Gå til innhold

[Løst] SLI problemer med mine 2 EVGA GTX 780 på ett 297 Deluxe hovedkort


Halky

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med og få aktivert SLI på systemet mitt, fikk endelig den 120mm SLI kabelen idag som jeg bestilte for en stund siden.

 

Har koblet alt sammen, men får ikke til og aktivere SLI.

post-55687-0-30960400-1407260924_thumb.jpgpost-55687-0-86160800-1407261016_thumb.jpg

 

Og pcn finner begge kortene inne på pcn uten problemer, men det og få aktivert SLI virker som ett problem, post-55687-0-22362500-1407261162_thumb.jpg

 

Bruker ett ASUS Z97 Deluxe hovedkort, og etter hva jeg har lest i manualen: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-DELUXE/E9061_Z97-Deluxe.pdf så skal det fungere, men hos meg så vil det ikke funke som det skal :(

Må kjipe greier, mulig jeg må kjøpe meg ett nytt hovedkort da for at skal fungere? ;S

 

Noen som om noen råd her?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau begge kortene dukker opp begge steder, det har de gjort fra dag en når jeg fikk pc'n ;) Men fikk ikke den lange sli kabelen før idag.

 

Prøvde og re installere driveren også nå istad, men det hjalp ikke stort gitt. Får fortsatt ikke muligheten til å slå på SLI i Nvidias kontrollpanel.

Lenke til kommentar

Du har kort nummer to i feil PCIe-spor, det sporet støtter ikke SLI. Du må sette kortet i det øvre PCIe-sporet.

Hmm det var muligens det jeg var redd for ja :S Må nå skaffe meg ett nytt hovedkort da :p Da jeg var så flink og klarte og ødelegge den pcie porten når jeg skulle prøve og ta det ut, klarte og røske ut hele den greia koret skal stå i xD Sleit med og komme under der når jeg skulle prøve og sette inn noen andre hdder i starten :p

 

Ser litt på dette kortet her nå da: https://www.komplett.no/asus-maximus-vii-hero-socket-1150/814894

 

Kan jo heller prøve og selge det hovedkoret jeg bruker nå, hvis jeg ender opp med og kjøpe ett nytt ett. Da kortet fungerer utmerket, bare ikke i sli sånn som det er nå ;)

Endret av Halky
Lenke til kommentar

hvis jeg ikke tar feil så blir det værre..

 

kortet ditt kan ikke kjøre SLI med andre pci express kort installert.. ser ut som du har ett lydkort der - og da disables SLI med en gang.

 

SLI trenger 8x per kort, det får de ikke med oppsettet ditt.

 

Du trenger et kort med PLX chip som gir flere lanes - mitt tips er ASRock Z97 Extreme 9:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2685064

 

Kanskje det beste kortet på markedet i dag med Ultra M.2 slot i tillegg :D

 

EDIT: det ASUS kortet klarer heller ikke SLI med lydkort i tillegg ser det ut som..!

Endret av inside_482753
Lenke til kommentar

hvis jeg ikke tar feil så blir det værre..

 

kortet ditt kan ikke kjøre SLI med andre pci express kort installert.. ser ut som du har ett lydkort der - og da disables SLI med en gang.

 

SLI trenger 8x per kort, det får de ikke med oppsettet ditt.

 

Du trenger et kort med PLX chip som gir flere lanes - mitt tips er ASRock Z97 Extreme 9:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2685064

 

Kanskje det beste kortet på markedet i dag med Ultra M.2 slot i tillegg :D

 

EDIT: det ASUS kortet klarer heller ikke SLI med lydkort i tillegg ser det ut som..!

Jo, det skal gå fint fordi lydkortet er koblet til chipsetets PCIe-buss, og ikke CPUens PCIe-buss

Lenke til kommentar

Hmm denne maskinen ble kjøpt som ett SLI oppsett, ferdig konfigurert av Komplett tidligere i sommer Så det ville ha vært merkelig hvis det ikke skulle være mulig i det hele tatt.

 

Har ett lydkort ja, ett Asus kort ;)

 

Tåpelig at de ikke nå har klart og lage noen hovedkort som kan kjøre SLI/Crossfire på alle disse PCI-E portene.

