Gå til innhold

Dette er Nvidias nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

 

Var akkurat det jeg skulle til å nevne, jeg vil tro dem har laget en "spesiell" driverpakke for dette skjermkorte som får det til å virke som denne har høyere ytelse, som aldri blir lansert til 780 serien.....

 

ELLER

 

Den eneste nyheten er at dette korte takler 4k oppløsning, men for spilling vil den ha samme ytelsen som somsakt 780 som du nevner.

Lenke til kommentar

Så skulle jeg trekke frem noe fra mine våte drømmer, må det bli et kort med 3 x GTX 980 i et og samme kortet. Eller at de gasser på med 3200 Cuda kjerner x 2 på en 990 modell :-)

 

Opp fra 2048 på 980? Det er lov å håpe :D

 

Synes artiklen burde nevne AMDs nye skjermkort som er planlagt å komme i november..

 

Det kommer sikkert når lansering nærmer seg :)

 

Kommer til Norge, så ser tollvesnet på den å finner ut ugler i mosen, så tar dem den norske prisen x1,25 så blir prisen nøyaktig 10000 :)

 

Mulig jeg missforstod, men 1000 dollars til norsk pris følger ofte 8-gangen (men dollarkursen stiger). Det er ikke euro. Men ja, tilbudet er fint det :)

Lenke til kommentar

Men det er hele forskjellen (SP og DP). Burde ikke vært nevnt fra Nvidia sin side som et spillkort i det hele tatt.

Hvis det er Titan Z du tenker på så er ikke spillere den typiske kunden Nvidia tenkte på når de laget kortet... Det er laget for entry-level compute (billigere en Tesla K20 og K40)

 

Det blir lite aktuelt med å bytte før deres chip-leverandør TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) klarer å produsere tilstrekkelig med 20 nm ledningsbaner. 900 serien er trolig et nødvendig slipp som følge av at Apples A8 prosessor fortrenger øvrige TSMC-kunder. Både AMD og Nvidia er i kundeporteføljen til TSMC, og er blitt skadelidende. Apple fikk tidligere sine CPU-er fra Samsung, men har redusert deres "samarbeid".

I alle fall tror jeg at det vil komme en endring til 20nm om ikke "alt" for lenge. Det har allerede drøyd lenge med TSMCs interne produksjonsproblemer og nå Apple som en ekstra nyintrodusert kile i mellom.

Det har vist seg at 20nm ikke er veldig godt egnet til high-performance brikker som en GPU. TSMC sin 20nm prosess har kun "planar transistorer". Det er en grunn til at Intel introduserte multigate (Tri-gate/FinFET) allerede på 22nm. TSMC kommer med dette i neste prosess (som egenlig kun er 20nm prosessen demmes med FinFET, men den kalles alikevel 16nm FinFET).

 

Nvidia sin første 20nm SoC samples allerede, og den annonseres nok i januar 2015.

 

Ja, en multi-GPU løsning hadde jo gitt mening med maxwell og sin lave forbruk (kanskje tom under 180W), så er jo to av dem lettere å kjøle enn Kepler. Vi får se. Men det er en del entusiaster som ikke liker sli løsninger, eller heller vil ha to diskrete gpuer i hver sin hus, enn en 690 etterfølger, så det treffer nok ikke samme marked. Er NVIDIA lur, så bringer de ut en TITAN maxwell, og priser den som titan når den kom. Da kommer de som på død og liv trenger det aller ypperste å punge ut, og resten kjøper heller 980 sli...

Hørt 165W for GTX 980. Titan-baserte Maxwell kort (GM200) dukker ikke opp før neste år.
Lenke til kommentar

Noen må ha missforstått ett og annet. Det kanskje er 50% så effektivt med tanke på ytelse pr Watt, men tipper at det blir ca 10% bedre ytelse enn dagens 780 modell.

 

Er forskjell på 780 modellene. Den beste 780 utgaven fra EVGA kan sikkert ligge opp mot standard 980.

 

Vi får vente og se :)

Endret av Sn1ken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå skal denne etter alt å dømme jo være tregere enn gtx780ti og titan black i spill, så toppmodell er vel å ta litt i. Denne her skal erstatte 780 s posisjon i markedet.

