Gå til innhold

Multifunksjon laserprinter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da er det på tide med innkjøp av ny printer. Har sett meg lei av å snylte på venner, jobb og nærmeste nav kontor (Gratis printer til bruk ved "jobbsammenheng").

 

Etter å ha strevet med min andre blekkbaserte multifunksjonskriver etter at blant annet blekkpatroner og skrivehode størkner støtt og stadig grunnet lite bruk, har jeg innsett at jeg har behov for en laserprinter.

 

Minimumskravene er at den skal ha skanne & kopieringsfunksjon samt kunne kobles til nettverket trådløs. Er bonus om den printer ut i farger, men det er ikke noe must. Prisklasse er maks 2000 kroner.

 

Er det noen der ute som har greie på, eller erfaring som kunne ha anbefalt et spesielt merke/modell?

 

Blir sykt glad for svar :)

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brother laserskriver DCP7070DW

http://www.elkjop.no/product/data/skriver-og-skanner/DCP7070DW/brother-laserskriver-dcp7070dw

 

Den har jeg hatt ett års tid eller noe sånt. Du kan lese anmeldelser fra brukerne på elkjøp. Du bør ignorere personen som ga den terningkast 1 fordi den ikke skriver ut i farger, da denne ikke er en fargeprinter.

 

Jeg er meget fornøyd! Denne er flott for å skrive ut tekst. Teksten blir veldig klar og fin å lese. Ikke noe særlig til bilder, selvfølgelig. Gikk greit å koble til det trådløse nettverket. Litt mye tape å fjerne i starten når du skal bruke den første gangen, men det gikk greit.

 

Hadde en dyr fargeblekkprinter som tørket ut hele tiden. Helt ubrukelig. Det verste var at hvis du gikk tom for en farge, fikk du heller ikke lov å skrive ut i sort.

 

edit: en test av den på engelsk: http://www.trustedreviews.com/brother-dcp-7070dw_Printer_review

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Vurder utskriftsbehovet ditt og sjekk tonerkapasiteten, det er ikke unormalt at enkelte klarer opp til 10 ganger så mange utskrifter per tonerkassett/trommel som de billigste. Sjekk prisen på ny toner/trommel, da finner du ut hva hver utskrift koster.

Jeg kalkulerte at selv om jeg fikk en fargelaser gratis ble totalsummen dyrere enn å kjøpe en tradisjonell sort laser.

Vil man ha bedre bilder med gråtoner har oppløsningen mye å si, den beste oppløsningen er ikke alltid standardvalget siden den tar et sekund eller to ekstra.

 

Enkelte laserskrivere kan skrive duplex/tosidig (begge sider av arket), det kan være en fordel hvis man skriver ut store dokumentbunker.

Lenke til kommentar

Jeg er også lei tørre blekkpatroner og vurderer laserskriver. Mine krav er: farge, tosidige utskrifter (duplex), kapasitet for en hel pakke med 500 stk A4, nettverksskriver. Jeg skulle gjerne hatt integrert scanner/kopi, men det finner jeg ikke. Jeg skulle gjerne hatt mulighet for A3, men det ser for dyrt ut.

 

Konfigurer dine egne krav hos prisjakt og les tester på de mest aktuelle.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser også at HP printeren har ADF, og ikke brother sin. Noen som vet hva ADF funksjonen gjør? Prøvde å lese om det på Wikipedia, men stod bare at det var en automatisk "paper feeder". Sånn at man slapp å fylle på ark hver gang man kopierte noe. Men det skal da gå greit uten ADF det og? Tror ikke jeg har skjønt helt hva ADF gjør :hmm:

Lenke til kommentar

Okey,

 

Tror jeg har skjønt greia! På brother printeren må man fysisk snu arket når man skriver ut i duplex, mens på HP så gjør den det automatisk?

 

Edit

 

Nå ble jeg usikker igjen, leste på en brukertest at HP hadde manuell duplex :confused: Noen som kan oppklare det her? Så slipper jeg å ha en viggo diskiusjon med meg selv :tease:

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

På Brotheren må en ikke snu arket selv. Den eter arket inn igjen automatisk, skriver på den andre siden, og spyr ut igjen. Automatisk!

 

Men du kan ikke legge en bunke med for eksempel 20 ark som skal kopieres, og så drar den inn ett og ett ark for å kopiere. Her må du mate den selv med ett og ett ark. Hvis dette er noe du har bruk for, så Brotheren ikke så interessant. Selv har jeg aldri bruk for dette.

 

Det var da voldsomt så seriøst du tok dette! Det blir sikkert bra uansett hva du kjøper.

 

Jeg sjekket løpende kostnader før jeg kjøpte, men husker ikke noe av dette. Det er ikke så interessant, fordi jeg skriver ikke ut så mye.

Lenke til kommentar

ADF = Automatic Document Feeder. Det vil si du legger f.eks. 20 ark samlet (slik ærligøs forteller) som skal kopieres og printeren gjør jobben selv. Du slipper å måtte åpne lokket og bytte ut arket mellom hver kopiering/scanning.

 

Duplex er utskrift på begge sider. De aller fleste printere har manuell duplex, selv om det ikke skulle stå i spesifikasjonene. Dette skjer med programvaren som følger med. Ofte fungerer dette greit, men hvis du skal skrive ut 100 sider og den manuelle duplexen kødder det til, kan du få f.eks. side 4 og 15 på hver side på samme ark, noe man selvsagt ikke ønsker. Jeg har vært borti dette selv, men hvor ofte det skjer er uvisst.

Automatisk duplex gjør denne jobben selv, og så vidt jeg vet behandler den ett og ett ark av gangen, slik at feil ikke skal kunne skje.

 

Når det gjelder tonerkostnader, er det enkleste å sjekke f.eks. Tonerweb eller Ink Club hva toner koster og hvor mange ark toneren holder til. Dette står på nettsidene.

Hvis du ønsker rabatt på Tonerweb (jeg jobber ikke der), send meg en melding så får du en vervekode hvor både du og jeg får rabatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...