Gå til innhold

Her vil Tesla bygge ladestasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig er det veldig oppskrytt hvor viktige superladerne er. På snart seks måneder har jeg brukt superlader en eneste gang, all annen lading har skjedd hjemme (og på hytta). Lader en eller to ganger i uka når det trengs - stort sett står den i garasjen uten å være plugget inn akkurat som andre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg en Tesla, men er litt usikker på hvor lett det er å få solgt den brukt. I min uvitenhet kjenner jeg at jeg er mindre tilbøyelig til å kjøpe en brukt elbil enn en brukt bensinbil.

Tja. Jeg er ikke veldig bekymret. Teslaer går fortsatt som varmt hvetebrød på bruktmarkedet, og etterhvert som de synker i pris vil de nå nye markeder der de er eneste i sin klasse, dvs. (luksus)elbil med god rekkevidde og plass.

 

Det er mange som drømmer om Tesla som venter på at bruktprisene skal senke seg ned etterhvert som de første bilene blir eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er det veldig oppskrytt hvor viktige superladerne er. På snart seks måneder har jeg brukt superlader en eneste gang, all annen lading har skjedd hjemme (og på hytta). Lader en eller to ganger i uka når det trengs - stort sett står den i garasjen uten å være plugget inn akkurat som andre biler.

Tja, det er jo veldig individuelt. I det daglige er jo superladere null verdt. Men de dagene man skal på langtur og kjøre over 40 mil er superladerne alfa omega.

 

Jeg kunne nok ikke kjøpt Tesla om ikke jeg visste at den ville fungere fint de gangene jeg skal på langtur. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er rart at de har ventet så lenge med Trondheim

Bare en liten tur til byen så kan jeg sikkert se 5-10+ Teslaer

Det er mange Teslaer i Trondheim og de klarer seg veldig fint uten superlader. Superladere trenger man som nevnt bare på langtur og strekningen Trondheim - Oslo var blant de tre som ble dekket først i Europa.
Lenke til kommentar

Tja, det er jo veldig individuelt. I det daglige er jo superladere null verdt. Men de dagene man skal på langtur og kjøre over 40 mil er superladerne alfa omega.

Jeg kunne nok ikke kjøpt Tesla om ikke jeg visste at den ville fungere fint de gangene jeg skal på langtur. :-)

 

 

Sant nok. Eller; etter å ha lært å leve med den tror jeg faktisk jeg hadde gjort det og heller leid bil til langturer de to gangene i året jeg skal lenger enn jeg kommer på et fullt batteri.

Lenke til kommentar

 

Synes det er rart at de har ventet så lenge med Trondheim

Bare en liten tur til byen så kan jeg sikkert se 5-10+ Teslaer

Det er mange Teslaer i Trondheim og de klarer seg veldig fint uten superlader. Superladere trenger man som nevnt bare på langtur og strekningen Trondheim - Oslo var blant de tre som ble dekket først i Europa.

 

Med andre ord, ingen som ferierer i Trondheim...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Synes det er rart at de har ventet så lenge med Trondheim

Bare en liten tur til byen så kan jeg sikkert se 5-10+ Teslaer

Det er mange Teslaer i Trondheim og de klarer seg veldig fint uten superlader. Superladere trenger man som nevnt bare på langtur og strekningen Trondheim - Oslo var blant de tre som ble dekket først i Europa.

Med andre ord, ingen som ferierer i Trondheim...
Det var en rar oppsummering. Poenget er jo at man allerede fra dag 1 kunne kjøre til Trondheim fra Oslo, Bergen eller Stavanger vha superladere. Når man er i Trondheim klarer man seg fint med en vanlig stikkontakt over natten.
Lenke til kommentar

 

 

 

Synes det er rart at de har ventet så lenge med Trondheim

Bare en liten tur til byen så kan jeg sikkert se 5-10+ Teslaer

Det er mange Teslaer i Trondheim og de klarer seg veldig fint uten superlader. Superladere trenger man som nevnt bare på langtur og strekningen Trondheim - Oslo var blant de tre som ble dekket først i Europa.

