Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Vanlig" sjalusi vs sykelig sjalusi..


Anbefalte innlegg

Hvor sjalu er det "greit" å være, når begynner det å bli for mye og når går det over til å være sykelig sjalusi?

 

For å gjøre det kort:

Jeg er i et forhold med en som er veldig sjalu, det er slitsomt og jeg vet ikke om jeg orker mer.

Men ekstremt ofte er det jeg som sitter igjen med skyldfølelse og en følelse av at det er jeg som gjør noe galt når jeg for eksempel snakker med guttevenner.

 

Jeg føler at det aldri kan bli godt nok før jeg sletter meg fra facebook og spyler mobiltelefonen min ned i do. Og eventuelt stenger meg selv inne i boden og gir han nøkkelen.

 

 

 

Hilsen frustrert.



Anonymous poster hash: 796fe...dee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller det noen rolle om vedkommendes handlingsmønster er sykelig eller ikke, dersom det får deg til å føle deg så nedfor?

 

Hvorfor ikke stille et ultimatum? Respekter at jeg er en fritt menneske, eller gå din vei?

 

Dette høres ut som en situasjon som trenger en konfrontasjon.

Du har selvfølgelig helt rett, men så er det kjempe vanskelig allikevel.

 

For det første er jeg veldig glad i han, og for det andre lurer jeg veldig ofte på om det er jeg som er urimelig.

 

Kanskje vi bare er veldig forskjellige på et vis.

 

Trådstarter

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

Det er sikkert vanskelig dersom han er den dominerende i forholdet. Det er han jo selvfølgelig, ellers ville dette problemet ikke oppstått?

 

Er det slik at han kan kritiserer deg for ting som du ikke ville turt å kritisere ham for? Da er det vel en ubalanse i forholdet?

 

Hva med en mild, men bestemt konfrontasjon?

 

Jeg er litt sånn Dr. Phil tilhenger. Lenge siden jeg leste en bok av ham, men han sier vel noe sånt som at dersom du tillater uønsket atferd, så forsterker du den. Jo lengre du tillater atferden, jo mer sementert blir den.

 

vidor ovenfor sier vel noe av det samme.

 

Ett sted må du jo sette grensen? Hvorfor ikke sette den akkurat der du vil ha den? Hvis ikke, vil han bestemme grensene for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

You want me to give you my password? Here, you can have it. You want to look at my phone? Go ahead and knock yourself out. You don't like that girl? I won't talk to her then. You don't like it when girls post on my wall? I'll erase them. You want to spend time with me? I'll be the one asking you. You want me to take a picture with you and put up a picture of us? I'll take a bunch of pictures and upload them all. You want me to stay in and cuddle instead of going out? I'll be the one to pick a movie for us to watch. I'll do anything you ask, but I expect 100% in return from you.

 

Litt usikker på hvem som står bak sitatet, men det å skape gjensidig tillit er nok veien og gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres virkelig ikke ut som om du er den urimelig her, men at det er han som er det. Kan du beskrive et par konkrete eksempler på hans sjalusi?

Han har gått gjennom vennelisten min på fb og spurt hvem alle er og jeg følte meg presset til å slette mange. (Noen var x`er, så det er sikkert forståelig)

 

 

Han takler dårlig at jeg har guttevenner og at jeg for eksempel skriver med de på facebook.

Han spør hva vi skrev om og hvor lenge vi skrev..

 

Han presset meg til å grave frem passord til en gammel profil på en datingside.

Jeg hadde ingen bilder eller tekst der og hadde ikke logget innpå siden jeg ble sammen med han.

Jeg husket ikke passordet og måtte styre mye for å få det tilbakestilt så jeg kunne slette profilen.

 

Jeg måtte slette mailen jeg brukte for å opprette profilen, i tilfelle noen sendte meg mailer der....

 

Han presset meg til å slette kontakter på skype.

Jeg hadde en kontakt på skype som jeg skrev med før jeg ble sammen med han, og han var allerede blokkert.

Jeg hadde ikke brukt skype på ca 7 måneder, og han var den siste jeg skypet med.

Det endte med at jeg slettet hele skype.

 

Jeg hadde snapchat når vi møttes, vi snappet veldig mye til hverandre.

Jeg snappet med andre gutter før vi ble sammen, og sendte, for å være ærlig, tvilsomme bilder.

Slettet hele snapchat når vi ble sammen fordi det plaget han.

For litt siden ordnet jeg meg ny snapchat for å snappe med venner og familie.

Det ble et jævla rabalder.

Han ville se alle kontaktene mine, som var to guttevenner, tre jentevenner og søsteren min.

Den ene guttevennen gjorde han usikker og han spurte hver dag om vi snappet, hva vi snappet om og spurte om jeg kunne være så snill å ikke snappe så mye osv.

Det endte med at jeg slettet han fra snap.

Jeg snapper omtrent ikke lenger, det er ikke gøy lenger.

Han mener jeg var hensynsløs og egoistisk som lastet ned snapchat igjen.

 

Han sier hele tiden "hvis det var jeg som gjorde alt det du gjør, hadde du også hatt det vondt".

