Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

 

Plenty 980 på Finn, mitt inkluderat.

Menar jag känner dig rätt om jag tror du är ute efter ett kort med tyst och bra kylning. De flesta tredjeparts är ok, men några sticker ut och är väldigt bra. Asus Strix, EVGA med ACX 2.0, MSI (det röda), Gigabyte G1 är väl de med bäst kylare som jag förstått det.

Takk.

 

Men jeg har en liten utfordring. Dette skal kjøre i et MiniITX kabinett og må derfor ha et kort som blåser all varme rett ut bak, det er vel bare referansekjølerne som gjør?

 

Det är korrekt. Har du 120mm möjlighet in och/eller ut i kabinettet? Eller är den upptagen av cpu-kylning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal nå bruke kortet i et fulltower case men senere skal det over i ant. et Fractal Design Node 304 som ikke er kjøpt inn ennå, https://www.komplett.no/fractal-design-node-304-mini-itx-sort/757500.

Det er mulig at jeg ser etter andre bedre Mini-ITX kabinetter da jeg i utgangspunktet trenger mer enn 2 slotter bak da jeg også har et lydkort som skal med.

 

EDIT:

Det med 3 kortslotter er mulig jeg dropper da det er vanskelig å få tak i på Mini-ITX cases. Vet kun om M1 som begynner å ligne på minitower. Mulig jeg da må opp til MicroATX.

 

Uansett, det blir enten et MiniITX kabinett som over eller et MicroATX hvor fokus er SFF.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343:

mini-ITX har et PCIe-spor

Det er korrekt, jeg tenkte selvsagt på Mini-DTX MBs (Også kalt Extended ITX) som fint passer i Mini-ITX kabinetter og har 2 PCIe slotter :)

Men skal jeg ha med lydkortet spørs det om jeg uansett må opp til MicroATX kabinett og da kan jeg liksågodt gå for MicroATX MB.

 

Men dropper jeg lydkortet blir det MiniDTX i MiniITX.

http://cdn.overclock.net/8/89/500x1000px-LL-89db5ab6_7dfa8c70_mini-itxmini-dtxmicroatx.jpeg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det du ser etter er da et lite mico-atx kabinett. For eksempel bitfenix prodigy. Velger du rett micro atx kort har du mulighet for crossfire.

Jepp et veldig flott mATX kabinett (M utgaven) jeg har tittet på før :). Blir det mATX så blir det nok dette kabinettet.

 

Mini-DTX. Vad finns det av chipset i det formatet? Inte något som kan "dra" ett modernt skärmkort eller?

Utvalget er dårligere enn jeg hadde sett for meg så det blir nok derfor enten miniITX uten lydkortet eller microATX med lydkortet. Heller nok mest mot sistnevnte da jeg har blitt "avhengig" av lydkortet og det er vanskelig å forestille seg en tilværelse uten det.

 

Blir det microATX så stiller jeg også litt friere ift. kjøledesign på skjermkortet ja.

 

EDIT:

Kanskje jeg går for noe slikt hmm. (nah, kuriøsitet)

http://www.techpowerup.com/reviews/Deepcool/Tristellar/images/finishedrear.jpg

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Det du ser etter er da et lite mico-atx kabinett. For eksempel bitfenix prodigy. Velger du rett micro atx kort har du mulighet for crossfire.

Jepp et veldig flott mATX kabinett (M utgaven) jeg har tittet på før :). Blir det mATX så blir det nok dette kabinettet.

 

Mini-DTX. Vad finns det av chipset i det formatet? Inte något som kan "dra" ett modernt skärmkort eller?

Utvalget er dårligere enn jeg hadde sett for meg så det blir nok derfor enten miniITX uten lydkortet eller microATX med lydkortet. Heller nok mest mot sistnevnte da jeg har blitt "avhengig" av lydkortet og det er vanskelig å forestille seg en tilværelse uten det.

 

Blir det microATX så stiller jeg også litt friere ift. kjøledesign på skjermkortet ja.

 

EDIT:

Kanskje jeg går for noe slikt hmm. (nah, kuriøsitet)

http://www.techpowerup.com/reviews/Deepcool/Tristellar/images/finishedrear.jpg

 

 

Sikkert laget ene og alene for å appelere til 4chan...

Lenke til kommentar

Sitter å lurer på GTX 980Ti til andre maskina mi ... klarer ikke bestemme meg for hvilket, noen forslag?

Står egentlig mellom referanse kortet vs EVGA SC+ ... referanse kortet er jo klokket litt lavere,

men det er jo fort gjort å gjøre noe med .. så spørs det bare om chipen er like god som i SC+ utgaven.

Lenke til kommentar

Kanske det minsta micro-Atx jag sett där det är plats till SLI (2 st GTX 970 i detta fall)

Synd det inte är serieproducerat, den som gjorde detta gjorde kassen från scratch (fyren var 16 år!)

Pent oppsett.

