Gå til innhold

Coil Whine : Erfaringer i henhold til levetid.


Malvado

Anbefalte innlegg

Nå er det en kjent sak at mange strømforsyninger sliter med Coil Whine ( ulyd som kommer fra selve strømforsyningens spenningsregulerende kretser ) og at dette kan komme av forskjellige grunner som :

 

*Kombinasjon av noen skjermkort og strømforsyninger.

*Noen hovedkort og cpu'er.

*Overklokking.

*Dårlig kvalitetskontroll / design på psu.

*Generelt dårlige komponenter i psu.

 

Nå har jeg ikke en personlig formening om Coil whine har noe å si for strømforsyningens levetid da de andre strømforsyningene jeg har hatt tok kvelden uten at dette problemet dukket opp i det hele tatt ( 3 x corsair ) , men det er de som påstår at ettersom strømforsyningen blir eldre vil dette problemet kunne dukke opp som et forvarsel på at den snart vil ta kvelden.

 

Så jeg lurer litt på om hva erfaringene er her i forhold til Coil whine og fint om dere kan bidra litt med informasjon som :

 

*Har du coil whine på psu'en din? Gi gjerne navn på psu'en når du svarer.

*Når oppstod ulyden? Feks fra starten av , i løpet av noen måneder etc.

*Har du opplevd at strømforsyningen din har tatt kvelden en stund etter at coil whine dukket opp?

*Har du målt spenningene med et multimeter? Var det mye ustabilitet?

*Har du målt spenningene med f eks programvare som Occt Perestroika? Var det mye ustabilitet? (dvs speningsfall / hopp fra feks 12 til 11.50 / 12.10 etc...

 

Her er i alle fall mine erfaringer med den nå siste Corsairen som står i denne pcen ( Ironisk nok måtte jeg sende en seasonic i retur pga kraftig coil whine )

 

*Ja. Corsair 650 HX rev 1.0 ( Bronze ).
*Etter 2 år omtrent.

*Nei. (Omtrent 2mnd med Coil whine).
*Nei.
*Ja, målt med occt perestroika hvor det er en god del fluktuasjon på 12v og 5v , men innenfor 5% grenseverdiene, samsvarer også med målingene fra Asus sin programvare og annen programvare. Mulig ripple? Har ikke oscilloskop så får ikke målt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok langt bedre og lettere å se etter problemer ved å se på Ripple med oscilloscop, enn å måle DC-spenningsforskjeller. Viktig det også, men det spenningsnivået du da måler er jo endringer som bruker evigheter i elektrisk forstand.

 

Personlig har jeg dessverre aldri opplevd Coilwhine på noe annet enn en dimmer til katoderør. :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...