Gå til innhold

Hvilken router/accesspiont


Anbefalte innlegg

Om det er D-Link eller Linkys, spiller overhodet ingen rolle...

 

Hva mener du med "dele ut porter"??? Her er du veldig begrepsforvirret....

 

Men vær så snill nå, og klargjør for hvordan du har koblet opp routeren din... Står kabelen fra veggen i WAN porten på den nå? Har du satt den i AP modus eller står den i router modus? Fungerer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er D-Link eller Linkys, spiller overhodet ingen rolle...

 

Hva mener du med "dele ut porter"??? Her er du veldig begrepsforvirret....

 

Men vær så snill nå, og klargjør for hvordan du har koblet opp routeren din... Står kabelen fra veggen i WAN porten på den nå? Har du satt den i AP modus eller står den i router modus? Fungerer det?

 

Kabelen fra veggen står i WAN porten, altså router-mode. En router deler ut porter, eller det er vel bedre å si IPer. F.eks. standard IP er 192.168.0.1, og så deler routern en IP, f.eks. 192.168.0.175. Denne innstillingen har jeg slått av og da blir den å funke på en måte som AP. Jeg tar screenshot når jeg kommer hjem så får du se hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Ja, jeg roter litt med begrepene. Sånn går det når man er nesten ny i gamet og det finnes tusen millioner begrep og navn på forskjellige ting.

 

DHCP server heter det ja. Jeg deaktiverte den. Da funker internett i WAN port, men jeg får fortsatt ikke noe om jeg kobler kabelen i veggen inn i LAN porten. Trust me, jeg har prøvd. Tar bilder og screenshots av alt når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg roter litt med begrepene. Sånn går det når man er nesten ny i gamet og det finnes tusen millioner begrep og navn på forskjellige ting.

 

Ja da, helt forstålig! ;) Men du viser jo at du kan begrepene og det er stooor forskjell på en port og en IP adresse, så da er det lurt å bruke korrekt terminologi, eventuelt prøv å forklar hva det er du mener hvis du ikke er sikker... ;) Ikke noe kritikk assa! Bare til hjelp, for oss alle... :cool:

 

Hvis du deaktiver DHCP på LAN, når kabelen til veggen står i WAN, så får du ingen enheter på nett! Da må du i så fall sette IP adresse på enhetene dine manuelt, samt sørge for at NAT er aktivert...

 

Enkelt forklart - Kabel i WAN, DHCP (samt NAT) er på, så fungerer den som en router.. Kabel i LAN, DHCP deaktivert (samt NAT), så fungerer den som AP.. Enhetene du kobler til den da, vil da, med forbehold om at skolen deler ut flere IP adresser, hente IP adresse m.m. fra skolen DHCP server, på lik linje med routeren din...

 

Men ta bilder av Internet, LAN og WiFI menyene i routeren.. Kan slenge med Status siden også, der WAN IP, bl.a. skal komme fram...

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Du har jo bare kommet med tullopplysninger her. Du har rotet skikkelig med forklaring og til og med fortalt at de andre ikke kom på nett med sine routere - selv It-ansvarlig skjønte så på det og sa det var sperret - som er helt feil.

 

Dobbel DHCP, dere har fått IP fra egen server på et annet nett enn dere var - sier seg selv at det ikke virker. Så routeren virker uten problemer, dette er bare brukerfeil og ingen blokkering. At It-ansvarlig ikke liksom fant ut denne utfordringen tror jeg lite på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo bare kommet med tullopplysninger her. Du har rotet skikkelig med forklaring og til og med fortalt at de andre ikke kom på nett med sine routere - selv It-ansvarlig skjønte så på det og sa det var sperret - som er helt feil.

 

Dobbel DHCP, dere har fått IP fra egen server på et annet nett enn dere var - sier seg selv at det ikke virker. Så routeren virker uten problemer, dette er bare brukerfeil og ingen blokkering. At It-ansvarlig ikke liksom fant ut denne utfordringen tror jeg lite på.

 

Akkurat det jeg har sagt hele tiden også....... :thumbup:

Lenke til kommentar

Så kom selv å prøv da. Det funker ikke med router med deflaut innstillinger. Det var ett eller annet jeg gjorde for at det skulle funke, men jeg husker ikke helt hva det var. Jeg fikk hjelp av en kompis og jeg gjorde det han sa. Jeg sier ifra om jeg finner det ut. Den gamle Netgear routern jeg hadde var det feil på. Det var ett eller annet drit med softwaren. Men du har rett, nå funker routeren uten problemer og uten brukerfeil. :-P Det er en sperring på nettet, seines for to timer siden snakket jeg med en annen kompis som bor borti gangen og han fikk ikke routern sin til å funke. Det er jo ikke brukerfeil når routern funker på nettet hjemme og ikke på hybeln.

Lenke til kommentar

DHCP server heter det ja. Jeg deaktiverte den. Da funker internett i WAN port, men jeg får fortsatt ikke noe om jeg kobler kabelen i veggen inn i LAN porten. Trust me, jeg har prøvd.

At du slår av DHCP har ingenting med om det virker i WAN eller ikke. Det eneste DHCP gjør er å gi deg en IP. En IP må alle enheter ha for å komme på nett - når den er i WAN, så gir DHCP din en lokal IP som gir deg tilgang til ditt LAN - så sender router din trafikk ut WAN når du vil på utsiden av router.

Så dette har ingenting med om det virker eller ikke å gjøre.

 

Jeg misstenker at du hadde den i LAN når du slo av og dermed fikk IP fra skolens DHCP.

 

Edit: Har du den i LAN, så kan du komme på nett med egen DHCP på, men det avhenger av hvilken DHCP server det er som leier ut IP'en. Får du fra egen router, så kommer du ikke på nett.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...