 

Spørs om jeg ikke ryker på et mye dyrere bygg enn jeg hadde sett for meg likevel, med følgende i tankene - Assetto Corsa med Fanatec ratt/pedal sett og Oculus Rift DK2 eller vente på forbrukerversjonen som kommer straks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp, er derfor jeg har kviet meg for å oppgradere hele plattformen siden jeg bygde X58 i 2009. Jeg vurderte å gå for en Haswell i5-4690K, men det blir jo da på 115x det også. Vet ikke helt om jeg har behovet for en type E plattform denne gangen. Det er vel på rimelig spesifike ting man i såfall får merkbart bedre ytelse som utnytter antall kjerner og arkitektur.

 

Men om jeg ikke går for E plattformen så spørs det om jeg har noe å hente på å vente på Skylake og heller gå for Haswell. Med Skylake blir det DDR4 og litt andre småting, hvor mye det har å si er dog noe annet.

 

Uansett, for ikke å dra tråden altfor langt utenfor topic, da blir det nok litt GPU shopping i sommer så får resten komme senere.

Det første du bør tenke på er hvor lenge du skal ha maskinen og hva den skal brukes til. F.eks. skal maskinen brukes i cirka 4-6 år, med kanskje en skjermkortoppgradering midtveis?

 

Angående hva den skal brukes til, så må du vurdere om du ønsker en "ren" spillemaskin som er mest for pengene, eller om du ønsker en kraftig maskin. Hvis du også skal bruke maskinen til f.eks. redigering, modellering, programmering eller lignende bør du definitivt velge sistnevnte.

Det står altså mellom en i5-4690K eller en i5-6600K (alt etter når du kjøper), eller en i7-5820L, i7-4790K er ikke mye å vurdere når prisen er så nær i7-5820K.

CPUen bør være kraftig nok til å gjøre en god jobb i hele tidsperioden du planlegger å ha maskinen, det blir svært kostbart å bytte ut CPU dersom du finner ut den blir for svak etter kort tid. En kraftigere CPU vil også forlenge levetiden til maskinen, og hvis du står mellom en dyrere CPU eller dyrere GPU så velg dyrere CPU fordi det er lettere å oppgradere GPU senere.

 

Jeg har selv både i7-3930K og i5-4690K, og det er ingen tvil om hvilken jeg ville brukt om jeg måtte velge én av de.

 

 

hahaha

 

Driver nå å surrer i GTA Online. Kjører i 4k med alt på max. Bruker kun FXAA og ligger på 60 FPS. MSAA er ikke verdt det, går litt ned i FPS og forskjellen er ikke merkbar med mindre man stopper opp og leter etter forskjellene. Når man spiller ser ihvertfall ikke jeg forskjell.

 

Veldig fornøyd til nå.

Skru av FXAA og sett på MSAA også ser du forskjellen ;) Vil se ut som du har økt oppløsningen ett hakk fordi du slipper å ha ett filter som gjør ALT ufokusert over.

 

Alle som vet hva FXAA er vet at det er idioti å bruke det. Skru på MSAA som faktisk gir bedre bildekvalitet.
Lenke til kommentar

Veldig bra feedback Efikkan: (beklager at dette har blitt og er veldig off topic samt et siste dessverre langt innlegg for å avslutte)

 

I dag sitter jeg jo med en X58/W3520 som har gitt mye for pengene selv om den var svindyr når X58 ble lansert i januar 2009. Den har gitt mye bra ytelse i disse 6,5 årene hvor jeg kun har oppgradert med skjermkort og SSDer midtveis.

 

Jeg er tekniker av yrke som også kan ha nytte av å jobbe med litt VM'er, men det har ikke blitt så mye av det siste årene da prioriteringene har endret seg for å korte ned på tid foran datamaskiner (som er årsaken til mindre fokus på alt rundt hw siste 2-3 år) men det betyr ikke at det ikke vil bli litt mer av VM arbeid igjen fremover med en bedre balanse mot andre helsebringende aktiviteter. Jeg spiller også forsvinnende lite for tiden av samme årsak, men når jeg spiller hender det at det er en AAA tittel hvor jeg er glad i å se hva som har skjedd ift. grafiske fremskritt osv.

 

Derfor står jeg litt mellom barken og veden nå, skal jeg bare bygge en maskin som kan fungere som en liten minimalistisk men kraftig nok spillmaskin innimellom (enten MiniITX eller MicroATX) med et middels kraftig skjermkort aka GTX970 eller skal jeg bygge en 2011 v3 plattform evt. Skylake utgaven med 32-64GB DDR4 kombinert med et kraftigere skjermkort som gir meg gode muligheter innenfor alle områder. Jeg har også GoPro som jeg bruker litt under stisykling og kajakk aktiviteter som jeg nok vil bruke mer fremover og dermed blir det kanskje litt mer videoredigering og slik fremover.

