Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst mellom altiboks/modem


Anbefalte innlegg

Hallo, har nylig flyttet i en ny leilighet, her har vi ikke ethernet utak til altiboks i stua, men det står en annen plass. Det vil bli stress å dra kabel gjennom hele leiligheten, så jeg lurte på om en sånn ville fungert? Tenker da og ha en koblet til modemet som sender trådløst signal til en i stua som er kolet til altiboksen..

 

Noen som vet om dette vil fungere, eventuelt andre løsninger?

Endret av Zunn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noe du bommer på.. Altiboxen ER modemet... Den er modem, router, switch og trådløst aksesspunk i ett... Så hva er det du egentlig mener?

Fet jeg mener, er at jeg ikke vil ha en 20 meters lang kabel liggende gjennom leiligheten, og vil ikke leie elektriker for å legge inn i veggen heller, derfor vil det være enklere å la signalet gå trådløst, get it?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en slik pakke på Elkjøp.

 

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGXAVB5201/netgear-powerline-500-nettverksadapter

 

 

Det medfølger 2 bokser og 2 nettverkskabler.

 

En setter du i en stikk kontakt ved Altibox hovedsentralen din. Så kobler du en nettverkskabel mellom boksen og Altibox sentralens TV utgang.

 

Den andre setter du i en stikk kontakt ved TVén din. Så kobler du en nettverkskabel mellom boksen og Altibox dekoderen.

 

Jeg trengte ikke gjøre noe oppsett. Virket med en gang jeg satt bokser i stikkkontakter og koblet nettverkskabler til sentral og dekoder.

 

Du kan bruke flere slike bokser hvis du vil ha TV dekodere forskjellige steder i huset. TV signalet kan splittes ut fra Altibox sentralen med en switch.

 

Samme prinsippet virker for å forlenge internet dekning til kjeller og loft hvor det typisk er dårlig dekning for router.

Lenke til kommentar

Powerline er bingo. Enten fungerer det bra, eller så er det bare å glemme det. Egentlig bare å hente det på elkjøp, og levere det igjen hvis det ikke funker.

 

Et bedre alternativ er å handle stiftepistol eller små kabelkanaler, et installasjonbor, et par modularkontakter, en kronetang og gjøre en liten innsats.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar, velger å stenge denne tråden nå iogmed at jeg har bestemt meg, blir å kjøpe en slik trådløs sender/reciever, så får jeg heller legge inn kabel etter jeg har bodd der en stund :)

Virket det?

 

Er i samme situasjon selv og lurer på å kjøpe altibox sin trådløse sender/mottaker, men koster 1200 kontra 500 som du ga for den løsningen

Lenke til kommentar

 

Takker for mange gode svar, velger å stenge denne tråden nå iogmed at jeg har bestemt meg, blir å kjøpe en slik trådløs sender/reciever, så får jeg heller legge inn kabel etter jeg har bodd der en stund :)

Virket det?

 

Er i samme situasjon selv og lurer på å kjøpe altibox sin trådløse sender/mottaker, men koster 1200 kontra 500 som du ga for den løsningen

 

Har ikke fått kjøpt enda, iogmed at det er et mindre teknisk overhode som ikke synes denne ideen er fornuftig.. Skal melde tilbake om det fungerer om jeg får kjøpt, men tittentei sier jo at det funket på han :) Er jo bare å prøve, og går det ikke så har du vell 30 dager returrett :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...