Gå til innhold

Lisa Williams. Skal Norge være åpen for svindel?


Fjell

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det egentlig hersker noen tvil om at det som LW og liknende "sjele-manere" driver på med er rent oppspinn.

 

jeg tenker som så at selv om man tror på et etterliv så skal det relativt mye til for å akseptere at showpersoner som LW faktisk snakker med døde - ikke minst fordi de da er døde og således ikke i stand til å snakke, men også fordi at om jeg selv var død så hadde Lisa Williams kommet desidert sist på listen over mennesker jeg ville ha hatt kontakt med, ikke har jeg deltatt i svindel så langt, og jeg tror jeg vil holde meg for god for det om jeg på magisk vis skulle fått en bevissthet etter at jeg tok mitt siste åndedrag.

 

Vel, spørsmålet her er om det er mer rett eller galt med denne typen svindel enn med organisert religion (om man tar utgangspunkt i at begge deler er oppspinn).

 

Til det tenker jeg at svaret er todelt.

 

1. Hvilken hensikt har aktørene?

2. Hvilke konsekvenser har handlingene deres?

 

1. For de med tilbørighet til pliktetikk så spiller hensikten en viktig rolle. For de aller fleste av de store religionene (her ekskluderer jeg JV og andre sekter), så tror jeg faktisk at hensikten til de geistlige er relativt noble: de vil frelse mest mulig mennesker slik at de kan få leve gode liv og gode liv etter døden - en prest vil at du skal leve et godt liv modellert etter Jesus, en Imam det samme (bare med et annet idol), og en hindu/buddhist vil at du skal kunne oppleve det å transcendere kropp/individualisme.

 

Om disse er gode mål er muligens diskutabelt, men for en prest så tviler jeg ikke på at det han har er gode hensikter (med et par (mindreårige) unntak).

 

For åndemanere så mener jeg det finnes vesentlige forskjeller.

 

Av de jeg kjenner til, så virker det som deres øverste mål ikke er å hjelpe sine medmennesker, men heller å få mest mulig oppmerksomhet og gjøre seg selv viktige - mirakelmenn og kvinner er den statusen de higer etter, vår egen snåsamann hevder muligens det motsatte, men du kan være sikker på at han legger inn aksjer ved å fortelle noe svada til vg.no to uker før han slipper ut ny bok.

 

Penger ser og ut til å spille en vesentlig større rolle her, hvor man betaler enten 800 kroner for å komme til Williams' forestilling eller 500 for 20 minutt med spå-Helga. Nå kjenner ikke jeg til Williams' personlige formue, men jeg tviler sterkt på at hun trenger å snu på hver krone.

 

Greit nok ønsker og tradisjonelle religioner og finansiell støtte, men dette ser heller ut til å være penger som går til å støtte misjonen snarere enn penger de geistlige benytter seg av privat (jeg tviler på at man blir prest for å bli rik).

 

For min del er det da relativt enkelt å konkludere med at åndemanerne ikke behandler sine "kunder" som mål i seg selv, men heller som nødvendige steg mot et overordnet mål; seg selv.

 

2. Konsekvenser

Dette mener jeg går litt hånd-i-hanske med hensiktene - om man har en personlig hard periode i livet sitt og setter seg for å snakke med en prest/imam/rabbi etc. så vil jeg sette visse likhetstrekk mellom dette og å snakke med en venn. De religiøse lederne har som regel som mål med slike samtaler å verne om sine trosfeller, og veilede dem basert på egen erfaring samt idealer som de finner i Jesus/Muhammed og liknende religiøse skikkelser. Jeg har ikke noen data på dette akkurat, men jeg vil tro at de aller fleste mennesker som benytter seg av prester på denne måten vil ha en positiv effekt av samtalen.

 

Slik tror jeg ikke det nødvendigvis er for kunder av åndemanere, her ligger det personlige og finansielle incentiv for at vedkommende ikke skal bli "kurert", men avhengig av råd og støtte samt ikke kunne legge bak seg f.eks. tragedier hvor de har mistet sine kjære.

