem til uansett beløp.

 

Poengene min var som følger:

 

1, Å presisere dette: "Alle norske spare- og forretningsbanker, herunder norske datterbanker av utenlandske banker er fullverdige medlemmer i Bankenes sikringsfond. Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter."

 

I motsetning til hva du skrev om 100.000€.

 

2, At med mindre det er snakk om (veldig) store beløp på konto så er det virkelig

ikke særlig vits i å shoppe rundt og sjekke hva renten er her og hva den er der og flytte penger

rundt fra et sted til et annet sted og alt det bryet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor man skal ta utgangspunkt i 100.000 eller noe som helst tall.

Det er ren matte. Det er enkelt å regne seg frem til uansett beløp.

 

Poengene min var som følger:

 

1, Å presisere dette: "Alle norske spare- og forretningsbanker, herunder norske datterbanker av utenlandske banker er fullverdige medlemmer i Bankenes sikringsfond. Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter."

 

I motsetning til hva du skrev om 100.000€.

 

2, At med mindre det er snakk om (veldig) store beløp på konto så er det virkelig

ikke særlig vits i å shoppe rundt og sjekke hva renten er her og hva den er der og flytte penger

rundt fra et sted til et annet sted og alt det bryet der.

 

Ok, da skjønner du kanskje ikke så mye...

Lenke til kommentar

Nei...

 

Jeg som faktisk klarte å komme med riktig tall og hvilke banker
som må forholde seg til Bankenes sikringsfond skjønner ikke så mye.

 

Det henger på greip.

God bedring

 

 

edit: TS har fått svar på det han spurte om ser det ut til, og det er bra

Han har også fått vite at alle banker i Norge må forholde seg til sikringsfondet (2mill).

Lykke til med sparingen

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, nå spiller det vel lite rolle hvor mye penger jeg har, men bare på høyrentekontoen har jeg 964 000 kr blir litt mere når rentene kommer.

 

Tjener vel kanskje 200-250 kr mere i måneden på dette, men det blir jo litt også.

 

Det jeg lurer på som siste spørsmål enkelte personer jeg har snakket med har litt spetisk til hvordan,

http://www.bankenessikringsfond.no/ funger, er det enkelt å få pengene tilbake, så sant man viser til banken er konkurs?

 

Eller kan man i verstefall må ta det opp i Finansklagenemnda hvis jeg ikke får medhold der,

hvis ikke det går må jeg gå rettsak for å få pengene tilbake?

 

Er jeg også sikret renteinnteker, eller gjelder det kun utbeltalt rente, så hvis banken går konkurs om 1 måned så mister jeg den tiden banken er konkurs med renteinntekter, så en stor bank med lav rente kan være bedre en liten bank med høy rente?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på som siste spørsmål enkelte personer jeg har snakket med har litt spetisk til hvordan,

http://www.bankenessikringsfond.no/ funger, er det enkelt å få pengene tilbake, så sant man viser til banken er konkurs?

 

 

 

Har aldri hørt/vært med på det i praksis, men ringte litt rundt angående dette da finanskrisen

stod på som værst og banker i USA gikk konkurs/hold på å konkurs i hytt og pine.

Inntil 2 mill kr pr bank (IKKE pr konto!) skal i teorien gå smertefritt.

 

Så får man bare håpe at det aldri skjer, for som med forsikring så er det alltid mye pes,

selv om man får det man skal ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...