Gå til innhold

Årsstudium i IT, nyttig?


*Verdande*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vel, jeg har fullført bachelorstudiet i informatikk ved NTNU, som inkluderer de fleste emnene som inngikk i årsstudiet (som ikke eksisterer i dag). Årsstudiet var ikke spesielt relevant for å sette opp noen Windows-servere. De fleste jeg snakket med brukte årsstudiet som springbrett til bachelor, fordi årsstudiet hadde lavere poenggrenser.

Lenke til kommentar

 

Bra :)

 

Synes det er helt supert jeg også at jeg nå bare blir sittende hjemme uten å ha noe å ta meg til. Flott.

 

 

Har du veldig lyst til å sette deg inn i IT, så finnes det online kurs som dekker det meste av det som det foreleses om på skolen. (f.eks https://www.coursera.org/ )

 

Du trenger ikke sitte hjemme, forsøk å få deg en deltidsjobb.

Fremdeles så klarer jeg ikke å se nytten av ett årsstudie i IT for noen som ikke skal jobbe med det (selv om noen sier de har posisjonert seg på en slik måte at de tydeligvis snakker med utviklere og trenger å forstå hvordan utviklerne programmerer. Som regel så trenger en sluttbruker kun å forstå at program x, snakker med program y. om dette blir gjort via ett API, en database el. burde være ganske så likegyldig for en sluttbruker)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg vurderer årsstudium i IT til våren. Trenger i grunn bare 30 studiepoeng innen fagområde for å kunne ta masteren jeg ønsker å ta.

 

Jeg har en bachelor i markedsføring allerede, og tenker å ta master i 'business administration and information systems' på CBS.

 

Noen som vet om andre løsninger for å få 30 studiepoeng? Må man eventuelt fullføre alle fagene ved et årsstudium, eller kan man ta halvparten?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer årsstudium i IT til våren. Trenger i grunn bare 30 studiepoeng innen fagområde for å kunne ta masteren jeg ønsker å ta.

 

Jeg har en bachelor i markedsføring allerede, og tenker å ta master i 'business administration and information systems' på CBS.

 

Noen som vet om andre løsninger for å få 30 studiepoeng? Må man eventuelt fullføre alle fagene ved et årsstudium, eller kan man ta halvparten?

Hist sine nettbaserte itfag kan være et alternativ: http://itfag.hist.no

 

Plukker du ut rett enkeltfag her med tilsammen 30sp så får du dekt kravet ditt med solide fag, på et semester, og komme igang "tvert" - meld deg på og start fra månedskiftet. Noen aktuelle enkeltfag kan være Programmering i Visual Basic (5sp), Objektorientert programmering med systemarbeid (10sp), Databaser (5sp), alle er praktisk orienterte fag på "grunnkurs-nivå" / første året i en bachelorgrad, som ikke føles for teoretiske - og ikke minst, fagene med pensum og undervisningsopplegg er gode. Lite er så frustrerende som å kjempe seg gjennom et idiotisk fag som oppleves som "for dårlig". (Jeg er halvveis igjennom hist sin nettbaserte bachelorgrad i informasjonsbehandling, og har selv vært gjennom de nevnte fagene.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvis man etter et årskurs hos NTNU ikke klarer å tilegne seg den videre kunnskap som for eksempel behøves for å sette opp Windows og Linux servere og ellers den IT infrastruktur som typisk behøves i en bedrift, la oss si opp til 50 medarbeidere, da er man vel ikke spesielt interessert? Bruksområdene er jo tusen andre enn det også.

Det du lærer på årskurs i Informatikk har INGENTING å gjøre linux, windows eller infrastruktur. Dropp årskurs, ta heller årskurs i psykologi.

Lenke til kommentar

Hvis et års studier av IT emner ved NTNU ikke også leder fram til en grunneleggende og elementær IT kompetanse, da bør man eventuelt velge et annet studiested, for eksempel UiS, ref forslag fra Jann Ove over.

 

Lærte selv "grunnleggende IT" ved UiO for en hel haug med år siden, og jeg lærte riktig nok ikke nettverk og Linux av den enkle grunn at dette ikke var saker og ting som fantes den gangen.

 

Når så disse teknologiene etter hvert dukket opp, så var det jo i liten grad noe problem å sette seg inn i dem og å så og si "implementere dem i sin kunnskapsportefølje" fordi man allerede hadde på plass den læringsstrategi som behøves.

 

Innenfor fagområder som er i stadig forandring så vil det viktigste ikke være å lære "noe bestemt", men der i mot å lære å forstå bakenforliggende prinsipper og hvordan man bygger opp og fornyer den kompetanse man har, i forhold til nye teknologiområder som dukker opp hele tiden.

 

Her er jo for eksempel litt stoff man kan sette seg inn i hvis man har en liten basis for "å komme i gang":

http://ocw.mit.edu/courses/find-by-topic/#cat=engineering&subcat=computerscience

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...