 

Det kan fort bli oppdiktede samtaler med "mediumet" som tredjepart, hvor et godt trent medium ser an kunden for å se hva som treffer og hva som ikke gjør det (såkalt kald eller varm lesning). Jeg vil tro at dette ikke nødvendigvis er positivt i forhold til en sorgprosess, hvor kanskje det å evne å legge bak seg minner og ta et oppgjør med følelser knyttet til avdøde er det aller viktigste. Personlig så kjenner jeg og til folk som absolutt ikke har råd til det tar seg råd til slike tjenester fordi de rent emosjonelt blir mer eller mindre avhengig av det.

 

For å konkludere denne litt lange tiraden så syns jeg altså at det er såpass vesentlige forskjeller mellom Lisa Williams og organiserte religioner at jeg mener at det er galt å la henne drive med sitt. Jeg mener at slik aktivitet burde være mye strengere regulert og at man burde gjøre det mye vanskeligere å tjene penger på andre menneskers sorg og savn. Jeg vil kanskje ikke gå gå langt som å si at det burde bli ulovlig, men å innføre visse krav, kanskje i form av offentlige advarsler samt kanskje og maks-priser og tvungen informering om alternativer (mental-helsehjelp, sorglinjer etc..) kanskje burde bli sterkere vurdert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et kjapt søk på nettet og jeg fant en interessant blogg-post med et intervju med Mariann Aaby Martinsen, og jeg tror hun har rett. Det å kontakte åndeverdenen er vi advart mot. Det skal man være forsiktig med.

 

Vi er også advart mot å gå under stige eller at en svart katt krysser veien.

 

Det er ingenting å være forsiktig med når det kommer til å kontakte åndeverdenen. Det kan man prøve på så mye man vil. Ingenting å frykte.

 

Man skal ikke være forsiktig med det. Advarslene er laget av idioter som ikke engang visste at jorda var rund.

 

For å si det sånn:

 

det er farligere å gå på gata uten hjelm enn det er å prøve å kontakte åndeverdenen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

såpass ja :confused:

 

Dette med å blande inn okkultisme og djeveldyrking etc. for å kommunisere med de døde, virker fjernt fra den tilnærmingen våre forfedre hadde. Så noe må ha skjedd på veien.

 

 

Fint at du ble litt rystet. Men det å kommunisere med sine døde forfedre vil da alltid være en okkult aktivitet. Samme hva man kaller aktiviteten.

 

F.eks. har man noe som heter "De dødes bok" som visstnok skal ha opprinnelse i det gamle Egypt. Denne boka er i høyeste grad velsett i okkulte miljøer.

Og forhistoriske samfunn har jo alltid gravlagt personer med så mange gjenstander som mulig, i den hensikt at personene skulle kunne ta i bruk disse gjenstandene på den andre sida.

 

Her i Norge sier vi "Det er ikke lommer i likskjorta". Men i tidligere tider valgte man å gravlegge en person i et svært vikingskip, med hester og treller som ble ofret for anledningen. Dette fører jo tankene til satanisme.

Blant annet har man også den kinesiske keiseren som ble begravd med tusenvis av terrakottakrigere, og trolig en del ofrede tjenere/slaver.

Pyramider verden over har også vært bygd som store gravkamre, eller offeraltre. Eller begge deler i kombinasjon, kanskje.

 

Derfor; ta avstand fra forhistoriske religioner. Det å utvikle seg som en "yogi" er heller ikke ukomplisert.

 

Awarewolf: Jeg tror ikke du behøver å reise til legen pga en hallusinasjon, eller evt en åpenbaring fra det åndelige. Men jeg tror dette er et varsel om at det du gjør ikke er helt harmløst. Det kan godt være at det vil balle på seg etter hvert....

 

F.eks. har jeg hørt vitnesbyrdet fra en tidligere sjaman, som fra barndommen ble lært opp til å ruse seg, spise lite og kommunisere med ånder. Dette førte etter hvert til at han ble ganske sinnssyk og ved ett tilfelle gikk sanseløs rundt i regnskogen i dagevis. Han er i dag en kristen.

 

Jøss, en hel vegg av løgn!

 

Kristendummen er jo en forhistorisk religion. Ta avstand fra denne religionen! Men hvorfor ta avstand fra de ekte religionene? De unike? De lokale? Istedenfor denne McDonalds religionen kristendummen er.