Med andre ord, ingen som ferierer i Trondheim...
Det var en rar oppsummering. Poenget er jo at man allerede fra dag 1 kunne kjøre til Trondheim fra Oslo, Bergen eller Stavanger vha superladere. Når man er i Trondheim klarer man seg fint med en vanlig stikkontakt over natten.

 

Klarer seg fint hvorsomhelst med en stikkontakt, ikke det som er poenget..

Feriere i og/eller rundt Trondheim og hva med de som kommer nordfra og må lade bilen i Trondheim for å komme videre? Common Sense

Lenke til kommentar

Klarer seg fint hvorsomhelst med en stikkontakt, ikke det som er poenget..

Feriere i og/eller rundt Trondheim og hva med de som kommer nordfra og må lade bilen i Trondheim for å komme videre? Common Sense

De bør vente med å kjøpe Tesla til infrastrukturen er på plass, eller ta en natt i Trondheim. Common sense.

 

Skal du ha hengerfeste bør du ikke kjøpe Tesla. Skal du kjøre Trondheim-Narvik hver dag bør du heller ikke kjøpe Model S. Trenger du 16 seter, lasteplan, banekjøringsbil, småbil eller helikopter bør du også holde deg unna.

Det er ingen som noensinne har påstått at en Model S kan løse alle problemer for alle.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Klarer seg fint hvorsomhelst med en stikkontakt, ikke det som er poenget..

Feriere i og/eller rundt Trondheim og hva med de som kommer nordfra og må lade bilen i Trondheim for å komme videre? Common Sense

De bør vente med å kjøpe Tesla til infrastrukturen er på plass, eller ta en natt i Trondheim. Common sense.

 

Skal du ha hengerfeste bør du ikke kjøpe Tesla. Skal du kjøre Trondheim-Narvik hver dag bør du heller ikke kjøpe Model S. Trenger du 16 seter, lasteplan, banekjøringsbil, småbil eller helikopter bør du også holde deg unna.

Det er ingen som noensinne har påstått at en Model S kan løse alle problemer for alle.

 

Du har ihvertfall skjønt det...

Lenke til kommentar

Common Sense

Nei, det er ikke mye common sense i dine innlegg.

 

Du skriver at det er mange Teslaer i Trondheim og at Tesla har ventet lenge med ladestasjoner i Trondheim. Poenget er at Teslas ladestasjoner er i hovedsak for kjøring i mellom byer. Og Europas første strekninger som ble dekket var mellom byene Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim! Det betyr i praksis at man har kunnet kjøre mellom Trondheim og det meste av Sør-Norge fra dag 1.

 

Nå når Tesla bygger flere ladestasjoner i Norge så er de som kobler Trondheim med resten av Vestlandet (Molde, Kristiansund og Ålesund etc) blandt de som kommer på plass i sommer. Deretter vil Tesla bygge ladestasjoner fra Trondheim og nordover.

 

Ikke mye som tyder på at Trondheim blir nedprioritert på noen måte!

Lenke til kommentar

 

Klarer seg fint hvorsomhelst med en stikkontakt, ikke det som er poenget..

Feriere i og/eller rundt Trondheim og hva med de som kommer nordfra og må lade bilen i Trondheim for å komme videre? Common Sense

De bør vente med å kjøpe Tesla til infrastrukturen er på plass, eller ta en natt i Trondheim. Common sense.

 

Skal du ha hengerfeste bør du ikke kjøpe Tesla. Skal du kjøre Trondheim-Narvik hver dag bør du heller ikke kjøpe Model S. Trenger du 16 seter, lasteplan, banekjøringsbil, småbil eller helikopter bør du også holde deg unna.

Det er ingen som noensinne har påstått at en Model S kan løse alle problemer for alle.