Vil den ikke fremdeles gjøre akkurat det? Den vil erstatte 780 så langt jeg vet, men den kommer ikke til å erstatte 780ti. Det er heller for 980ti når den kommer!

 

Jo, den vil erstatte 780, men artikkelen kaller det for toppmodell, og i og med at det finnes to kjappere kort, så er det vel ikke helt korrekt. Det er dessuten ikke sikker at det kommer en 980ti en gang, det fantes jo aldri noen 680ti eller 580ti. 780i ble nok lansert mye pga 290X og fordi det viste seg at 16nm var litt langt unnå. Tipper heller det kommer en 1080 eller hva den skal hete neste sommer på 16nm...

 

 

For min del kunne de gjerne ha kalt neste kort for 4K istedet for 9xx. Og neste generasjon der igjen for 8K. Selv om mange skjermkort allerede er 4K-klare, så tror jeg et slikt modellnavn-bytte ville gavnet salget hos den først som tør gjør dette. Så kan de kalle neste 8K-modell for 8K-G2, eventuellt neste 4K-modell for 4K-G2. Så mye mer intuitivt.

Endret av G
Lenke til kommentar

For min del kunne de gjerne ha kalt neste kort for 4K istedet for 9xx. Og neste generasjon der igjen for 8K. Selv om mange skjermkort allerede er 4K-klare, så tror jeg et slikt modellnavn-bytte ville gavnet salget hos den først som tør gjør dette. Så kan de kalle neste 8K-modell for 8K-G2, eventuellt neste 4K-modell for 4K-G2. Så mye mer intuitivt.

 

...Og etter hvert som produktnavn blir brukt opp, navngir vi dem etter nummer på strekkoden ;)

 

Nei, jeg synes GM204 / GK104 / GK110 fungerer greit jeg. Menmen...

Lenke til kommentar

HKS, kan du si noe om hvor mye av godsakene i Maxwell-arkitekturen vi får se nå, og hva som vi eventuelt må vente med til utpå nyåret? Du vet hva jeg sikter til, forbedringer til CUDA, OpenGL-utvidelser, ARM-kjerne osv.

OpenGL er ikke mitt felt, men forhåpentligvis så vil de fortelle mye mer om CUDA/64-bit ARM på Supercomputing-konferansen i november.
Lenke til kommentar

 

 

Sånn går det når Nvidia kun har sine egne kort å konkurere mot....da bremser de ned utviklingen.

Skjønner ikke helt 50% bedre ytelse er vel ikke dårlig? Kan jo vente et år for å få den virkelige toppmodellen til maxwell.

 

 

50% bedre ytelse enn 780Ti? oii, det har jeg ikke fått med meg :)

 

50% bedre ytelse per watt såklart :wallbash:

 

En solid utvikling det.

Lenke til kommentar

Ingen som la merke til de to manglende power phasene på PCB -sammenligningsbildet...

 

Det kan man som regel ta som et ganske tydelig tegn på at samme PCB kommer til å bli brukt med en høyere spesifisert (og strømsulten) kjerne, a la 780 vs 780Ti. Ville dermed sagt at det med ganske stor sannsynlighet kommer til å dukke opp et 980Ti, men ikke før AMD får noe nytt på banen som leverer, så langt er ikke R9 285 noe å skjelve til for nVidia.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sånn går det når Nvidia kun har sine egne kort å konkurere mot....da bremser de ned utviklingen.

Skjønner ikke helt 50% bedre ytelse er vel ikke dårlig? Kan jo vente et år for å få den virkelige toppmodellen til maxwell.

 

 

50% bedre ytelse enn 780Ti? oii, det har jeg ikke fått med meg :)

 

50% bedre ytelse per watt såklart :wallbash:

 

En solid utvikling det.

 

 

zzZZZzzZZZzZZzzzZZzZZZzzzzZZzzZZZzZZZZzzz

 

når skal vi begynne å mniljømerke grafikk kort da?

Endret av Bahamut
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...