Gå til innhold

Viftehastighet til XP2500+


sammy70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Glacial Iglo Silent Breeze på min Barton 2500, den viser 50 grader i bios og 40 på Asus Probe.

 

Den er stille så jeg kan trygt anbefale den.

 

For litt siden viste bios på 80 grader, men da kjente jeg såvidt varmen fra ribben så jeg tror jeg hadde dårlig kontakt.

 

En ting som hjalp var da jeg snudde kjøleren 180 grader..., men hvis du allerede har kontakt så vil det ikke hjelpe i ditt tilfelle.

 

Jeg bruker forreste Artic Silver 3 da, kan jo ha litt å si ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefalle Coolmaster Aero 7+ vifta. Den kan justeres fra 1800 rpm til 3700 rpm. Dette er en av de beste luft kjølerne på markedet. (har en selv) Jeg kjører på 1800 rpm og da ligger min 250x9.5 barton på 37 grader idle og 43 full load. Fra 1800 rpm til 2700 rpm er vifta lydløs, du hører den nesten ikke. Når jeg kjører på 3700 rpm så bråker den ganske og da detter idle temp ned til 32-33. Og ved orginal hastighet så ligger jeg på 24 grader idle mener jeg.

 

Er meget viktig med god sirklasjon inne i kabinettet, så jeg har 4 80x80mm vifter i kaninettet, 4 som blåser inn og 1 som blåser ut helt øverst bak. (Er bedre med overtrykk enn undertrykk) Jeg kan trykgt anbefalle denne vifta, er med et monteringsett slik at du kan justere hastigheten på vifta på med en bryter som du fester i fronten av datamaskinen. vifta fåes hos www.komplett.no for rundt 350 kr mener jeg

Lenke til kommentar

Et lite skudd i blinde... Naboen min hadde samme problem på samme hovedkort (og samme prosessor). Det viste seg at noe var galt med hovedkortet slik at det gir feil temperatur. Dette har visst vært et ikke helt uvanlig problem med dette hovedkortet. I allefall Noe å tenke på hvis det viser seg at tempen ikke synker med bedre kjøler.

Lenke til kommentar
Sliter med meget høy cpu temp. Idle: 76 grader med lukket kabinett!!

Finner ikke ut hvorfor, men det siste jeg har funnet ut er at cpu vifta ligger på ca. 2600 rpm.. Er ikke dette alt for lite til denne cpu?? Vifte skal holde til xp2800 eller 3000. Husker ikke helt..

Min gamle pc med duron 900 har viftehastighet på ca. 5100!

Temp er ganske lik i bios og asus probe. HK er asus a7n8x deluxe

 

Takker for svar ;)

Så bare på spørsmålene her jeg :) men ok, jeg svarer alikevell

 

*Hvis kabinnettet ditt er veldig lite og ikke ventilerer godt nok så hjelper det lite med god cpu vifte, den vil da bare blåse varm luft på CPU`en.

*Vifte hastigheten er jo forskjellig fra vifte til vifte, det er hvor mye luft den flytter som har noe og si.

 

Min amd xp2100+ lå på 50-60c i mitt gamle aopen kabinett, nå i mitt chieftec bigtower ligger den på 35-45c, jeg kan til og med sette Aero 7+ vifta ned til 50% og da vil cpu`en ligge stabilt på 44c

Lenke til kommentar
Jeg har en Glacial Iglo Silent Breeze på min Barton 2500, den viser 50 grader i bios og 40 på Asus Probe.

 

Den er stille så jeg kan trygt anbefale den.

 

For litt siden viste bios på 80 grader, men da kjente jeg såvidt varmen fra ribben så jeg tror jeg hadde dårlig kontakt.

 

En ting som hjalp var da jeg snudde kjøleren 180 grader..., men hvis du allerede har kontakt så vil det ikke hjelpe i ditt tilfelle.

 

Jeg bruker forreste Artic Silver 3 da, kan jo ha litt å si ;)

Hehe, snudde du vifta 180 grader? :) det er en grunn til at vifta har et hakk på den ene siden så den ikke står oppå cpu sokkelen.

 

Anbefaler silent breeze, fås kjøpt på www.komplett.no og koster ikke all verden. Viften er veldig lett å sette på og den er stillegående.

Lenke til kommentar
*Hvis kabinnettet ditt er veldig lite og ikke ventilerer godt nok så hjelper det lite med god cpu vifte, den vil da bare blåse varm luft på CPU`en.

Han prøvde å kjøre med sidedøra åpen, og da falt tempen bare med 10C. Over 60C er fremdeles for mye, så det er nok bare kjøleren som er skikkelig rumpe. Eller evt. den hk buggen som ble nevnt.

Lenke til kommentar
Hehe, snudde du vifta 180 grader? :) det er en grunn til at vifta har et hakk på den ene siden så den ikke står oppå cpu sokkelen.

 

Anbefaler silent breeze, fås kjøpt på www.komplett.no og koster ikke all verden. Viften er veldig lett å sette på og den er stillegående.

Jepp, og nå er den hakken på "feil" side *grin* Men ribben får kontakt og så lenge temperaturen ikke klager så gidder ikke jeg å flytte den tilbake...

Lenke til kommentar
Har funnet en vifteløsning som fungerer meget bra. Zalman CNPS 7000A CU.

Maken til vifte har jeg ikke vært borti. Kjører uten kabinettvifter og tempen har aldri vært over 45 C.

Viften rusler på bedagelige 1750 rpm og er så og si lydløs. :yes:

 

Flyby

Har akkurat samme hovedkort og cpu som deg, kjører heller ikke kabinettvifte fordi de 12db papst viftene bråker for mye... Tempen er bittelitt høyere enn din, 50 på max load... ikke så ille det heller :) (en Iglo Silent Breeze)

Lenke til kommentar

Ok, her var det mange "løsninger";)

 

Du trenger tvilsomt å skifte vifte, hvorfor produserer de en vifte som ikke klarer å holde CPU temp nede?

 

Eventuelt prøv å flashe BIOS. Kan være feilen ligger der!

 

Gå heller til nærmeste dataforretning og si du vil ha enten en Artic silver kjølepasta eller Shin Etsu kjølepasta (sistnevnte er litt vrien å legge på). Legg på kjølepastaen etter goop guiden fra overklokking.no. Pass på at du setter kjøleribben RIKTIG VEI.

 

Eventuelt kan du teste å ta av ribba og sette den på igjen, kan være noe som ikke sitter skikkelig. Da får du samtidig sett om det er pasta der eller om den er rent bort osv. Den pastaen som følger med CPU eller vifte er SJELDEN noe bra!

 

Du kan også kjøpe deg en separat CPU temperatur måler. Da kan du være sikker på hvor mange grader det egentlig er!

 

Et spørsmål fra meg, hvorfor kan ikke han som satt pcen sammen rette opp i dette. Han har jo så utrolig peil?!

 

 

 

Lykke til

Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...