Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye kjørelys pærer til min bil


_X_

Anbefalte innlegg

First off: På tåkelysene mine bruker jeg H3 100W pærer. Dette er Halogen pærer.

Også ser jeg i "instruksjonsboka?" eller hva den heter, at på de vanlige kjørelysene mine skal jeg bruke H4 60/55W. Er det også halogen pærer? Kan jeg bare bruke H4 pærer på 60 eller 55w?
Trenger litt vitenskap her

Enda et spørsmål. Hva er maks K for H4 kjørelys? 5000K? 6000K? Da tenker jeg ikke XenonKit men pærer. Vil ha de litt hvit/blå. Trenger ikke være E-merket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100W i tåpelysene?

Jeg håper du sørger for å ha de lysene avslått!

 

Så kraftige pærer er det rett og slett ikke lov å bruke.

Haha, er dette mye?

De orginale var jo på 50w, så hvorfor skal 100w være så ille? Jeg kjøpte de på biltema gjorde jeg, og han sa at 100w eller 50w gjør ikke noe forskjell. Det er en viss forskjell, men jeg vil ikke merke det.

 

Jeg merker i mørket at når jeg parkerer ved en vegg, så lyser det godt på veggen værtfall :D

Lenke til kommentar

Om det er mye? Du har jo doblet styrken på pærene dine! Kan love deg at hvis jeg møter på deg når du kjører med tåkelysene dine så får du mine langlys tilbake.

 

Kan vel og som en liten sidenote fortelle deg at hvis selve lampen din er beregnet for 55W og du kjører på med 100W så kommer du sannsynligvis til å smelte og ødelegge hele lampen din.

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Om det er mye? Du har jo doblet styrken på pærene dine! Kan love deg at hvis jeg møter på deg når du kjører med tåkelysene dine så får du mine langlys tilbake.

Ojj :O Jeg visse ikke at det var så ille, ettersom han i butikken sa det ikke gjør noe forskjell.Lyset er jo hvit også.

 

Men back to topic da; Hvor lyse pærer H4 60/55W kan jeg få til kjørelys? Hadde vært fint med bittelitt blåskjær i lyset :D

Lenke til kommentar

H4 60/55W er vel hovedlyspære. Kjørelys skal vel ikke være lavere enn 21W

Stemmer det ja, det er hovedlyspære. Men jeg må vell opp til rundt 10000K for å få hvit litt med blåskjær i?

 

EDIT: Måles H4 pærer i K? Jeg vet H3 lys gjør, jeg har jo 2500K, men de er ikke påmontert...

Endret av _X_
Lenke til kommentar

 

Om det er mye? Du har jo doblet styrken på pærene dine! Kan love deg at hvis jeg møter på deg når du kjører med tåkelysene dine så får du mine langlys tilbake.

Ojj :O Jeg visse ikke at det var så ille, ettersom han i butikken sa det ikke gjør noe forskjell.Lyset er jo hvit også.

 

Men back to topic da; Hvor lyse pærer H4 60/55W kan jeg få til kjørelys? Hadde vært fint med bittelitt blåskjær i lyset :D

 

Så ille er det, lampen din er med 99% sannsynlighet ikke godkjent for mer enn 55W, så ikke gå noe høyere enn det. Både for din egen og andre sin sikkerhet.

 

Hvilken farge lyset har måles i Kelvin (K) uansett om det er snakk om H3, H4 eller H11 for den saks skyld. Jo høyere Kelvin jo hvitere blir lyset. 2500K er så gult du får det. Hvis du vil ha hvit lys så hold deg under 6000K hvertfall (selvom det sannsynligvis ikke er godkjent for din bil). Blåskjær kan du bare glemme, for det første så må du opp i veldig høy Kelvin, for det andre så er det VELDIG ulovlig å ha blå lys på bilen, eller noe som er i nærheten.