 

Kjekt med en tilhenger der det står et bensinaggregat og tikker. :) Det kan løse problemet med den fæle aksjonsradiusen.

Lenke til kommentar

Eller bare kjøpe bensinbil om du jevnlig kjører over 400km steder det ikke er superlader. Jeg kjører ikke over 400km, da flyr jeg, så for meg dekker Model S 100% av kjøreturene.

Og om jeg skulle ville kjøre langt synes jeg ikke egentlig det er så galt med hurtigladerdekning heller (dette er de som er åpne pr. i dag, det hvite på kartet er hvor man får kjørt med kun hurtiglading, for å repetere):

Am2ajgU.png


(Det artige er at selv med aggregat og elbil vil man antakeligvis få bedre energiutnyttelse enn en bensinbil siden aggregater gjerne går på optimalt turtall og rett belastning, mens en bensinbil ikke har den luksusen).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Eller bare kjøpe bensinbil om du jevnlig kjører over 400km steder det ikke er superlader. Jeg kjører ikke over 400km, da flyr jeg, så for meg dekker Model S 100% av kjøreturene.

 

Og om jeg skulle ville kjøre langt synes jeg ikke egentlig det er så galt med hurtigladerdekning heller (dette er de som er åpne pr. i dag, det hvite på kartet er hvor man får kjørt med kun hurtiglading, for å repetere):

 

(Det artige er at selv med aggregat og elbil vil man antakeligvis få bedre energiutnyttelse enn en bensinbil siden aggregater gjerne går på optimalt turtall og rett belastning, mens en bensinbil ikke har den luksusen).

Om aggregat anslagsvis: Et 4 kw må gå i 20 timer for å gi bilen 80 kwt. Driftstid 2 timer 6 liter. Det blir 60 liter bensin a kr. 16.- Kroner 960.- :).

 

Hvis du gidder å finregne:

 

http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EC/EC-5000-GV.aspx

 

Bortsett fra at du betaler strømmen tror jeg du vil komme betre ut en de som skal rundt for å superlade.

Kunne du henge opp en strømmåler der du plugger inn bilen, og ta kvalifiserte målinger over tid??

Lenke til kommentar

 

Bortsett fra at du betaler strømmen tror jeg du vil komme betre ut en de som skal rundt for å superlade.

Kunne du henge opp en strømmåler der du plugger inn bilen, og ta kvalifiserte målinger over tid??

 

 

Altså, det var en spøk. Dessuten viser bare regnestykket ditt hvor håpløst ineffektive forbrenningsmotorer er.

 

Det er gjort gode målinger av ladeforbruk på Tesla (jeg har også gjort det), og tapet/overforbruket ligger på 5-10% i ladingen, pluss at det går med ca. 1-2kwh per dag i standbyforbruk uavhengig av om man kjører eller ikke. Regner med at det var dette du fisket etter.

 

Jeg har kjørt min Model S ca. 6.000 kilometer nå, og har brukt ca. 1200kwh totalt (blandet kjøring, mest by). Skulle jeg kjørt min forrige bil (Ford Focus 1.6L diesel) like langt hadde jeg brukt ca. 300 liter diesel. Med en reelt betalt pris pr kwh på ca. 70 øre har jeg betalt under 1000 kroner for drivstoff, mot ca. 4500 for diesel til samme kjørelengde. Uten å slippe ut noenting, verken co2 eller nox.

 

Hva er grunnen til korstoget ditt, egentlig? Det er åpenbart at du leter etter grunner til at elbiler skal feile, men jeg ser ikke helt motivasjonen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Bare synd Tesla koster alt for mye og Leaf ser ikke ut, så nei takk og at den ikke kan trekke henger, som jeg ikke helt skjønner hvorfor..

Hva er egentlig forskjellen på en last inne i bilen på 500 kg vs en henger på 500 kg? (Bare ett eksempel..)