 

En av tingene er at jeg ikke ønsker svære "bråkete" drog av maskiner lenger, derfor har jeg tittet mye på SFF siste årene og tenkt at det ville vært kjekt. Men må jeg først opp på MicroATX så blir ikke maskinene så veldig mye mindre enn ATX eller E-ATX uansett. En annen ting er at jeg siste 3-4 årene ikke lenger er med på hardwarekjøret med stadige oppgraderinger av ditten og datten men gjør mindre oppgraderinger når behovet melder seg. (en skjerm ryker, trenger mer SSD ol.). En ting jeg har satt mer pris siden jeg begynte med FLAC for en del år siden er god lyd og derfor er "Asus Xonar Essence STX" PCIe kortet et kjært medlem av familien som jeg helst vil ha med meg videre uansett hva det blir til da jeg tviler på at integrerte lydløsninger har blitt så enormt mye bedre kvalitetsmessig siste 3-4 årene.

 

Så mine opsjoner, hvor jeg må foreta "fler" valg er i grunn følgende:

 

1. MiniITX, i5-4690K, GTX970

2. MicroATX, i5-4690K, Lydkort, GTX970 eller brukt GTX980

3. ATX eller E-ATX, i7-5820, 32-64GB DDR4, Lydkort, Brukt GTX980 eller gå "all-in" med GTX980ti og ha det i mange år.

4. Vente med alle vurderingene til Skylake er lansert og har kommet med en drøss gode hovedkort og CPUer.

5. Finne hvilken type plattform jeg går for når Skylake kommer, SFF eller ATX, kjøpe skjermkort ift. det nå og ta resten ved Skylake.

 

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg et budsjett på rundt 10.000,- som da heller mest mot en SFF med GTX970, men maskinen som ga meg 6-7 år levetid nå kostet vel 22.000 i innkjøp den gang og har blitt påkostet med rundt 10.000,- eller mer senere. Dermed er kanskje et budsjett på rundt 20-30.000,- mer fornuftig også denne gang. I den sammenheng litt irriterende at kronekursen har blitt så svak som har ført til at hardware er alt fra 10-30% dyrere enn om kronekursen ikke hadde blitt så ekstremt svekket, noe som også ser ut til å vedvare.

 

En siste ting er at jeg har lyst på er Oculus Rift når det kommer i 2016 kombinert med et skikkelig Fanatec multiplattform ratt/pedal sett. Oculus Rift krever også kraftig hardware for å drive en del spillmotorer godt.

Når min gamle U2711 snart tar siste åndedraget (slitt litt i det siste), så blir det enten en god Freesync eller Gsync skjerm.

 

Det frister med en enklere oppgradering til SFF rundt 10.000,- i opsjon 1. ovenfor, men samtidig er kanskje det lureste å putte en del mer penger i det og ha 5-6 år til neste gang jeg føler behov for å bytte plattform (med mindre noe revolusjonerende skjer).

 

 

EDIT:

Uansett hva jeg går for kommer jeg ikke lenger til å benytte meg av CF eller SLI løsninger, dog kan det hende jeg går for en PCIe basert SSD etterhvert om prisene normaliserer seg mer og derfor er kortplasser til lydkort og dette greit å ha.

 

Ift. vannkjøling eller luftkjøling så har jeg fom. 2009 sluttet med vannkjøling og gikk for kun god luftkjøling videre, jeg har siste 4 år slutter med særlig klokking og kjører alt stock. Vannkjøling er også veldig fordyrende og trenger ikke være særlig mer stillegående enn grei luftkjøling og har mest for seg når man skal klokke.

 

Min nåværende maskin kan finne på å ta siste åndedraget når som helst og jeg åpner så og si aldri kassen (Coolermaster S), engang for støvrengjøring, av frykt for at det blir siste gang den åpnes (selv om jeg har et X58 reserveHK liggende etter en reklamasjon). Den går 24/7 for å minimere den stadige kald/varm vekslingen som ikke er så bra for aldrende hardware men som også øker risikoen for at når den slås av så er det noe som ryker. Den har i dag over 11 harddisker i Raid-5, dette skal for det meste overtas av en NAS og dermed vil en ny maskin kun ha SSDer og kanskje 1 HDD.

 

Støymessig er den ikke ille men når den står på 24/7 så har jeg en svak men merkbar sus hele tiden på kontoret hvor jeg bruker mye tid og som kan være litt plagsom over tid (derfor tenkt svakere hardware i MiniITX)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel Theo343 det er jo ikke lett å svare på. Skal man spille nye spill så krever det nesten at man oppgraderer skjermkortet ofte. Evig oppgraderings syklus det der. Hvis det stemmer at Skylake kommer i høst, så kan jo en 4-kjerne av den passe utmerket til spilling.

 

Når det gjelder VM's og proff bruk, så er jo X99 plattformen + minst 6-kjerner veien å gå. Kjøpe en brukt 5820K nå, for så å kjøpe en Broadwell-E neste år en gang f.eks.

 

En mini ITX bygg passer mest for lette oppgraver spør du meg.

 

GTX 970 eller 980 Ti er nok de beste valga for GPU per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...