Gå til innhold

Viftehastighet til XP2500+


sammy70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ikke noe teit forslag det, hehe!

 

Jeg klarte det nemlig selv! :woot:

 

Det skal liksom være så vanskelig å feste den feil vei, men på mitt hovedkort var det heller motsatt (med tanke på plassen). Det gikke helt greit å feste vifta feil vei, noe som resulterte i høøy temp. (oppmot 75 grader) da ville ikke HK mer og shutta ned hele PC`en. (pingle!)

 

Ihvertfall, jeg snudde cpu-vifta og plutselig var tempen på noen og førti grader og kjøleren hummer og går på 2-3000 RPM.

Livet mitt ble mye bedre og jeg lever lykkelig i alle mine dager.

Jeg vil anbefale alle som har dette problemet å gjøre som meg.

Ingen bivirkninger. Gratis. Ingen forpliktelser.

 

Chopper, 25 år, eks-cpu-deppressiv

Lenke til kommentar

Takker for mange forslag og gode svar!

Har nå fått montert ny vifte. Husker ikke i farta hva den heter, men er til xp3200+ og høyere. Det som nå skjer er at tempen går rett opp til ca. 45 grader for så å gå sakte oppover til ca. 65 grader. Det tar bortimot 1 time før den blir så varm. Dette er med lukket kabinett. Tidligere gikk den raskt opp mot 70 grader (med åpent kabinett).

Mistenker at det blir for mye varme i kabinettet til at vifte klarer og kjøle ned CPU. Har 3 HD som vel utvikler litt varme og et standard midi kabinett. Også er det PSU som ligger tett på CPU. Kanskje alt dette medvirker til varmeproblemet? Leser her at folk opplever til dels kraftig senkning av temp ved bytte av kabinett (større). Og det har jeg også tenkt å skaffe meg.

Har ikke fått testet pc under load eller med åpen sidedør ennå.

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil, men var det slik at strømforsyningen ligger rett over cpu-viften? Slik at det bare er få cm imellom?

Da må jo dette være årsaken, siden den ikke får noe luft, bare varm luft fra psu ..

Boom! ;) Suger ikke psu'en ut lufta da? Da burde den jo dra vekk den varme lufta fra cpu kjøleren, og ikke blåse noe varm luft på den.

Lenke til kommentar
Større kabinett kan hjelpe, ja.

Skyt meg hvis jeg tar feil, men var det slik at strømforsyningen ligger rett over cpu-viften? Slik at det bare er få cm imellom?

Da må jo dette være årsaken, siden den ikke får noe luft, bare varm luft fra psu ..

PSU ligger rett over CPU ja. 1-2 cm over. Men har prøvd å ta ut denne og da sank temp bare noen få grader.. Men det må jo ha innvirkning siden den ligger så tett over.

Lenke til kommentar
PSU ligger rett over CPU ja. 1-2 cm over. Men har prøvd å ta ut denne og da sank temp bare noen få grader.. Men det må jo ha innvirkning siden den ligger så tett over.

Det har sikkert invirkninger, men det har også hvor IDE kabler ligger og om du bruker flat kabel, eller S-Ata kabler og hvor du har plassert HD og CD-rom også.

 

Men alle disse fatorene har sjelden så stor påvirkning. En ting som går an å prøves er jo å "snu" CPU viften slik at den blåser den andre veien. (eller så kan man jo også prøve å snu ribben 180% grader hvis det er dårlig kontakt (noe det sansyneligvis ikke er i dette tilfelle)

Lenke til kommentar
Hva? Bråker for mye, nei du det er nok du som er følsom for såkalt vifte støy :lol:

Har fire papst viter i min pc, og vil ikke si de støyer.

Men NB viten, den støyer veldig under oppstarten. Men ellerst hører eg den kun når maskinen jobber.

Vel, de kabinettviftene er helt greie når de står på. Men med en gang de blir festet på så blir de forferdeilig. Tror det er rotasjonen som gjør at den vibrer mot kabinettet eller noe sånt. Tror ikke det kan unngås for noen med mindre de bruker noen mye greier mellom kabinettet og viften.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vel, de kabinettviftene er helt greie når de står på. Men med en gang de blir festet på så blir de forferdeilig. Tror det er rotasjonen som gjør at den vibrer mot kabinettet eller noe sånt. Tror ikke det kan unngås for noen med mindre de bruker noen mye greier mellom kabinettet og viften.

Du kan da ikke tenke deg at det er andre kilder som er årsaken til vibbrasjons støyen din?

Eg hører dem ikke, eg hører hd'ene litt og psu viften. Men eg har brukt 4mm asfalt plater i mitt kabbinett, på grunn av vibbrasjons støyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...