Lenke til kommentar

Du får lovlige H4-pærer med svakt blåskjær, f.eks. Biltemas Mega Blue-pærer. Dog er de søppel ellers og jeg vil ikke anbefale de. :p

 

Kjøpte Biltema pærene, og de gir blåaktig lys, men lyser veldig dårlig. Jeg endte opp med "xenonlook" pærene fra ekstralys. Jeg var veldig fornøyd med dem og synes de lyser godt, i tillegg til at de gir hvitere lys.

http://www.ekstralys.no/categories/xenonlook

 

07380_Lumen_Systems_H1_Xenonlook_1.jpg

Lenke til kommentar

 

Du får lovlige H4-pærer med svakt blåskjær, f.eks. Biltemas Mega Blue-pærer. Dog er de søppel ellers og jeg vil ikke anbefale de. :p

 

Kjøpte Biltema pærene, og de gir blåaktig lys, men lyser veldig dårlig. Jeg endte opp med "xenonlook" pærene fra ekstralys. Jeg var veldig fornøyd med dem og synes de lyser godt, i tillegg til at de gir hvitere lys.

http://www.ekstralys.no/categories/xenonlook

 

07380_Lumen_Systems_H1_Xenonlook_1.jpg

 

Disse er også E-merket ser jeg. KJØPER! :D

Endret av _X_
Lenke til kommentar

 

Tåkelys er ikke kjørelys...

Kan bruke tåkelys som kjørelys, sammen med parklys...

 

Var ute å kjørte en Lørdagskveld med en kompis, og snakket tilfeldig med 2 politimenn mens vi var ute å gikk for en pause. Jeg spurte om regler ang. bruk av dette, og jeg siterer:

"På dagen så har du lov til å kjøre med kjørelys og tåkelys/grøftelys. Dette er ikke lov om kvelden, men mange politi som ikke bryr seg, MEN noen gjør. Så use at own risk"

Endret av _X_
Lenke til kommentar

Var ute å kjørte en Lørdagskveld med en kompis, og snakket tilfeldig med 2 politimenn mens vi var ute å gikk for en pause. Jeg spurte om regler ang. bruk av dette, og jeg siterer:

"På dagen så har du lov til å kjøre med kjørelys og tåkelys/grøftelys. Dette er ikke lov om kvelden, men mange politi som ikke bryr seg, MEN noen gjør. Så use at own risk"

Det korrekte er:

Du har lov til å bruke tåkelys, kjørelys eller nærlys som kjørelys på dagtid.

Disse skal brukes i kombinasjon med parklys.

 

På kvelden (etter mørkets frembrudd) MÅ man bruke nærlys.

 

Det er aldri lov å ha mer enn to kjørelys, slik at å kombinere eksempelvis tåkelys og nærlys alltid vil være ulovlig, det samme med å kombinere tåkelys eller nærlys med spesielle kjørelys.

 

Politifolka har enten svart feil, eller du har blandet kjørelys og parklys.

Lenke til kommentar

 

Var ute å kjørte en Lørdagskveld med en kompis, og snakket tilfeldig med 2 politimenn mens vi var ute å gikk for en pause. Jeg spurte om regler ang. bruk av dette, og jeg siterer:

"På dagen så har du lov til å kjøre med kjørelys og tåkelys/grøftelys. Dette er ikke lov om kvelden, men mange politi som ikke bryr seg, MEN noen gjør. Så use at own risk"

Det korrekte er:

Du har lov til å bruke tåkelys, kjørelys eller nærlys som kjørelys på dagtid.

Disse skal brukes i kombinasjon med parklys.

 

På kvelden (etter mørkets frembrudd) MÅ man bruke nærlys.

 

Det er aldri lov å ha mer enn to kjørelys, slik at å kombinere eksempelvis tåkelys og nærlys alltid vil være ulovlig, det samme med å kombinere tåkelys eller nærlys med spesielle kjørelys.

 

Politifolka har enten svart feil, eller du har blandet kjørelys og parklys.

 

Da har politifolka feil. Menmen ^^ Jeg bruker det hele tiden på dagen uansett..

Når det er lyst ute: parklys + tåkelys

Når det begynner å bli mørkt: bare vanlige kjørelys

 

..Heh, litt arti da at politi bruker selv tåkelys om kvelden/natten :p

Endret av _X_
Lenke til kommentar

 

Tåkelys er ikke kjørelys...

Kan bruke tåkelys som kjørelys, sammen med parklys...

 

 

Det er lov, men stygt, rånete og harry! Det er gjerne eiere av gamle "rånebiler" som skrur på tåkelysene etter at tenningen er vridd om på biler datert fra epoken før "EU-lys", lysautomatikk og LED dukket opp. Det er et gammelt ordtak som sier "you can't polish a turd", og jeg kan opplyse om at 15 år gamle Passater, Audier, BMWer og Mercedeser ikke vil se spesielt mye bedre ut av at tåkelysene (eller "rånelanternene") er skrudd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...