Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil stasjonsvogn tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Er jo bare å gå på finn og se på hva du liker :) Så kan vi på forumet dytte deg litt i riktig retning når du har mer spesifikke spørsmål.

I mellomtiden: hva er viktige kriterier? Komfort? Sportslighet? Romslighet? Fremkommelighet? Drivstofforbruk? Slitasjesterk? Og så videre...

Lenke til kommentar

En rask titt på finn viser ikke veldig mye spennende av stasjonsvogn, automat og under 100 000kr. Det mest lovende er 2007 Opel Astra med 85000km og 2007 Ford Focus med 107000km.

Ellers er jeg uenig i billigst mulig bil siden du sannsynligvis havner i grøfte. Er det for å sikre at du skader deg mest mulig? ;-) Jo bedre, jo sikrere. Statistisk sett er det jo noen som kommer seg gjennom de første årene med lappen uten uhell...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg så på 2008-2010 mondeo. men moren min syns visst at jeg burde kjøpe en billig bil pga man kan f.eks kjøre ut av veien osv første vintern :p

Da kan du si at stort sett betyr billigere bil mindre sikkerhet :) Er uhellet først ute er det ikke sikkerhetsutstyr du skulle ønske du skimpa på...

 

Siden du sier komfort er viktig, men sportslighet ikke nødvendigvis viktig, tenker jeg Mercedes C eller BMW 5 Touring. Det er biler med god kjørekomfort og med service går de langt! Fremkommeligheten er også god på vinteren med bakhjulstrekk.

 

BMW 5 E39: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51423877

 

Selv kjøpte jeg E39 sedan med lav km for mange år siden, og har vært storfornøyd. Den runder snart 18 år, men vil si komforten lett måler seg med nye biler jeg har kjørt.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Avensis høres veldig fornuftig ut. Har selv nettopp kjøpt bil, og har trålet markedet og lest tester i laaange tider. Skal du ha god framkommelighet på vinteren, så er bakhjulstrekk IKKE veien å gå. Begge naboene kjører nye biler med bakhjulstrekk, og begge bilene må stå gjennom vinteren da de ikke kommer seg av flekken. Men morro å spinne rundt med? Absolutt!

 

Toyota er generelt veldig slitesterke, og komforten er absolutt ikke gal. Bare finn en bil med full servicehistorikk som ikke er gått til månen og tilbake x antall ganger. At den er velholdt vil og være en bonus. Skriv ut en sjekkliste, og prøvekjør bilen på alle måter, så tror jeg du blir fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Vil det ikke være bedre å gå for faceliften? 525iat, så får du 192hk og noe penere eksteriør.

 

Har du sett på Passat? Jeg har hatt min i snart 4år, rulla 205k km. Stort sett kun slitedeler som har blitt bytta på den. 1.8T og 150hk - holder i massevis. Og det er vel kun A6 og E-klasse som har like stort bagasjerom?

Faceliften har en litt mer effektiv og moderne motor, så mtp. at TS er 18 år så kan han nedgradere til 520i og fortsatt få 170hk som er dyr nok å forsikre.

Om TS vil bruke budsjettet sitt på moro/luksus så kan jeg varmt anbefale E39 touring (eller E91 om han er heldig og finner et godt tilbud til sub-100k). Men dette valget blir på bekostning av andre ting som forsikring og vedlikehold, som er hakket over de andre bilene anbefalt.

 

Jeg måtte lete lenge for å finne en E39 som ikke var overpriset eller ihjelkjørt, så om man skal kjøpe E39 (eller hvilken som helst tysk bil som er populær blant yngre petrolheads) så ville jeg vært veldig tålmodig og gjerne fått hjelp av en som har god greie på bil. Bilen som Mantea linket til er et ok tilbud, men jeg har sett bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kjøp for all del en billig bil som du slipper å ha full kasko på. Forsikring er veldig dyrt om man har lite bonus. Det finnes triks som å bytte selskap to ganger i året eller noe sånt for å få fart på bonusen også, uten at jeg egentlig kjenner til dette.

 

Om du skal kjøpe bil til kr. 100.000,- så ville jeg kjøpt og presset pris hos forhandler slik at man får garanti i noen mnd. Dette er gull verdt på bruktbil. Kjøper du privat forsvinner i praksis alt av garanti og utbedringer.

Lenke til kommentar

Kjøp for all del en billig bil som du slipper å ha full kasko på. Forsikring er veldig dyrt om man har lite bonus.

 

Yep det jeg tenkte. pga er ikke vits å kjøpe en dyr bil den første vinteren hvis jeg kommer f.eks til å kjøre ut av veien, komme bort i noe osv.. da er det bedre å ha en bil som er billig sånn at man kan bytte den ut tenker jeg istedenfor sånn at jeg får spart opp forsikringen :)

 

(kan nok hende jeg kan få forsikring i jernbanepersonalets forsikring ell hva det heter)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Kjøp for all del en billig bil som du slipper å ha full kasko på. Forsikring er veldig dyrt om man har lite bonus.

 

Yep det jeg tenkte. pga er ikke vits å kjøpe en dyr bil den første vinteren hvis jeg kommer f.eks til å kjøre ut av veien, komme bort i noe osv.. da er det bedre å ha en bil som er billig sånn at man kan bytte den ut tenker jeg istedenfor sånn at jeg får spart opp forsikringen :)

 

(kan nok hende jeg kan få forsikring i jernbanepersonalets forsikring ell hva det heter)

 

Sjekk iallefall ut hva bilene du har lyst på koster å forsikre før du kjøper - dette kan være svinedyrt!

Lenke til kommentar

Hvis ingen har tipset om det så langt (nei, jeg gadd ikke lese alle innleggene):

 

Volvo V50 / V60. rundt 2004-2006 er i den prisklassen. Dieselmotoren på 2.0 er herlig, og anbefales på det sterkeste. litt billigere med 1.6 D eller 1.6 bensin.

 

Ellers kan et tips være å se på Golf Stasjonsvogn eller Avensis i samme årgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...