Gå til innhold

Urter som øker forbrenninga?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har funnet ut at jeg har en for høy fettprosent og dette ønsker jeg å gjøre noe med.

Jeg ligger på et relativt lavt kalorinivå (ca 2300-2500 kcal daglig). Og jeg har ikke tid til å bevege meg så mye mere enn det som jeg allerede gjør.

Så da tenkte jeg at urter etc kan være løsningen for å gå ned i fettprosent.

 

Har lest litt om dette og følgende urter skal visstnok øke forbrenninga:

 

Guarana

Grønn-te

 

Noen flere forslag?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dere nevner her er ting som kroppen bruker mer energi på å ta seg av.

Man kan for eks kjenne at man blir litt varmere i kroppen ol.

 

De er snakk om lite kcal, 50-100.

 

Det samme oppnår man med å spise protein som har en termisk effekt på ca 25%

Det betyr at det koster 1 kcal å fordøye 1 gram med 4 og man får egentlig i seg 3.

 

Det er samme nytten og billigere å bare kutte 20kcal pr måltid^^

 

2500 er jo relativt mye om man vil ned i vekt og ikke er så aktiv.

Selv ligger jeg på 1800 nå.

Løsningen her er å byttu ut selve kostholdet så man kan spise like mye eller mer en før i mengde.

Bytte ut brus til noe uten kcal ol.

Lenke til kommentar

Endring av kosthold har gjort underverker her. Pga ryggproblemer så er jeg hjemmeværende å aktivitetsnivået mitt ligger nært 0 som førte til at jeg la på meg 40kg siden jeg ble sykemeldt i 2008. I Januar fant jeg ut at her må noe gjøres å jeg startet å spise kun sunn mat å har nå gått ned fra 117kg til 103 å går stadig nedover :)

Lenke til kommentar

 

Har sjekka litt rundt nå og det er visst en del ting som kan øke forbrenninga:

 

Bringebær, grapefruit, kale, paprika (!) og en del andre matvarer.

Og hvor har du "sjekket" dette? Www.alternativt-humbug.com?

 

 

Så det spiller i praksis ingen rolle hva du får i deg av mat, siden mat = mat, og alt som sier noe annet er alternativt humbug...?

 

 

Selvfølgelig renner det ikke av ett kilo i uken bare fordi du legger til en urt i maten, Men enkelte mat- og drikkevarer har dokumenterte effekter på fettforbenningen. Det er en liten effekt i seg selv, og det hjelper nok best i kombinasjon med større endring av kostholdet.

Chili har for eksempel en godt dokumentert effekt på at den øker forbrenningen.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte chili i mitt første innlegg, men i praksis er denne effekten så liten at det eneste som betyr noe er å bevege seg mer, ja. Jeg er bare litt kritisk til hvordan TS har sjekket dette og hvor god kildekritikk h*n har bedrevet.

 

Enig i at kildekritikk er viktig. Har bare lest rundt på ulike sider. Hvordan foretar du kildekritikken?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Grønn te skal visstnok hjelpe litt, men da må man drikke mye av det, og det nytter ikke med ferdigposer fra dagligvarebutikk. Kjøp grønn te i løsvekt på ordentlig kaffe/te-butikk, uten smakstilsetninger. Jeg liker http://en.wikipedia.org/wiki/Chun_Mee ganske godt.

 

Uansett hva du putter i deg har det nok svært liten effekt i forhold til det å faktisk trene mer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du skal spore dette krever det mye innsats. Hvordan vet man at et merke f.eks bytter leverandør? Det enkleste er nok å kjøpe fra troverdige leverandører som GMP sertifiserer produktene sine evt sjekke for fluor selv.

 

Hvordan skal man kunne sjekke for fluor selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...