Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC går ikkje på ved første start etter straumbrudd


Anbefalte innlegg

Eg har ein eldre stasjonær PC med Windows XP. Den har trøbla litt i det siste og kom tidvis opp med melding om at CPU-innstillingar var endra osv.

 

Eg skifta CMOS-batteriet, og PC-en fungerer tilsynelatande greit, bortsett frå når den mistar straumen.

 

Når eg har den i gang kan eg slå den av og på og alt fungerer som normalt. Slår eg den derimot av og drar ut støpselet i nokre minutt, så får eg ikkje bilde på skjermen når eg plugger inn igjen og startar den opp. Vifter går, det er lys i HDD-LED, men ikkje Power-LED.

 

Så slår eg den av ved å halde inne På/Av-knappen, for så å starte den igjen. Då fungerer den plutseleg som normalt. Drar eg ut støpselet i nokre minutt igjen, så er det same prosedyre om igjen.

 

Nokon som har forslag til kva problemet kan vere?

 

Edit: Dersom den har stått utan spenning ei stund, for så å få spenningen tilbake nokre minutt utan at eg skrur den på, så fungerer den greit når eg skrur den på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS-minnet fungerer fint, så det ser ut som det nye batteriet er greit.

 

Eg har målt utgangane på PSU-en. Med unntak av ein litt låg -12V (-9.9V), så var i alle fall spenningen greit, men den kan sjølvsagt slite under belastning likevel.

 

Skal prøve å få testa med ein anna PSU, sjå om det hjelper.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være noe galt med "spenningene i psu" men det kan være at den lever litt sitt eget liv ved omstart eller kaldstart.

 

Det eneste sikre er nok å teste med en annen psu, får du samme oppførsel der er det svært sannsynlig at problemet ligger i hovedkortet. Om du gidder å feilsøke litt grundigere kan du jo gå grundig over Mosfets / Caps og andre kretser som er med på å regulere Volt /spenning på hovedkort / psu , ser du noen som er bulet eller ser snodig ut kan man jo bytte disse ut.

Lenke til kommentar

-12V ikke 12V. En vesentlig forskjell. Jeg er usikker på hva som i det heletatt bruker -12, men det er nok ikke mye. Egentlig ikke så veldig urelevant da det viser at PSU ikke ser helt god ut.

Så ikke den, hehe. Er heller ikke sikker på hva som bruker -12V. Men som du sier, det viser uansett at psu ikke er helt topp.

Lenke til kommentar

Iht. manualen var det normalt med +/- 10%, men under 10 er meir enn 10%.

 

Fekk uansett testa med ein anna PSU i dag, og då fungerte alt tilsynelatande som det skal.

 

Det er ein PC til ein golfsimulator, og eg testa den for det meste på kontoret. Når eg derimot plugga den i med alt nødvendig utstyr på simulatoren, så ville den ikkje samarbeide. Kan virke som om PSU-en ikkje klarte levere det den skal under belastning. Med den nye fungerte den fint der og.

 

Det blir skifte av PSU, så trur eg den er på gang. Takk for hjelp!

 

Fann forresten følgjande på nettet:

 

Are you testing under load or not? Power supplies are not always designed to be run without a load (and at the same time produce the correct output), especially switching supplies which they pretty much all are today. Also sometimes the load on one circuit makes another part of the supply work correctly.

 

Dersom det stemmer er det ikkje alltid sikkert at målingar på ein PSU utan belastning er til å stole på.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

 

Are you testing under load or not? Power supplies are not always designed to be run without a load (and at the same time produce the correct output), especially switching supplies which they pretty much all are today. Also sometimes the load on one circuit makes another part of the supply work correctly.

 

Dersom det stemmer er det ikkje alltid sikkert at målingar på ein PSU utan belastning er til å stole på.

 

Stemmer ikke vil jeg påstå.

Sjekk feks denne testen til Jonnyguru Seasonic SS - 1250XM2

 

Der ser man at ved ca 10% belastning så greier den å levere fint innenfor specs, også -12v.

Lenke til kommentar

Joda, fult mulig at en del PSU'er fungerer fint selv om verdiene ikke er riktige ved lav belastning , men så kan man jo spørre seg om dette er bra for systemet?

Går sikkert bra som regel tenker nå jeg men det kan jo være et tegn på dårlig kvalitet eller andre problemer med psu'en.

 

Personlig er trolig PSU'en det jeg er mest kritisk til når det gjelder en pc , min erfaring er at det er ofte hovedårsaken til mange problemer og at det er lurt å ha en "Frisk" psu til å feilsøke med. Mange som har trodd at de har feks GPU problemer og så viser det seg at pcen tilsynelatende fungerer fint når de bytter skjermkort men problemet forplanter seg en annen plass og muligens skaper enda mer problemer på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...