Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

jeg er i gang med treningen og har inne minstekrav på alt utenom løping som jeg ikke har fått testet enda.
Vil jeg få et godt nok inntrykk av løpetesten ved å måle opp 22 meter og løpe frem og tilbake og legge meg på mage/rygg på hver side?

 

Må man holde på sportstape i bom eller kan man holde smalere/skulderbredde?

PS: Tusen takk til dere som svarer oss!!!


Endret av Nold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er i gang med treningen og har inne minstekrav på alt utenom løping som jeg ikke har fått testet enda.

Vil jeg få et godt nok inntrykk av løpetesten ved å måle opp 22 meter og løpe frem og tilbake og legge meg på mage/rygg på hver side?

 

Må man holde på sportstape i bom eller kan man holde smalere/skulderbredde?

 

PS: Tusen takk til dere som svarer oss!!!

 

 

 

Mest sannsnylig vil det være ok.. men det beste vil jo selvsagt være å løpe selve testen. :)

 

Teipen på bomen er ca skulderbredde, så det skal ikke være noe problem. Teipen er det sånn at du ikke glipper taket, så det kan jo være en fordel å holde der? :)

Lenke til kommentar

 

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

 

3 studiepoeng? Er den mindre enn div. hjemmeeksamener?

 

 

4 studiepoeng* og ja, tverrfaglige eksamener gir mer poeng. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

3 studiepoeng? Er den mindre enn div. hjemmeeksamener?

4 studiepoeng* og ja, tverrfaglige eksamener gir mer poeng. :)

Hvis du går B1 håper jeg at du har fått med deg at fagplanen er endret betraktelig i forhold til de som nå går i B2 og B3. B1 i år samt de som begynner neste år er nesten helt "overhalt".

 

Angående bacheloroppgave hentet fra den nye fagplanen:

 

Bacheloroppgave

Studentene skal i tredje studieår skrive en bacheloroppgave som vektes til 10 studiepoeng. Formålet med bacheloroppgaven er å styrke studentenes evne til å utføre kunnskapsbasert politiarbeid. Gjennom denne oppgaven skal studentene belyse en valgt problemstilling knyttet til egne erfaringer fra B2. Problemstillingen skal analyseres ut i fra relevant metode og forskningsbasert litteratur. Kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode inngår i arbeidet med denne oppgaven.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

3 studiepoeng? Er den mindre enn div. hjemmeeksamener?

4 studiepoeng* og ja, tverrfaglige eksamener gir mer poeng. :)

Hvis du går B1 håper jeg at du har fått med deg at fagplanen er endret betraktelig i forhold til de som nå går i B2 og B3. B1 i år samt de som begynner neste år er nesten helt "overhalt".

 

Angående bacheloroppgave hentet fra den nye fagplanen:

 

Bacheloroppgave

Studentene skal i tredje studieår skrive en bacheloroppgave som vektes til 10 studiepoeng. Formålet med bacheloroppgaven er å styrke studentenes evne til å utføre kunnskapsbasert politiarbeid. Gjennom denne oppgaven skal studentene belyse en valgt problemstilling knyttet til egne erfaringer fra B2. Problemstillingen skal analyseres ut i fra relevant metode og forskningsbasert litteratur. Kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode inngår i arbeidet med denne oppgaven.

 

 

Hvis du leser på neste side så ser du at jeg går i B3, og referer til B3! :) Det er også de spørsmålene jeg har svart på når det kommer til at enkelte eksamener vi har er større enn bacheloren. Jeg har også svart på at fagplanen er endret for de som nå går i B1 i forhold til oss i B3 eller B2. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

3 studiepoeng? Er den mindre enn div. hjemmeeksamener?

4 studiepoeng* og ja, tverrfaglige eksamener gir mer poeng. :)

Hvis du går B1 håper jeg at du har fått med deg at fagplanen er endret betraktelig i forhold til de som nå går i B2 og B3. B1 i år samt de som begynner neste år er nesten helt "overhalt".

 

Angående bacheloroppgave hentet fra den nye fagplanen:

 

Bacheloroppgave

Studentene skal i tredje studieår skrive en bacheloroppgave som vektes til 10 studiepoeng. Formålet med bacheloroppgaven er å styrke studentenes evne til å utføre kunnskapsbasert politiarbeid. Gjennom denne oppgaven skal studentene belyse en valgt problemstilling knyttet til egne erfaringer fra B2. Problemstillingen skal analyseres ut i fra relevant metode og forskningsbasert litteratur. Kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode inngår i arbeidet med denne oppgaven.

