Gå til innhold

as eller enk, mye kjøring i næring


drivedeep9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis jeg må føre inn firmabil i enk for å avskrive kostnader på bilen

 

For å være korrekt så heter det fradrag for kostnader (inkl. avskrivning av verdien på bilen).

 

Du må også tenke på at merverdiavgift på driften av bilen kommer til fradrag i mva-regnskapet dersom du kjører en bil med grønne skilter (firmabil vs kjøregodtgjørelse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke helt usannsynlig at du kan få godkjent varebilen/budbilen som en ren yrkesbil uten fordelsbeskatning i et enkeltmannsforetak. Dette forutsetter at du har en annen bil som du kan bruke privat. Da kan du ikke bruke budbilen til noe som helst privat. F.eks. så er det ikke lov til å stoppe på butikken på vei til og fra jobb for å handle mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Firmabil i AS gir deg et inntektstillegg på 45.276 (...)

 

Enk:

Laveste av beregnet privat fordel 30% av 268300 = 80490 eller 75% av beregnede kostnader (inkl. avskrivning).

 

Firmabilfordelsbeskatningen skal vel være lik i ENK og AS, slik jeg har forstått det...

For AS har du ganget 268300 med 0,75 fordi bilen er eldre enn tre år, og med 0,75 en gang til fordi den er kjørt over 40.000km, og kommet fram til 268300x0,75x0,75x30%=45275,63 -disse reduksjonsfaktorene gjelder også for ENK. (I alle fall er det forklart slik i Risangers kjørebok...)

 

Alternativet/begrensningen med fordel=max 75% av beregnede kostnader er derimot spesielt for yrkesbil/ENK.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hmmm, jeg blir en anelse småforbanna på altinn når de ikke nevner dette med et eneste ord på siden som informerer om dette:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Yrkesbil/

 

Jeg sjekket derfor veiledningen til næringsoppgaven:

 

Post 7099 Privat bruk av

næringsbil
Her tilbakeføres fordel ved privat
bruk av næringsbil ved at fordelen
beregnes til 30 % av grunnlaget opp
til kr 275 700, og tillegges 20 % av
overstigende grunnlag. Grunnlaget
ved beregningen er i utgangspunktet
bilens listepris som ny, men dersom
bilen er eldre enn 3 år per 1. januar i
inntektsåret, eller dersom skattyteren
godtgjør at yrkeskjøringen overstiger
40 000 km i inntektsåret, er
grunnlaget 75 % av bilens listepris
som ny. For el-bil er grunnlaget 50 %
av bilens listepris som ny.
Tilbakeføring for privat bruk skal ikke
overstige 75 % av de beregnede
samlede kostnadene ved bilholdet.
Kostnadene ved bilholdet består av
de faktiske driftskostnadene med
tillegg av en beregnet årlig
saldoavskrivning på 17 % beregnet
med utgangspunkt i bilens listepris på
tidspunktet for
førstegangsregistrering.
Beløpet skal også føres som privat
uttak i post 2075 på side 4.

 

Kilde: http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/2013/RF-1176B.pdf

 

Her høres det ut som at grunnlaget ikke kan bli lavere enn 75% av listepris som ny eller 75% av driftskostnadene.

Lenke til kommentar

Slik man leser det i veiledningen, så høres det ut som de to "reduksjonsfaktorene" ikke kan kombineres, ja...

 

Så da måtte jeg naturligvis, av egen nysjerrighets skyld, grave litt dypere: Leser man skattelovens §6-12, som i 1. ledd henviser til at beregningen skal gjøres på samme måte som for "privat bruk av arbeidsgivers bil" ("firmabil") i henhold til §5-13 i samme lov, og videre "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven" §15-3-5 (som §5-13 i loven viser til), så står det følgende:

 

Når skattyter godtgjør at yrkeskjøringen overstiger 40.000 km i inntektsåret, verdsettes bilen til 75 prosent av bilens listepris som ny. (...) Den reduserte listeprisen etter første eller annet punktum reduseres med 25 prosent for biler som er eldre enn tre år per 1. januar i inntektsåret.

