Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat begynt på studier, og merket veldig raskt at laptopen jeg fikk på videregående ikke er så stillegående og portabel som f. eks en ny ultrabook. Har sett at det finnes chromebook, men er usikker på om det passer mitt bruk. Jeg har en stasjonær maskin med win8, så den eventuelle chromebooken blir kun brukt til studier, dvs tekstredigering og lett nettsurf. Men så har jeg et par spørsmål som jeg håper noen her inne kan svare på:

 

Stemmer det at de ikke kan kjøre java? Vil det altså si at jeg ikke kommer meg inn på fronter eller nettbanken?

Kan jeg ha Microsoft office?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp Chromebook, hvis du må bruke spesielle program i sammenheng med studiene er de game over.

Sammenligner Chromebook med en Tablet, grei og kjekk, portabel, men det er ikke en laptop.

 

Kjøp windows- pc, Toshiba Z30 feks.

Jeg studerer jus, så jeg tviler på at jeg trenger noen spesialprogrammer. Med mindre Java og Microsoft Office regnes som spesialprogrammer.

Lenke til kommentar

 

Stemmer det at de ikke kan kjøre java? Vil det altså si at jeg ikke kommer meg inn på fronter eller nettbanken?

Kan jeg ha Microsoft office?

 

Chromebook kan offisielt IKKE kjøre java. (uoffisielt via rooting(som igjen nok bryter garantien) så finnes det løsninger f.eks her: https://code.google.com/p/java-on-chromebook/https://code.google.com/p/java-on-chromebook/ )

 

Og du kan så klart ikke kjøre Microsoft office, microsoft office er bare for windows/OS-X. Det finnes så klart andre skrivebehandlingsprogrammer for chromebook, men ikke fra Microsoft.

 

Se på chromebook som en tablet/surfemaskin. Den er meget begrenset i bruksområde.

Lenke til kommentar

 

Ikke kjøp Chromebook, hvis du må bruke spesielle program i sammenheng med studiene er de game over.

Sammenligner Chromebook med en Tablet, grei og kjekk, portabel, men det er ikke en laptop.

 

Kjøp windows- pc, Toshiba Z30 feks.

Jeg studerer jus, så jeg tviler på at jeg trenger noen spesialprogrammer. Med mindre Java og Microsoft Office regnes som spesialprogrammer.

 

 

Tenker mer på feks statistikkprogrammer, VPN osv, men hadde lett holdt meg unna chromebook foreløpig til OS'et er skikkelig utviklet.

Lenke til kommentar

Står det mellom en Windows-maskin til 8k og en Chromebook til drøye 2? Underlig sammenligning. Hvis du har en god stasjonær der du gjør brorparten av arbeidet ditt ville jeg kjøpt en Chromebook, tror jeg.

 

Ja, det vil selvsagt komme helt ann på hva en skal bruke det til, men har en ikke laptop, er det ikke vits i å kjøpe en laptop med like innsnevret bruk som en tablet.

Lenke til kommentar

Klart det er. Trådstarter nevner tekstbehandling og lett nettsurf som bruksområder. Til det holder en Chromebook i lange baner. Om Microsoft Office er et absolutt krav (noe det definitivt ikke burde være for en jusstudent) faller den selvsagt bort, men om ikke er anbefalingen din hinsides overkill.

Lenke til kommentar

Står det mellom en Windows-maskin til 8k og en Chromebook til drøye 2? Underlig sammenligning. Hvis du har en god stasjonær der du gjør brorparten av arbeidet ditt ville jeg kjøpt en Chromebook, tror jeg.

 

Skal man først ha en billig bærbar, så kjøp heller en med fullverdig Windows. Kjøpte meg selv denne til 1799,- som er mer enn kjapp nok når man er ute på farten.

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-x200ma-kx382b-216184

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det mellom en Windows-maskin til 8k og en Chromebook til drøye 2? Underlig sammenligning. Hvis du har en god stasjonær der du gjør brorparten av arbeidet ditt ville jeg kjøpt en Chromebook, tror jeg.

Greia er at jeg har en stasjonær gaming pc, en ipad og en 15" slepbar murstein. Sistnevnte vil jeg gjerne erstatte helt, og blir kanskje litt unødvendig å kjøpe noe mellom et nettbrett og en laptop, som gjør at jeg ikke kan kvitte meg med den gamle. Grunnen til at jeg spurte her var at jeg ikke var helt sikker på hvilke begrensninger chromebook egentlig har.

 

Syns egentlig det er for mye å punge ut 8k for z30, men har også vurdert Macbook air til 7k. Det finnes kanskje ikke ultrabooks med ssd til >6k?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...