 

Hvorfor er dem der ellers :p

Lenke til kommentar

Det er i bunn og grunn en begrensning på CPU-siden. Det er litt håpløst for folk flest, og synes nesten ikke sokkel 1155/1150 burde eksistere i ATX-format, da de er veldig krøplet med tanke på at CPUen bare støtter 16x PCI-e lanes direkte, + 4x via chipsettet som er på deling med alt annet. Det funker for de fleste, men er ikke noe særlig om man ønsker mer enn det et vanlig m-ATX klarer.

 

Det du egentlig savner/ønsker er sokkel 2011 platformen. ;) 40x lanes som fordeles over de fleste/alle PCI-e sporene, med unntak av PCI-e 1x som regel, da disse ikke krever så høy ytelse og går via brikkesettet. Det er for de med behov for det lille ekstra, og godt med utvidelsesmuligheter, som SLI/Tri-SLI/Quad-SLI og gjerne i kombo med lydkort eller PCI-e SSD.

 

Det er ikke uten grunn at en del entusiaster fnyser av sokkel 1150. Det er ikke BARE pga mulighet for mer enn 4-kjerner CPU. ;)

Edit: Samme gjalt også for sokkel 1366 og 1156 i sin tid, hvor sistnevnte var like "håpløs". Men funker fint med basiskrav.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

hvis jeg ikke tar feil så blir det værre..

 

kortet ditt kan ikke kjøre SLI med andre pci express kort installert.. ser ut som du har ett lydkort der - og da disables SLI med en gang.

 

SLI trenger 8x per kort, det får de ikke med oppsettet ditt.

 

Du trenger et kort med PLX chip som gir flere lanes - mitt tips er ASRock Z97 Extreme 9:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2685064

 

Kanskje det beste kortet på markedet i dag med Ultra M.2 slot i tillegg :D

 

EDIT: det ASUS kortet klarer heller ikke SLI med lydkort i tillegg ser det ut som..!

Jo, det skal gå fint fordi lydkortet er koblet til chipsetets PCIe-buss, og ikke CPUens PCIe-buss

 

Så vil det gå med det Asus kortet eller må jeg over til det ASRock kortet for og få alt til og funke? ;)

Lenke til kommentar

Å kjøre på med et kort med PLX er egentlig helt unødvendig. Det gir flere PCI-e lanes, men du sitter fortsatt med den grunnleggende flaskehalsen som er de 16x som gr inn til CPUen, samtidig som du får høyere latens.

 

Kort sagt: Anbefaler heller et vanlig z97-kort, som f.eks et fra Asus. Ps LInken din funker ikke.

 

Antar det er dette: https://www.komplett.no/asus-maximus-vii-hero-socket-1150/814894

? Og ja det vil fungere fint for ditt bruk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hmm jeg hadde nå en ganske så bra rigg på mitt gamle ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366 hovedkort med en Intel Core i7 Quad Processor i7-960 cpu og ett 580 GTX kort :)

 

Da går jeg nok fra det Asus kortet da, er godt kjent med Asus kort fra tidligere og ikke hatt noen store problemer med de. Har så langt ikke hatt noe fra ASRock tidligere :) Og ikke er jeg noen stor overklokker heller, enda xD

 

 

Noen sier meg at jeg kanskje burde ha ventet ett år til eller noe med bygge meg ny pc etter alt jeg har fått med meg nå :p

Lenke til kommentar

Ja, det som egentlig var poenget mitt.

 

Sokkel 1366 og sokkel 2011 er to flotte platformer (entusiast). Med en gang du går ned på 1156/155/1150 så løper du en risiko for å bli ganske skuffet om du ikke kjenner til begrensningene. :)

 

Jeg nevnte sokkel 1366 og 1156, fordi de var side om side i sin tid, hvor sistnevnte fortsatt vil ha mye av de samme begrensinger som 1150 har i dag.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Å kjøre på med et kort med PLX er egentlig helt unødvendig. Det gir flere PCI-e lanes, men du sitter fortsatt med den grunnleggende flaskehalsen som er de 16x som gr inn til CPUen, samtidig som du får høyere latens.

 

Kort sagt: Anbefaler heller et vanlig z97-kort, som f.eks et fra Asus. Ps LInken din funker ikke.

 

Antar det er dette: https://www.komplett.no/asus-maximus-vii-hero-socket-1150/814894

? Og ja det vil fungere fint for ditt bruk.

er dere 100% sikre på at han vil få SLI med disse kortene med lydkort i tillegg?

