Gå til innhold

Forslag til litteratur for å lære programmering


Anbefalte innlegg

Som tittel sier; jeg har lyst til å lære meg å kode (grunnlag for utdanning som dataingeniør senere). Jeg har tenkt å begynne med noen relativt grunnleggende programmeringsspråk som C(med tida C++), Javascript og Java, og etterhvert nettbasert programmering i HTML, CSS og PHP.

 

Kan noen her på forumet anbefale noe god litteratur på emnet, evt. linke til nettsider med kurs o.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga det er ett av de første fagene man har på skolen.

 

 

På skolEN. Entall. Vel, det skal jeg ikke fastslå helt kategorisk, men VB er vel ærlig talt ikke så veldig utbredt i akademia? Eller ute i virkeligheten for den saks skyld. Men man får jo med .Net-kompetanse på kjøpet, så helt bortkasta er det jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest så mange nybegynnerbøker i det siste. Men siste nybegynnerbok jeg leste var Head First Python. Mener å huske at den var bra. Head first serien har også Head First Design Pattern som er i en klasse for seg selv, men det er ikke en bok jeg ville startet med først.

Python er ikke så dumt. Begynte på et kurs på Codeacademy en gang i tida, fullførte aldri. Vurderer så smått C-boka i Head First serien, men ser den har fått en del kritikk for bratt opplæringskurve... Noen som har erfaring med den...?

 

 

De bøkene her er på norsk.

http://itfag.hist.no...ok/indexBok.jsp

Brukes for eks på HIST.

Ser ut til å være mye bra der. Men de har ikke noen bok for C? Har hørt at det kan være lurt å kunne C før man begynner med C++, kan noen bekrefte/avkrefte det?

 

Takker for innspill så langt! :)

Lenke til kommentar

C kommer alltid til å ha en "bratt læringskurve". Det er ikke et spesielt enkelt språk - eller, la meg si det på en annen måte: Det er et relativt enkelt språk, i hvordan det er oppbygd - men det er ganske vanskelig å lære seg å bruke det riktig, og ikke minst sikkert.

 

Så sant du ikke skal programmere for enheter hvor du må skvise hver siste bit av ytelse ut av koden din og har store constraints på minnebruk etc, så ser jeg ikke helt vitsen med å lære seg C i disse dager.

 

Dvs, det er absolutt nyttig å kunne, men som førstespråk vil jeg ikke anbefale det.

 

Python er et godt sted å starte, det er mye brukt og godt dokumentert, og utdanninger på relativt høyt nivå underviser i Python. Så kan du heller lære deg C når du skjønner tankegangen, og er nysgjerrig på hvordan "byggesteinene" du bruker i Python er implementert på et lavere nivå.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke lest så mange nybegynnerbøker i det siste. Men siste nybegynnerbok jeg leste var Head First Python. Mener å huske at den var bra. Head first serien har også Head First Design Pattern som er i en klasse for seg selv, men det er ikke en bok jeg ville startet med først.

Python er ikke så dumt. Begynte på et kurs på Codeacademy en gang i tida, fullførte aldri. Vurderer så smått C-boka i Head First serien, men ser den har fått en del kritikk for bratt opplæringskurve... Noen som har erfaring med den...?

 

Hvilken C bok? Head First serien har en C# bok.

 

Istedet for å bruke så mye tid på å planlegge hvilke språk du skal lære, hvilken utdannelse du skal velge, og hvilken bok du skal lese, så tror jeg det er bedre at du bare begynner å kode ! Start her [#1], her [#2] og her [#3] og du lærer mer på noen dager enn du oppnår av å flikke på en eller annen meningsløs masterplan.

 

Du kan takke meg senere når du har jobbet deg igjennom de sidene, ikke ett sekund før.

 

[Red.: For å presisere, dette var ment som ett konstruktivt dytt. Man lærer ikke noe dersom man ikke trår utenfor komfort-sonen. ;) ]

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...