Hvis du leser på neste side så ser du at jeg går i B3, og referer til B3! :) Det er også de spørsmålene jeg har svart på når det kommer til at enkelte eksamener vi har er større enn bacheloren. Jeg har også svart på at fagplanen er endret for de som nå går i B1 i forhold til oss i B3 eller B2. :)

Da skjønner jeg. Var absolutt ikke noe vondt ment mot deg.

Lenke til kommentar

 

 

Hei :)

 

Er det noen som har tips til øvelser for å bli bedre på lav bom? Sliter litt med denne øvelsen..

 

Hvis noen lurer på poenggrensene i 2014, så var de følgende:

 

Oslo: 48,4

Bodø: 44,2

Kongsvinger: 45,0

Stavern: 46,4

Først vil jeg bare si at du tar litt feil her. Poenggrensene i 2014 var slik:

Bodø : 43,4

Kongsvinger: 44,4

Stavern 46,1

Oslo:47,8

 

For å bli bedre i øvelse i bom. Vil jeg bare si øv, øv, øv og øv enda mere.. Kan også hjelpe med nedtrekk med stank..

 

Trur det var 45,0 som var poenggrensa i Kongsvinger, så disse kildene må nok sjekkast bedre opp i.

 

Jeg er ganske sikker på at tallene jeg skrev er riktige, da kilden min er fra opptakskontoret ;)

Lenke til kommentar

 

Hei :)

 

Er det noen som har tips til øvelser for å bli bedre på lav bom? Sliter litt med denne øvelsen..

 

 

 

Her kan du gjøre mye. Jeg hadde faktisk denne øvelsen på opptaket i forsvaret, sammen med vanlig kroppsheving. For meg var det største problemet at jeg stivnet utrolig fort i både underarmer og overarmer. Jeg så på hvordan jeg trente generelt og fant følgende jeg forbedret fram mot opptak:

 

- Selvfølgelig hadde jeg trent for lite spesifikt på øvelsen, noe som var en delforklaring til at stivheten kom altfor raskt.

- Videre fant jeg at måten jeg trente med vekter på ikke var optimal. Jeg snakker her om teknikk. Når jeg f.eks. trente bicepscurl strakk jeg ikke armene helt ut/ned, jeg hadde altså en vinkel i albueleddet for hver repetisjon. Dette er ikke hensiktsmessig opp mot lav bom (her strekker man jo armene helt ut når man er i nedre stilling. Slik blir man vant til bevegelsesmønstret selv om bicepscurlen (eller andre øvelser) ikke kan sees i direkte sammenheng med lav bom.

- Ellers er det lurt å fokusere på øvelser som tar de samme muskelgruppene som lav bom gjør. Her er foroverlent roing (barbell row) helt super. Bruk samme grep som du ville gjort i lav bom og heis stanga opp til brystet, ikke mageregion.

- Ellers har du varianter av nedtrekk (hvor du lener deg endel bakover i stedet for å sitte rett) og hantelroing som funker.

- Og: Når du trener i bommen. Sleng på deg en sekk med passende antall kg i og prøv å øk etterhvert. Det blir akkurat det samme som når vi gutta (antar du er jente) bruker vektbelte eller fester andre vekter til oss og tar kroppshevinger.

 

Til sist. Spør ansatte på treningsstudio eller andre du vet har peiling på trening om øvelser du kan gjøre og be de vise deg om noe er usikkert.

 

Lykke til.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Testet løpetesten utendørs i går. Det var rundt 0 grader og småglatt i gresset.

 

:wow:

Fyyy f......n, trodde jeg skulle dø. Var ekstremt mye tyngre enn hva jeg hadde trodd.

Ser det er mye tid å hente inn på nedleggene. Har noen av dere tips til gode måter å komme seg opp fra ryggen på?

 

Utover i løpet og jo mer sliten jeg ble la jeg merke til at jeg reiste meg mer opp sidelengs. Venstre bein ble krøket sammen og lagt ned på siden. Armene dyttet fra slik at jeg bevegde meg skrått fram mot venstre (over det "liggende" beinet), før jeg reiste meg med høyrebenet. Dette er vel ikke særlig effektivt?

 

Når man skal ned på brystet. Kan man bare touch med brystet, eller skal man ligge nærmest flatt slik at armene kan heves i luften?

 

edit: Klarte 16-17 runder. Rundt 1,5 runde mindre enn hva minstekravet er.

Endret av joas
Lenke til kommentar

 

 

...

 

Jeg tror de fleste har skjønt at du hater politiet. Ødelegg nå ikke denne tråden med hetsen din er du snill.

 

Du kan forsåvidt gå litt i tenkeboken og fundere over det at det stort sett er helt vanlig oppegående ungdom som ønsker å bli politi. Demoniseringen din av politiet henger altså ikke helt på greip.