Jeg har prøvd å si at han er mer sjalu enn meg, men..

 

Jeg kunne fortsatt, men tror dere skjønner greia..

Sitter her og lurer på om jeg skal poste dette, hvis han leser dette så vet han jo at det er jeg som har skrevet det.

 

Jeg vet fornuftig sett at dette ikke er sundt, men så er det allikevel vanskelig å gjøre noe, jeg er kjempeglad i han og nå lover han å jobbe med det...

 

Hvis det ikke blir bedre, så vet han at jeg ikke klarer mer.

Men jeg sitter ofte med dårlig samvittighet, særlig for det med snapchat, jeg føler nå at jeg aldri burde ha opprettet det igjen.

 

Dette er bare min side av saken selvsagt.

Til hans "forsvar" har jeg løyet noen ganger, egentlig om meningsløse ting, som for eksempel en profil på et nettsted som jeg sa ikke var min, men som han fant ut var min allikevel.

Han mener det bidrar til mer usikkerhet rundt alt med guttevenner og snapping osv.

"Hvis du har så lett for å lyve til meg kan du like gjerne lyve om sånne ting"...

 

Trådstarter.

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

I forhold til hva han sier til deg; på seg selv kjenner man andre.

 

Hadde aldri i verden tolerert en slik oppførsel og hadde nok pakket snippsekken for lenge siden.

 

En i bekjentskapskretsen hadde en jente hvor forholdet virker veldig likt den situasjonen du er i nå. Prøvde å hinte litt til henne om hva jeg synes for å få henne til å se det hele litt mer klart, men til ingen nytte. For ca et halvt år siden gikk jeg på dem på en butikk. Jenta var fullstendig underkuet og så ut som et vrak. Ikke havn i den situasjonen fordi du er naiv og godtroende. Søk også hjelp og løs opp i problemet som gjør at du tiltrekkes av slike menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til hva han sier til deg; på seg selv kjenner man andre.

 

Hadde aldri i verden tolerert en slik oppførsel og hadde nok pakket snippsekken for lenge siden.

 

En i bekjentskapskretsen hadde en jente hvor forholdet virker veldig likt den situasjonen du er i nå. Prøvde å hinte litt til henne om hva jeg synes for å få henne til å se det hele litt mer klart, men til ingen nytte. For ca et halvt år siden gikk jeg på dem på en butikk. Jenta var fullstendig underkuet og så ut som et vrak. Ikke havn i den situasjonen fordi du er naiv og godtroende. Søk også hjelp og løs opp i problemet som gjør at du tiltrekkes av slike menn.

Jeg har aldri vært sammen med en som er så sjalu før, så det er ikke sånn at jeg konsekvent faller for "sånne".

 

Trådstarter.

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

Dette trenger du ikke å tolerere. Jeg foreslår at du bruker snapchat, facebook, skype og alt annet akkurat slik du har lyst til. Så kan du fortelle ham at hvis det er et problem, så kan han avslutte forholdet og finne en annen kjæreste. Hvis han spør hvem du har hatt kontakt med og hvor lenge, så er ikke det noe du trenger å svare på. Selv i forhold har man rett til et privatliv. Det er viktigere at du kan gjøre slike normale, uskyldige ting uten å få dårlig samvittighet enn at hans ekstreme frykt eller sjalusi anerkjennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette trenger du ikke å tolerere. Jeg foreslår at du bruker snapchat, facebook, skype og alt annet akkurat slik du har lyst til. Så kan du fortelle ham at hvis det er et problem, så kan han avslutte forholdet og finne en annen kjæreste. Hvis han spør hvem du har hatt kontakt med og hvor lenge, så er ikke det noe du trenger å svare på. Selv i forhold har man rett til et privatliv. Det er viktigere at du kan gjøre slike normale, uskyldige ting uten å få dårlig samvittighet enn at hans ekstreme frykt eller sjalusi anerkjennes.

Du har selvsagt helt rett.

 

Han sier at han vet han er urimelig og ikke har lyst til å være sånn, samtidig som han "kjefter" på meg for ikke å gjøre ting (som å slette profiler ol) uten at han må presse meg til det.

Ikke at jeg hadde behov for å ha verken skype eller den ubrukte datingprofilen, men det føltes allikevel veldig ubehagelig å bli presset til å slette de.

 

Han vil ikke være sånn og sier at han prøver hardt å forandre seg.

Jeg ser at han prøver, og jeg forstår at det ikke er lett, men allikevel..

 

Når jeg leser hva jeg selv skriver ser jeg helt klart hvor usunt det er og jeg skjønner ikke hvorfor jeg har funnet meg i det så lenge.

Jeg har sluttet å ta så mye "hensyn" at det føles hemmende, selv om jeg aldri i verden hadde opprettet ny skype for eksempel.

 

 

Trådstarter.

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

Hvordan tror du han hadde reagert da, om du hadde gått igjennom telefonen hans? Kontrollert alle profiler han har hatt på nettet (f.eks. ved å gå igjennom mailene hans), bestemt hvem han fikk være venner med på facebook? Og du har konsekvent bare skrevet om hvordan hans sjalusi (evnt. trang til å kontrollere) kommer til uttrykk gjennom din bruk av sosiale medier. Men hvordan blander han seg inn i ditt sosiale liv? Får du henge fritt med venninner? Får du lov til å ha guttevenner du henger med?