 

Den gangen jeg vinner i lotto og har råd til hus og bil, så skal jeg vurdere Tesla

Lenke til kommentar

 

 

Bortsett fra at du betaler strømmen tror jeg du vil komme betre ut en de som skal rundt for å superlade.

Kunne du henge opp en strømmåler der du plugger inn bilen, og ta kvalifiserte målinger over tid??

 

 

Altså, det var en spøk. Dessuten viser bare regnestykket ditt hvor håpløst ineffektive forbrenningsmotorer er.

 

Det er gjort gode målinger av ladeforbruk på Tesla (jeg har også gjort det), og tapet/overforbruket ligger på 5-10% i ladingen, pluss at det går med ca. 1-2kwh per dag i standbyforbruk uavhengig av om man kjører eller ikke. Regner med at det var dette du fisket etter.

 

Jeg har kjørt min Model S ca. 6.000 kilometer nå, og har brukt ca. 1200kwh totalt (blandet kjøring, mest by). Skulle jeg kjørt min forrige bil (Ford Focus 1.6L diesel) like langt hadde jeg brukt ca. 300 liter diesel. Med en reelt betalt pris pr kwh på ca. 70 øre har jeg betalt under 1000 kroner for drivstoff, mot ca. 4500 for diesel til samme kjørelengde. Uten å slippe ut noenting, verken co2 eller nox.

 

Hva er grunnen til korstoget ditt, egentlig? Det er åpenbart at du leter etter grunner til at elbiler skal feile, men jeg ser ikke helt motivasjonen.

 

Ikke spøk heller ironi.

Et forsøk på grovt å belyse størrelser det er snakk om hvis bilen blir slepet til en snill huseier, og du får sette stikkontakten i 16 amp. uttaket hans. (16 amp, ganger 230 volt blir 3680Watt.). Det vil si at du må sitte der å vente i 10 timer. Tenk: på Vågå i tung snø, og alt for stort forbruk.

Ikke noe korstog heller.

Jeg har levd av å reparere utstyr for det elektriske anlegget i personbiler, busser og lastebiler. For å gjøre et sånt arbeid er man avhengig dokumentasjon.

Det er selgerens plikt å redegjøre for vara. Tesla har nærmest aversjon mot brosjyrer og annet materiell som forteller om kjøretøyets oppbygning.

______________

 

Det ble brukt millioner av skattebetalernes penger for å bygge Think. Hele eventyret stoppet ved at en diode i ladesystemet gikk ut av produksjon. Kjøpere tapte.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt min i snart et halvt år og kommer egentlig ikke på noe negativt. Den er litt i overkant stor, kanskje. Ellers er alt bra - har aldri vært så fornøyd med en bil før. Kjørte bensinbil igjen for første gang på et par måneder en dag denne uka, og det føltes helt håpløst.

Jeg liker å kjøre store biler, så det er ikke noe minus for meg (og SÅ stor er den da ikke). Minuset må heller være at jeg ikke har garasje, så det måtte først ha kommet på plass da jeg ikke vil ha en bil til over halvmillionen parkert ute på en fellesparkering.

 

Fikk se akselerasjonen på en Tesla her en dag jeg ble liggende bak denne ute på landet. Det var svosj, og borte vekk var den. Pent utseende og mye skryt om bilen, men samtidig føler jeg at få ladestasjoner og andre usikre momenter som at det tross alt er snakk om mye penger, levetiden på batteri og at det er et forholdsvis nytt konsept med el-bil, gjør at jeg blir sittende på gjerdet foreløpig. Og så lenge bilen jeg har fungerer greit, føler jeg ikke noe hastverk.

Det blir liksom for stor nedtur å gå glipp av alle gratis bensinstasjonene jeg er vandt med ja.

 

 

Ser poenget ditt men ser ikke hvilken relevanse det har i forhold til det jeg skrev. Da jeg skrev "snakk om mye penger", så tenkte jeg på prisen på bilen ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...