 

 

selvsagt henger det sammen, ungdom som oftest søker spenning i et yrke de ikke helt forstår hva innebærer rent psykologisk, politiet har ennå ikke forlatt sin homogene tankegang, dermed blir politiet slaver til de over, og utfører alle order uten særlig selvinnsikt.

 

Har ikke noe med hat å gjøre, det har noe med frykt å gjøre.

Jeg vil ikke fjerne politiet i Norge, jeg vil at man skal revurdere hva politi sin rolle i samfunnet skal være.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/reportasje/article810459.ece

 

 

 

JustDoingMyJobJustFollowingMyOrders-poli

 

Er dette trolling? Jeg anser dette så irrelevant til dagens ordninger som det går an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hei :)

 

Er det noen som har tips til øvelser for å bli bedre på lav bom? Sliter litt med denne øvelsen..

 

Hvis noen lurer på poenggrensene i 2014, så var de følgende:

 

Oslo: 48,4

Bodø: 44,2

Kongsvinger: 45,0

Stavern: 46,4

Først vil jeg bare si at du tar litt feil her. Poenggrensene i 2014 var slik:

Bodø : 43,4

Kongsvinger: 44,4

Stavern 46,1

Oslo:47,8

 

For å bli bedre i øvelse i bom. Vil jeg bare si øv, øv, øv og øv enda mere.. Kan også hjelpe med nedtrekk med stank..

Trur det var 45,0 som var poenggrensa i Kongsvinger, så disse kildene må nok sjekkast bedre opp i.

Jeg er ganske sikker på at tallene jeg skrev er riktige, da kilden min er fra opptakskontoret ;)
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hei :)

 

Er det noen som har tips til øvelser for å bli bedre på lav bom? Sliter litt med denne øvelsen..

 

Hvis noen lurer på poenggrensene i 2014, så var de følgende:

 

Oslo: 48,4

Bodø: 44,2

Kongsvinger: 45,0

Stavern: 46,4

Først vil jeg bare si at du tar litt feil her. Poenggrensene i 2014 var slik:

Bodø : 43,4

Kongsvinger: 44,4

Stavern 46,1

Oslo:47,8

 

For å bli bedre i øvelse i bom. Vil jeg bare si øv, øv, øv og øv enda mere.. Kan også hjelpe med nedtrekk med stank..

Trur det var 45,0 som var poenggrensa i Kongsvinger, så disse kildene må nok sjekkast bedre opp i.

Jeg er ganske sikker på at tallene jeg skrev er riktige, da kilden min er fra opptakskontoret ;)
Det kan nok stemme at det du skrev, men jeg var i dialog med phs , og der var snittet akkurat som du har skrevet. Men her kommer det andre som jeg ble fortalt. At snittet sank litt pga av noen takket nei, andre byttet skole osv.
Lenke til kommentar

Til dere som ønsker å søke PHS - hva er motivasjonen? Guttedrømmen som skal i oppfyllelse eller er det andre grunner bak? Er veldig interessert i å høre!

 

For meg har det jo vært guttedrømmen, uheldigvis har jeg to saker fra da jeg var henholdsvis 16 og 18 år der jeg mistet førerrett på klasse M og deretter B to år senere. Har vel sett drømmen i knus, men likevel artig å følge med på dere her inne. Har vel lest hver tråd som har vært her inne de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å miste lappen kommer vel ikke på rullebladet med mindre du gjorde noe veldig alvorlig? Sålenge du har lappen når du søker tror jeg ikke det å ha mistet lappen skal stoppe deg.

 

Uten at jeg er sikker selvfølgelig.

 

Motivasjon vet jeg egentlig ikke helt, bestemte meg liksom bare i fjor at jeg skulle bli politi!

Endret av Marinius
Lenke til kommentar

Det å miste lappen kommer vel ikke på rullebladet med mindre du gjorde noe veldig alvorlig? Sålenge du har lappen når du søker tror jeg ikke det å ha mistet lappen skal stoppe deg.

 

Uten at jeg er sikker selvfølgelig.

 

Motivasjon vet jeg egentlig ikke helt, bestemte meg liksom bare i fjor at jeg skulle bli politi!

Har du mistet førerkortet er det i utgangspunktet diskvalifiserende, selv om du har fått det tilbake.

 

Forsto ikke helt hva du mente, men at man mister førerkortet betyr jo det har skjedd noe alvorlig.

Lenke til kommentar

Det å miste lappen kommer vel ikke på rullebladet med mindre du gjorde noe veldig alvorlig? Sålenge du har lappen når du søker tror jeg ikke det å ha mistet lappen skal stoppe deg.

 

Uten at jeg er sikker selvfølgelig.

 

Motivasjon vet jeg egentlig ikke helt, bestemte meg liksom bare i fjor at jeg skulle bli politi!

Er det tap av førerrett er det diskvalifiserende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...