Gå til innhold

NTNU vs UiS


Øyvind23

Anbefalte innlegg

Har kanskje spurt om dette før, men jeg har ikke fått noe ordentlig svar på det. Jeg hadde først lyst til å studere petroleumsteknologi fordi jeg syns petroleumsindustrien er spennende. En dag fikk vi besøk av en som hadde studert industriell økonomi ved NTNU og det var mer interessant da jeg har hatt økonomifag ved realfag på skolen og syns begge er type fag er bra. Så fant jeg ut at man kan kombinere petroleumsteknologi med industriell økonomi ved UiS, noe man ikke kan på NTNU. Har under et år på å bestemme meg, og jeg er fortsatt utrolig usikker. :hm: Kan nevne at jeg forventer å gå ut av vgs med en poengsum på 63 poeng.

 

Jeg har funnet følgende klare forskjeller på UiS og NTNU:

1) NTNU har fire emner med 7,5 studiepoeng hver i året i motsetning til UiS som har 3 emner med 10 studiepoeng hver.

 

2) Indøk-linja på NTNU har et mye høyere poengkrav på 60,2 mot UiS sitt krav på 53,1.

 

3) Det kommer fram at indøkere er de mest etterspurte i motsetning til at jeg ikke har funnet noe om hvor etterspurte indøkere fra UiS er.

 

Derfor ønsker jeg litt synspunkter, forskjeller og gjerne fordeler/ulemper ved å studere på de ulike universitetene.

Setter virkelig stor pris på det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som jeg skrev i en annen tråd, avhenger studiested mer av miljøet enn kvaliteten på utdannelsen. NTNU har et fantastisk miljø, med veldig mange dyktige studenter og forskere. I tillegg er det veldig tett samarbeid med næringslivet. Jeg kjenner ikke til miljøet ved UiS, men NTNU, og Trondheim for øvrig, er et bra sted å studere. Det ligger også litt ekstra prestisje i å ta utdannelsen ved NTNU, delvis på grunn av høyere poenggrensen og delvis takket være den prestisjen det i sin tid var å gå ved NTH som henger litt igjen.

 

Du kan gå petroleum eller noe annet inn ingeniør-/realfag de tre første årene ved NTNU, og så søke deg inn på NTNUs Entreprenørskole eller velge HMS som hovedprofil/master om du ønsker å få inn noen indøk-emner. Husk likevel på at å velge det, eller å gå indøk, går litt utover spissingen. Dette kan være positivt i noen virksomheter, for eksempel konsulentbransjen og om du vil bli leder, men negativt i andre bransjer som f.eks. forskning. Vil du bli konsulent, leder eller forsker?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd, avhenger studiested mer av miljøet enn kvaliteten på utdannelsen. NTNU har et fantastisk miljø, med veldig mange dyktige studenter og forskere. I tillegg er det veldig tett samarbeid med næringslivet. Jeg kjenner ikke til miljøet ved UiS, men NTNU, og Trondheim for øvrig, er et bra sted å studere. Det ligger også litt ekstra prestisje i å ta utdannelsen ved NTNU, delvis på grunn av høyere poenggrensen og delvis takket være den prestisjen det i sin tid var å gå ved NTH som henger litt igjen.

 

Du kan gå petroleum eller noe annet inn ingeniør-/realfag de tre første årene ved NTNU, og så søke deg inn på NTNUs Entreprenørskole eller velge HMS som hovedprofil/master om du ønsker å få inn noen indøk-emner. Husk likevel på at å velge det, eller å gå indøk, går litt utover spissingen. Dette kan være positivt i noen virksomheter, for eksempel konsulentbransjen og om du vil bli leder, men negativt i andre bransjer som f.eks. forskning. Vil du bli konsulent, leder eller forsker?

Vil bli leder, type prosjektleder...men høyere lederstillinger tas gjerne imot :p

Lenke til kommentar

NTNU praktiserer med 7,5 sp (som egentlig tilsvarer 10 sp) dermed lærer NTNU-studenter mer enn andre studenter i Norge. Dette er en av grunnene til at NTNU-studentene er mer etterspurt!

Det er jo bare tøys fra endre til annen. Det er jo bare en annerledes inndeling av fagene. Antall studietimer, antall sider pensum osv osv er standardisert i hele Norge pr studiepoeng.

Trondheim er en bedre studentby. Punktum.

Faglig sett er nivået veldig likt. Min erfaring fra begge linjene er at studentene ved NTNU jobber mer selvstendig mens UiS har mer obligatoriske innleveringer med flere innleveringer, mid-terms osv gjennom hele året.

 

Kan forøvrig nevne at UiS har et meget bra samarbeid med hele petroleumsmiljøet i Stavanger. NTNU har også mye kontakt, men det er stort sett i forbindelse med arrangementer mens ved UiS har ofte foreleserne en fot innenfor mange av oljebedriftene og skaffer masteroppgaver, andre forskningsoppgaver osv til de flittigste studentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

NTNU praktiserer med 7,5 sp (som egentlig tilsvarer 10 sp) dermed lærer NTNU-studenter mer enn andre studenter i Norge. Dette er en av grunnene til at NTNU-studentene er mer etterspurt!

Det er jo bare tøys fra endre til annen. Det er jo bare en annerledes inndeling av fagene. Antall studietimer, antall sider pensum osv osv er standardisert i hele Norge pr studiepoeng.

Trondheim er en bedre studentby. Punktum.

Faglig sett er nivået veldig likt. Min erfaring fra begge linjene er at studentene ved NTNU jobber mer selvstendig mens UiS har mer obligatoriske innleveringer med flere innleveringer, mid-terms osv gjennom hele året.