 

nesten så jeg fikk lyst til å teste...

Lenke til kommentar

 

Å kjøre på med et kort med PLX er egentlig helt unødvendig. Det gir flere PCI-e lanes, men du sitter fortsatt med den grunnleggende flaskehalsen som er de 16x som gr inn til CPUen, samtidig som du får høyere latens.

 

Kort sagt: Anbefaler heller et vanlig z97-kort, som f.eks et fra Asus. Ps LInken din funker ikke.

 

Antar det er dette: https://www.komplett.no/asus-maximus-vii-hero-socket-1150/814894

? Og ja det vil fungere fint for ditt bruk.

er dere 100% sikre på at han vil få SLI med disse kortene med lydkort i tillegg?

 

nesten så jeg fikk lyst til å teste...

 

Jepp. Gitt at spesifikasjonene er korrekte.

 

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8, red)

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1

3 x PCIe 2.0 x1 *2

 

*1: The PCIe 2.0 x16 slot (PCIEX4_3) shares bandwith with PCIe 2.0 x1 and M.2 slot. The default setting is Auto Mode, which automatically optimizes the system bandwidth. If you install a PCIe 2.0 x4 device, the system will automatically detect and disable PCIe 2.0 x1 and M.2 slot.

*2: The PCIe 2.0 x1 slots (PCIEX1_1/2/3) will be disabled when PCIe 2.0 x16 slot (PCIEX4_3 ) operates under x4 speed or M.2 mode.

Han kan altså ha to Pci-e 16x enheter (vil kjøre i PCI-e 8x modus hver) + en PCI-e 4x enhet, men ikke noen PCI-e 1x enheter eller SSD i M.2 slotten.

Alternativt så kan han ha to PCI-e 16x (vil kjøre i PCI-e 8x modus hver) + 3 stykk PCI-e 1x enheter.

 

ja, det gir egentlig ganske mye mening. Da du har 20 lanes på deling av alle PCi-e enheter, som da også inkluderer M.2 porten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da velger jeg nok dette kortet og satser på at det vil funke greit :) Orker ikke bruke mye ekstra med penger på noe dyrere akkurat nå xD Denne pcn har kostet meg nok som det er allerede :p Kan heller prøve og selge det hovedkoret jeg har nå, vil nå tro jeg kan få noe for det da det funker godt :)

 

SSD og resten av Hdd'ene plasserer jeg uansett i SATA portene som jeg alltid har gjort fra tidligere.

Hva er så spesielt med med denne M.2 porten forresten?

 

Syntes forresten at de ikke har fått utviklet SLI opplegget bedre, da dette faktisk er en teknologi som har vært ute i rundt ti år nå faktisk, ble lansert i 2004 . Det burde være mulig og kunne kjøre SLI oppsettet via alle de PCI-E portene på hovedkortet og ikke bare ett par av portene.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil nå heller si det er Intel som står for det faktiske problemet her. Altså så begrenset mengde PCI-e-porter.

 

For Nvidia faktisk hadde fått SLI til å funke så hadde det funket ganske dårlig. PCI-e 4x 2.0 på et kort ville fort kunne begrenset begge kortene, og potensielt meget ujevn og lav ytelse. For ikke å snakke om at du ville stresset brikkesettet kraftig, som igjen ikke er helt bra for resten av ting koblet til det. Bla. kunne du ikke brukt Lydkortet ditt etc...

Før så har ikke dette vært noen begrensning etter hva jeg kan huske, så dette er nok mye mulig noe som har kommet i ettertid for å slippe at folk skal få en dårlig SLI-opplevelse, og heller få løst problemet med at man har skjermkortet i feil slot. Ikke at det hjelper en med defekt HK.

 

Ps: Har selv et HK med ødelagt PCI-e 16 slot, og må bruke PCI-e 2.0 4x. Selv GTX 480'en yter ikke 100 % optimalt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da ble det bestilt da, ett stk Maximus VII Hero og en NH-D14 cpu kjøler :) Får håpe jeg får dette til og fungere og at jeg også får noe stillere maskin med dette oppsettet :)

 

Satser på og kunne ha denne maskinen i noen år fremover nå, hvis jeg får alt til og funke bra sammen :D

 

Får bare håpe jeg får skjermen min snart også, har ventet lenge på den nå :pAsus SWIFT PG278Q :D :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...