Gå til innhold

[Løst] Kreve inn penger for salg som privatperson


oscrue10

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke ulovlig å be ham om å gjøre opp for seg. Det som er ulovlig er å gjøre livet hans lite trivelig.

 

Han sier at han skal betale neste helg, men jeg tviler. Har ikke kontaktet moren hans ennå, men det begynner å nærme seg nå.

Endret av oscrue10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tykkjer at dette var litt uklårt. På den eine sida har den mindreårige plikt på seg til å betale/erstatte vara. På den andre sida er det ulovleg å be han om å gjere opp for seg? Kva meiner ein med "press"?

 

Jeg mener vitterlig at jeg skrev "utøvelse av press", ikke "ulovleg å be han om å gjere opp for seg". Jeg føler meg faktisk ganske sikker på det, siden jeg kan lese mitt eget innlegg like over ditt. Å be noen om å gjøre opp for seg på en høflig, skriftlig, nøytral måte er ikke press. Å ringe dem midt på natten med trusler om at hvis du ikke gjør opp for deg ringer kreditor mora di er. Generelt sett skal det lite til før henvendelser til en mindreårig er ulovlig press, betydelig mye mindre enn for tilsvarende henvendelse til en voksen.

 

Det er verdt å påpeke at trusler om å ringe samboer eller andre familiemedlemmer er ulovlig også mot voksne, noe som er litt av grunnen til at inkassoselskaper er forpliktet til å bruke nøytrale konvolutter.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...