 

Kan forøvrig nevne at UiS har et meget bra samarbeid med hele petroleumsmiljøet i Stavanger. NTNU har også mye kontakt, men det er stort sett i forbindelse med arrangementer mens ved UiS har ofte foreleserne en fot innenfor mange av oljebedriftene og skaffer masteroppgaver, andre forskningsoppgaver osv til de flittigste studentene.

 

 

Javel?

 

Om du faktisk sier at 10 studiepoeng er likt uansett hva det er snakk om, så er du i hvert fall ute og sykler. Jeg har selv fullført 60 studiepoeng og merker stor forskjell på arbeidsmengden mellom de ulike fagene på samme skole og samme linje.

 

Her er en artikkel som sier at du tar feil. Klipper og limer diverse relevante sitater fra artikkelen:

 

Mari Åmellem Brøto tar master i Ingeniørgeologi ved NTNU. Bacheloren i Geologi og geofysikk har hun tatt ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun var ikke ukjent med at det var mye å gjøre ved ingeniørutdanningene ved NTNU, likevel var overgangen et sjokk.

– Den største utfordringen var å ha fire fag hvert semester, i stedet for tre slik jeg hadde ved UiO, sier hun.

I sivilingeniørgraden Petroleumsteknologi er faget Matematikk 1 et av de fagene som gir 7,5 studiepoeng. Dette faget har et pensum på 601 sider. Til sammenligning har petroleumsgraden ved Universitetet i Stavanger (UiS) et matematikkfag hvor pensumet er på 592 sider, men studentene sitter igjen med 10 studiepoeng etter gjennomført eksamen.

I sivilingeniørgraden Industriell økonomi og teknologiledelse undervises det også i Matematikk 1 ved NTNU. Ved Universitetet i Agder (UiA) har de også sivilingeniørgraden industriell økonomi og teknologiledelse, med faget matematikk 1. De har 462 sider pensum, men får 10 studiepoeng.

 

Lenke til kommentar

Javel?

 

Om du faktisk sier at 10 studiepoeng er likt uansett hva det er snakk om, så er du i hvert fall ute og sykler. Jeg har selv fullført 60 studiepoeng og merker stor forskjell på arbeidsmengden mellom de ulike fagene på samme skole og samme linje.

 

Her er en artikkel som sier at du tar feil. Klipper og limer diverse relevante sitater fra artikkelen:

Nei. Din antagelse er feil. Selvfølgelig er det forskjell på utdanninger. Men reglene er soleklare på at studiepoeng er ikke en smakssak av hva man føler for å gi.

Jeg må dog innrømme at jeg tok feil i at pensum hadde noe med studiepoeng å gjøre. Det har det visst ikke, det er stort sett arbeidstimer.

 

 

Studiepoeng og arbeidsmengde

Oversikten under er veiledende og antyder sammenheng mellom undervisningsdager, litteratur, dokumentasjon, studiepoeng (sp).

Én dags undervisning

100-150 sider litteratur

2-3 sider kursdokumentasjon

Arbeid totalt: 25-30 timer=4 dager

Antall studiepoeng: 1 sp

To dagers undervisning

200-300 sider litteratur

3-5 sider kursdokumentasjon

Arbeid totalt: rundt 8 dager

Antall studiepoeng: 2 sp

Tre dagers undervisning

300-400 sider litteratur

5-7 sider kursdokumentasjon

Arbeid totalt: rundt 12 dager

Antall studiepoeng: 3 sp

Fire dagers undervisning

400-500 sider litteratur

7-10 sider kursdokumentasjon

Arbeid totalt: rundt 16 dager

Antall studiepoeng: 4 sp

 

I følge retningslinjer fra Universitets- og høyskolerådet (UHR) og den internasjonale ECTS-skalaen tilsvarer 1 studiepoeng en normal arbeidsbyrde på mellom 25 og 30 arbeidstimer. I tillegg vises det til Universitets- og høyskoleloven som i § 3.8 fastslår at studieåret er 10 mnd (ca. 40 uker eller ca. 1500 uketimer, og 37,5 timer per uke) og at et fullt studieår er normert til 60 sp. Den vanligste dokumentasjonsformen er en fagtekst, eller et ”paper”.

 

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Nei. Din antagelse er feil. Selvfølgelig er det forskjell på utdanninger. Men reglene er soleklare på at studiepoeng er ikke en smakssak av hva man føler for å gi.

Jeg må dog innrømme at jeg tok feil i at pensum hadde noe med studiepoeng å gjøre. Det har det visst ikke, det er stort sett arbeidstimer.

 

Mener du at det er noe forskjell på for eksempel Matematikk for Økonomer på BI og Matematikk 1 på NTNU?

 

Begge er 7,5 studiepoeng og førsteårsfag.

Lenke til kommentar

Ok, det var noen gode innlegg fra alle her! :D Men nå sitter jeg igjen med et annet spørsmål; noen har anbefalt meg å ta petroleumsteknologi på NTNU fordi jeg er såpass glad i realfag, for så å bygge på med prosjektledelse og andre økonomifag etterpå. Hva syns dere om det?

Lenke til kommentar

Ok, det var noen gode innlegg fra alle her! :D Men nå sitter jeg igjen med et annet spørsmål; noen har anbefalt meg å ta petroleumsteknologi på NTNU fordi jeg er såpass glad i realfag, for så å bygge på med prosjektledelse og andre økonomifag etterpå. Hva syns dere om det?

 

Kommer an på hvor lyst du har til å jobbe i starten av karrieren. Dersom du først har lyst på noen år med mer tekniske arbeidsoppgaver i starten av karrieren før du eventuelt går over i en mer administrativ stilling som f.eks prosjektleder, ville jeg nok valgt veien med en rendyrket ingeniørlinje fremfor ind.øk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...