 

Der står med andre ord at man først kan gange med 75%, og deretter trekke fra 25% (som blir det samme som å gange med 0,75 på nytt...), og i lovens §6-12 står altså at denne samme beregningsmåten også skal brukes som "reduksjon" av fradrag (i praksis gjennomført som påplussing av inntekt) hvor skattyter har krevd fradrag for alle bilutgifter ("yrkesbil") og samtidig brukt bilen privat.

 

Konklusjonen må vel være at rettledningen til næringsoppgaven er noe misvisende... :hrm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

hva har dette å si rent praktisk..?

Velger du kjøregodtgjørelse for privat bil i AS, som vel har fremstått som det gunstigste alternativet, så spiller det uansett ingen rolle.

 

Derimot betyr det at "firmabilskatten" for privat bruk av firmabil/arbeidsgivers bil/yrkesbil blir den samme (45.276kr i økt inntekt som skal skattes av) enten du driver AS eller ENK. (om vi ser bort fra 75%-regelen; om 75% av de samlede bilutgiftene, inkludert 17% avskrivning, er lavere enn 45.276kr, så er det det lavere beløpet som skal plusses på inntekten.)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Klarer du også å finne fram til hvor det står at den skattepliktige fordelen likevel ikke skal overstige 75 % av beregnede samlede kostnader ved bilholdet for selvstendig næringsdrivende?

Skatteloven 6-12 (linket til i forrige innlegg...), annet ledd.

 

(2) Reduksjon etter første ledd skal ikke overstige 75 prosent av de beregnede samlede kostnadene ved bilholdet. Kostnadene fastsettes til driftskostnader med et tillegg for verdiforringelse beregnet ut fra 17 prosent årlige saldoavskrivninger med utgangspunkt i bilens listepris som ny.

 

Lenke til kommentar

så hvis det er ca 268'000 ny listepris så er det ganger 0.75 ganger 0.75 igjen... så jeg skal skatte av 150750 ????

 

og deretter betale 39 % skatt av det beløpet????

Nei, du skal gange med 0,3 (30%) også først, (vær glad bilen ikke koster over 280.000, da hadde regnestykket blitt enda mer komplisert...), og skatte av 45.276. (som tidligere nevnt)

 

Om du er under toppskattgrensa, så blir det 38,4% (27% skatt pluss 11,4% trygdeavgift) for ENK, og 35,2% (27%skatt pluss 8,2% trygdeavgift) for ansatt i AS.

Lenke til kommentar

og for avskrivningen blir det da: 268000 x 0.17 x 0.75 = 34170

 

dvs påplussing 45276 - 34170 = 11106 - total overskudd for å få lov til å bruke firmabil. (6774 etter skatt)

 

videre konsekvens = totalt fradrag må da overstige 35406 kr før det lønner seg å bruke firmabilen istedenfor direkte fradrag 6000km x 4,05...

Lenke til kommentar

Såkalt avskrivning på bilen skal ta utgangspunkt i markedsverdien til bilen når den ble tatt i bruk i enkeltmannsforetaket, f.eks 50000.

 

Du kan derfor velge mellom følgende i enk:

  • Kjøregodtgjørelse: 6000km * 4,05 kr/km = 24300 (som reduserer skatten din)
  • Fordelsbeskatning basert på nybilpris som betyr at du får et inntektspåslag på 45.276 samtidig som du får fradrag for de faktiske driftsutgiftene.
  • Fordelsbeskatning på 75% av de faktiske driftsutgiftene.
Avskrivninger på bilen vil utgjøre 17% av 50000 som en del av de faktiske driftsutgiftene det første året og 17% av 41500 det andre året osv. Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Inge da. Betaler ikke aksjeselskapene dine arbeidsgiveravgift? ;-)

 

Jeg driver/eier ingen aksjeselskap, noe du forsåvidt kunne (siden jeg ikke bruker pseudonym...) søkt deg frem til på brreg om du ville. Men jo, du har rett i det. (det er vel a.g.a. også på frynsegoder som firmabil?)

 

Arbeidsgiveravgift er helt riktig et moment som også må tas med i regnestykket om man skal regne AS kontra ENK, forsåvidt helt uavhengig av firmabilreglene. Det er mange momenter som må tas med der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...