Gå til innhold

Hvilken router/accesspiont


Anbefalte innlegg

Bare DIR-826L har 5 GHz nett av de du fant der. I hyblifiserte områder kan 2.4 GHz fort bli stappfullt og ubrukelig fordi naboene er så tett på og antall brukelige kanaler er så lavt (kun 3 kanaler). Så jeg vil absolutt anbefale å skaffe deg en med 5 GHz nett hvis det er trangt i 2.4 GHz nettet. Dette kan du f.eks sjekke med inSSIDer eller diverse WiFi-programmer til telefonen. Dette blir ekstra viktig hvis du prøver å få til mer enn f.eks 100 Mbit/s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får inn 8 forskjellige WIFI nettverk som kommer fra hyblene rundt meg så du kan nok si at det er trangt, og stort sett alle 80 hyblene har egne WIFI nett. Da blir jeg nok å bestille DIR-826L om ikke så alt for lenge. Må bare finne penger til det, har ikke fått stipendet enda så. Dritlei av å måtte bruke PCen for å få WIFI på mobilen + at jeg får maks 50 mb/s over WIFI da. Sulle gjerne hatt 300 mb/s på alle enhetene mine (eller fordelt på dem da).

Lenke til kommentar

Du kan egentlig kjøpe hva som helst av routere, da de fleste duger som AP.. Men du kan jo finne deg en Asus router f.eks.. Da er du trygg på alle måter...;-p

 

"trygg alle måter"? Tja, jeg ville ikke brukt en del av tjenestene som Asus på ruterne da historien så langt har vist mye krøll sikkerhetsmessig. De klarte jo bl.a. å legge admin-passordet (ukryptert) tilgjengelig på WAN-siden slik at det kunne lastes ned når enkelte av tjenestene var i bruk, f.eks. AiCloud-løsninga.

 

Så "alle måter" er å ta litt i. Men rent wlan-messig er de gode ja.

 

Lenke til kommentar

Da er ny router bestillt. Ble en D-Link DIR-820L som var på tilbud hos komplett.no. ChrisCo vet du sa jeg burde gå for Asus, men det ble også sagt at nesten hvilken som helt moderne router gjør jobben uten problemer. Dette er en dual-band gigabit router så jeg tror det skal gå helt fint. Har for min del bare positive erfaringer med D-Link produkter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som router, så er det helt riktig at du ikke får nett i LAN port - da skal du selvfølgelig bruke WAN port.. Som AP, skal du bruke LAN port...

 

Men jeg fikk ingenting ut av den i LAN port. Jeg bruker WAN port og slo av innstillingen som gjør at routeren deler ut porter (husker ikke hva det heter) så funka det knall. Jeg får samme hastighet som da jeg bare brukte kabel og har foreløping ingen problemer.

Lenke til kommentar

Den må du ta en gang til.......:p

 

Når routeren din operer som router, altså standard, uten at du har gjort noe, så skal du koble til veggen/nettverket på skolen med WAN/internett porten.. Når du endrer modus til AP, så må du sette kabelen i en LAN port, for da fungerer routeren som en sluttenhet (samt switch og trådløst aksesspunkt(AP)), strengt tatt på lik linje med alle endre enheter (mobil, PC etc...)

 

Så hvis du ikke har hatt det sånn tidligere, så er det ikke noe rart du ikke har oppnådd kontakt med resten av nettet og som jeg da har sagt hele tiden, det har ingen ting med TTL eller andre sperrer å gjøre....:p

Lenke til kommentar

Den må du ta en gang til....... :p

 

Når routeren din operer som router, altså standard, uten at du har gjort noe, så skal du koble til veggen/nettverket på skolen med WAN/internett porten.. Når du endrer modus til AP, så må du sette kabelen i en LAN port, for da fungerer routeren som en sluttenhet (samt switch og trådløst aksesspunkt(AP)), strengt tatt på lik linje med alle endre enheter (mobil, PC etc...)

 

Så hvis du ikke har hatt det sånn tidligere, så er det ikke noe rart du ikke har oppnådd kontakt med resten av nettet og som jeg da har sagt hele tiden, det har ingen ting med TTL eller andre sperrer å gjøre.... :p

 

Her er det nok noen missforståelser ute å går. Jeg ser jeg skrev i den andre tråden at jeg hadde lånt en kompis sin router. Jeg har da rotet med WAN og LAN og det var motsatt jeg mente. WAN porten funket men ikke LAN porten. Routeren jeg linket til er heller ikke den han bruker. Det var en D-Link router, ikke Linksys. Den Linksys routern som det er link til er bare en jeg så på da jeg lette etter router. For å få det til å funke slo vi av muligheten for at routeren han dele ut porter. Når jeg gjør det funker internett som bare det. Da funker den så og si som en AP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...