 

Det er ingenting ved norsk hedensk religion som fører tankene til satanisme. Det har ingenting til felles.

 

Det å utvikle seg til en yogi er helt ukomplisert.

 

Jeg har hørt vitensbyrdet fra en sjaman som sier at månen er laget av ost og at jesus voldtok en kamel. Han er idag ikke lenger kristen.

 

Alle disse youtube-videoene med folk som har vært satanister, ofret spedbarn for så å bli kristne, hvor mange av dem har du sett? Kjøper du alle sammen, eller er det noen til og med du ikke finner troverdig? Hva er kriteriene dine for å skille mellom troverdig kristenpropaganda og ikke-troverdig? Er alle historier om rus, satanisme, okkultisme og kontakt med ånder der hovedpersonen konverterer til kristendummen nok til å klasifiseres som sannhet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Angående "sitte på haug". Det har etter hvert demret for meg at enkelte norske diktere har blitt hauglagt sammen med sine koner, av og til et godt stykke utenfor kirkegårdsmurene.

De har rett og slett heller ønsket en gravlegging etter oldnorsk inspirasjon, enn å bli gravlagt trygt innenfor kirkegårdsmurene.

Til nå har jeg oppdaget Jacob Breda Bull med kone, og Arne Garborg med kone.

 

En sterk nasjonalromantisk innstilling, uten tilstrekkelig kristendom, kan vel ende på den måten.

Som det står om Hulda Garborg på haugen: "Gje meg eit rom i ditt fang, Noreg mi mor som eg elskar"

I denne linja blir Norge liksom tilbedt som en avgud, og i tillegg en kvinnelig en.

Lenke til kommentar

Ikke som en avgudinne, men som den mest relevante gudinnen. Å "gifte seg med landet" er urnorsk symbolikk for makt over land.

 

Avguden her blir vel det new age asiatiske imperialistiske greiene du tror på.

 

Selve ordet "gud" er jo urgammelt ord som referer til hedendom, ikke noe bibelsk akkurat.

 

Er det ikke mye tryggere å bli gravlagt utenfor kirkegården da? Vil vel ikke ende opp som denne stakkaren:

 

Lenke til kommentar

veldig rart om ikke hitler hører hjemme i himmelen, med tanke på at han er en ypperlig lærling til bibelens massemorderiske tyrann.

 

Hvor mange livsstidsdommer og dødsstraffer tror du gud hadde blitt idømt, skulle vi stillt han for retten for de grusomhetene han har gjort mot menneskeheten? Stalin, Røde Khmer, Rwanda, Balkan og Pol Pot blir jo bare småtterier sammenlignet.

 

Å bli gravlagt utenfor kirkegården har jo vært helt trygt her i over ti tusen år før jessusen din ble funnet på. Hvorfor er det annerledes nå?

 

PS: Synes ikke videoen din tilfredsstilte det artistiske nivået jeg la opp til. Men med tanke på at det ligger på youtube anntar jeg du ser på det som ekte. Er det et såkalt vitnesbyrd?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Er det et såkalt vitnesbyrd?

 

Youtube inneholder også humorvideoer. Etter flere gangers gjennomhøringer er det tydelig at de har tatt lyden fra en scene i "Der Untergang", og satt på en annen tekst. Omtrent som det er gjort med videoen "Hitler får tilbake nynorskstilen"!

 

Nettopp fordi Gud er Gud, kan Han jo ikke stilles for retten. Derfor gjør du best i å innse dette, og begynne å tro på Frelseren og Guds ord.

Lenke til kommentar

 

 

Siden det er fritt frem å tro på verdens største løgn (religion) i norge, så ser jeg ikke hvorfor dette er noe værre.

Hva er definisjonen på religion?

 

 

http://lmgtfy.com/?q=religion

 

Flink.

Norsk: "Religion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer og kulturelle handlingsmønstre som forutsetter at virkeligheten omfatter mer enn det fysiske."

Engelsk: "A religion is an organized collection of beliefs, cultural systems, and world views that relate humanity to an order of existence."

 

Nå vil jeg at du, ihtt. deg selv, peker ut den store løgnen i begge disse sitatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...