Gå til innhold

Ønske om å kjøre lastebil


Epletreet

Anbefalte innlegg

Heisan :) Jeg vet ikke hva som går av meg, men jeg har hatt lyst til å kjøre lastebil som yrke i en stund nå. Altså å levere last som brus, verktøy, what ever fra a til b. Jeg vet at man kan sove i lastebilen hvis man skal kjøre lengre distanser, men også kjøre lastebil uten at man må sove i den. Det dårlige med dette yrket er jo at du selvføgelig sitter bom stille uten å få en bevegelse på kroppen, men når det frister å kjøre lastebil kan jeg ikke noe for det. Jeg jeg lurer også litt på hvordan lønnen blir hvis man sover i lastebilen, og hvis man ikke sover i lastebilen. Trivsel er jo selvfølgelig førsteprioritering. Noen som kan fortelle meg litt mer om dette yrket osv?

 

På forhånd takk!

Endret av Epletreet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Hva med å sende dette spørsmålet til et av lastebilselskapene, de pleier vanligvis å gi gode utfyllende svar, eventuelt en kontakt du kan rette spørsmål til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Nei, det er ikke noe spesielt rart, de trenger ikke engang vite hvor gammel du er. En kompis av meg bestemte seg for å bli trailersjåfør på barneskolen, og nå har han egen trailer :)

Lenke til kommentar

Dette her med at man kan sove i bilen heter langtransport.

Man få selvsagt ekstra lønn når man kjører langtransport. Da kan man være borte mange mange dager før man returnerer til hjembyen sin.

Man får ikke noe spesielt dårligere "trim" som lastebilsjåfør, enn om man skal sitte på et kontor hele dagen.

 

Mens en ting man må tenke på, når man blir litt eldre, så får man familie, så da blir man borte fra familien lenge når man kjører langtransport..

Ellers er det mange "8-4" jobber som lasebilsjåfører som kjører rundt i lokalområdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske mange langtransportsjåfører går over til buss i nærområdet når de har kjerring og unger. Om jeg var deg (og ikke ev. ombestemmer deg) ville jeg satsa på å ta fagbrev innen transportfag. Ta alt av førerkort, så kan du bortimot velge og vrake i jobber. Transportfag er ingen dårlig yrkesretning og det er godt ærlig arbeid som alltid vil finnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder til Oslo, og finnes det VGS i Oslo som heter Fagbrev i transportfag? For all del kan det hende jeg jobber med elektro who knows? Men aller mest vil jeg kjøre lastebil :) Hvor mye sånn ca. må man ha i snitt for å komme inn på skolen?

Endret av Epletreet
Lenke til kommentar

Kan du/noen forklare meg hva som er forskjellen mellom service og samferdsel, og teknikk å idustrell produksjon? Hva gjør du der lissom osv? Må du ta alle fag, eller slipper du å ta noen? :)

 

Grunnen til at jeg allerede tenker på fremtiden min noe som jeg har gjort en stund er ene å alene fordi jeg ikke vil stresse i siste liten + at vi i tillegg har et år på oss på å bestemme på hva det er vi vil jobbe som. Er snakk om at vi skal bestemme oss til starten av 10. klasse elns. Mulig jeg blander litt, så skal høre med læreren.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er prisverdig at du som er såpass ung allerede har begynt å peile ut en kurs. Selv om du kanskje ombestemmer deg senere tror jeg det kan være en stor fordel for deg å gjøre deg opp en mening nå. Det gjør det lettere å motivere seg for skolearbeid og det er viktig. Det å være lastebilsjåfør er så mye mye mer enn å trampe på gassen og vri på kringla. For å i det heletatt FÅ jobben må du gjennomføre og bestå utdannelsen med akseptable karakterer. Du trenger også å forstå fysikk og matematikk for lastberegning, du trenger å forstå begreper for vekt, moment, trykk osv slik at du kan beregne lastplassering på frihånd. Du trenger også å kunne kommunisere godt på engelsk, både skriftlig og muntlig og du må ha evnen til å sette deg inn i og forstå andre kulturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søpelmann?... Da tenker jeg heller Elektro eller IT som også er interessen min.

Er veldig greit synes jeg. Du sa du vil kjøre lastebil, men klagde at da sitter man bare. Som søppelbil sjåfør kjører du lastebil og får mer enn nok bevegelse. Grei lønn er det også, 1500kr dagen og du bestemmer selv hvor lenge du jobber. Jobber du kjapt jobber du fra 06 til 1130 her jeg bor. Jobber du alene får du dobbelt betalt og enda mer bevegelse :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å ta lastebilappen da? Jeg vil også heller ha mulighet til å kjøre buss i tillegg, så da blir nok yrkessjøfør bedre. Men la oss si jeg er yrkessjøfør å har gått lei jobben. og heller vil drive med IT ting som f.eks. å bygge pcer, programering osv. Er dette en mulighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...