Endret av blured
Lenke til kommentar

Finnes det noe bedre enn dette da? Hvis det var mulig å ligge på en litt manipulerende adferd så blir det jo toppers. Det viktigste er jo utseende vel? Høres ut som en koselig nice guy uansett da. Eller, han anser vel seg selv som en tipper jeg. Hehe.

 

Huff, det er lite som er en større svakhet, enn en sykelig sjalusi eller en manglende selvinnsikt. Og skyver sådan alle sine egne problemer over på andre, bokstavelig talt, ofte uten å innse det selv engang. På seg selv kjenner man andre ligger det virkelig mye sannhet i, men enkelte klarer virkelig ikke å se forskjellen en gang. Utrolig nok. Og ikke bare i dette tilfellet men generelt.

 

Uansett, han høres ut som en keeper da. Alle venner og hele familien vil sikkert bli kjempeglad på dine vegne. :)

Endret av Vatjusi
Lenke til kommentar

Hvordan tror du han hadde reagert da, om du hadde gått igjennom telefonen hans? Kontrollert alle profiler han har hatt på nettet (f.eks. ved å gå igjennom mailene hans), bestemt hvem han fikk være venner med på facebook? Og du har konsekvent bare skrevet om hvordan hans sjalusi (evnt. trang til å kontrollere) kommer til uttrykk gjennom din bruk av sosiale medier. Men hvordan blander han seg inn i ditt sosiale liv? Får du henge fritt med venninner? Får du lov til å ha guttevenner du henger med?

Å være med en eller flere guttevenner alene orker jeg ikke å foreslå engang.

Venninner er helt greit, men om vi skal byen er han litt sånn som tekster og spør om jeg får sitte i fred eller om noen prøver seg..

 

 

Tror dere en som er så sjalu kan forandre seg?

Han sier også at han aldri har vært sånn her før og at hans tidligere kjæreste (de var sammen lenge) ikke hadde guttevenner, så han er ikke vant til det.

 

Jeg vet fornuftig sett at dette ikke er min feil, men allikevel kommer den følelsen snikende veldig ofte. "Hvis jeg bare....så blir det bedre"....

"Kanskje jeg ikke burde ha"....

"Kanskje jeg virkelig er hensynsløs"...

 

 

 

Trådstarter

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

Tror dere en som er så sjalu kan forandre seg?

Han sier også at han aldri har vært sånn her før og at hans tidligere kjæreste (de var sammen lenge) ikke hadde guttevenner, så han er ikke vant til det.

Og det tror du på? Seriøst? Spør det selv to ting: Hva vil du ha ut av forholdet, og hvor ser du dere om fem år? Det du vil ha ut av forholdet bør være seriøst mye for å godta å bli behandlet på denne måten. Jeg ville aldri i verden ha godtatt det. Videre bør du som sagt se hvor dere er om fem år. Er dere fortsatt sammen? Ikke tro han har forandret seg på magisk vis da. Han vil garantert være den samme han er nå.

 

Jeg skjønner du har følelser for ham, men hva slags følelser er det snakk om? Vennskap? Kjærlighet? Og for den saks skyld, hva har han å tilby ingen andre har? Det høres kanskje brutalt ut å si det sånn, men det er mange folk der ute som kan tilby deg minst like mye som han du er sammen med nå, og som ikke oppfører seg så jævlig. Bare kvitt deg med fyren og bli ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror dere en som er så sjalu kan forandre seg?

Han sier også at han aldri har vært sånn her før og at hans tidligere kjæreste (de var sammen lenge) ikke hadde guttevenner, så han er ikke vant til det.

Og det tror du på? Seriøst? Spør det selv to ting: Hva vil du ha ut av forholdet, og hvor ser du dere om fem år? Det du vil ha ut av forholdet bør være seriøst mye for å godta å bli behandlet på denne måten. Jeg ville aldri i verden ha godtatt det. Videre bør du som sagt se hvor dere er om fem år. Er dere fortsatt sammen? Ikke tro han har forandret seg på magisk vis da. Han vil garantert være den samme han er nå.

 

Jeg skjønner du har følelser for ham, men hva slags følelser er det snakk om? Vennskap? Kjærlighet? Og for den saks skyld, hva har han å tilby ingen andre har? Det høres kanskje brutalt ut å si det sånn, men det er mange folk der ute som kan tilby deg minst like mye som han du er sammen med nå, og som ikke oppfører seg så jævlig. Bare kvitt deg med fyren og bli ferdig med det.

 

Jeg tror vel kanskje ikke at han forandrer seg, det er vel mer snakk om håp.

 

Han har mange gode kvaliteter også, og forholdet er ikke bare negativt selv om jeg har fremstilt det litt sånn her..

 

Jeg vet så godt hva dere mener, men så er det så vanskelig allikevel..

Å bare kvitte meg med han og bli ferdig, som du sier..

 

 

 

Trådstarter

 

Anonymous poster hash: a5cb4...46a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...