Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Det er sant:) men på en eller annen måte må nemnda sile noen ut når det var så mange som ble uegnet i fjord.

Jeg tenker, hvor strenge er de? Feks i min gruppe var nesten alle på hugget med å kom til ordet. Dette resulterte i at det var en pers som sa minimalt og noen mye og to stk lyttet og var med men ikke kjempe frempå men samtidig engasjert og kom med refleksjoner .

Kan tro nemnda har en kanskje mer vanskelig oppg fremfor seg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant:) men på en eller annen måte må nemnda sile noen ut når det var så mange som ble uegnet i fjord.

Jeg tenker, hvor strenge er de? Feks i min gruppe var nesten alle på hugget med å kom til ordet. Dette resulterte i at det var en pers som sa minimalt og noen mye og to stk lyttet og var med men ikke kjempe frempå men samtidig engasjert og kom med refleksjoner .

Kan tro nemnda har en kanskje mer vanskelig oppg fremfor seg. :)

 

For å spe på det mantoius sa, så trenger det ikke å være positivt å være for frampå. Når det er sagt, så er vell hele poenget med gruppeoppgaven å se hvordan du fungerer med en gruppe, da det aller meste politiarbeidet bygger på samarbeid. Så uavhengig av om du er den som snakker mest, eller minst, kan du fungere godt i en gruppe hvis de innspillene du kommer med er relevante. Uansett så er det med gruppeoppgaven som med både datatestene og intervjuet, at den kun er en del av en helhet. Så man vil vell ikke bli funnet uegnet om man ikke gjør det best på gruppeoppgaven, men gjør det knall på intervju og datatestene. 

 

Det er utrolig vanskelig for oss å spekulere i hva som skal til for å bli regnet som uegnet av nemnda (bortsett fra de som har blitt funnet uegnet og fått en grunn for det). Det er vell uten tvil en vanskelig oppgave å bli så "godt kjent" med en person etter å ha vært med dem i 1-2 timer, at man kan si noe om de er egnet eller ikke. Så det er nok noen hvert år som kommer igjennom som ikke skulle vært funnet egnet, og folk som blir funnet uegnet som egentlig er egnet. 

Lenke til kommentar

Krimt3k mener nok at du ikke kan lese deg frem til hvem du er. Prøver du å fremlegge et manus på intervju skinner det gjennom og du vil ikke bestå. Du kan lese deg opp på rettsystem, men det har vi jo fått bekreftet at vi ikke får. Du bør reflektere over hvem du er. Hva er dine sterke og svake sider? Hvordan påvirker det deg i hverdagen? Hvordan håndterer du å være stresset, redd,sint? Er du introvert eller ekstrovert? Er du vennlig, snill, dumsnill, streng? Du kan lese litt på "femfaktormodellen" som beskriver forskjellige personlighetstrekk og tenke over hvor du befinner deg der.

 

Jeg har ikke vært på intervju men jeg kan se for meg at du kan få spørsmål som: Fortell om en gang du var redd og hvordan du håndterte det. Hvordan håndterer du stress? Ut ifra testen anser du X viktigere enn Y, hvorfor det? Ut ifra testen er du X, hvordan vil det påvirke deg en eventuell farlig situasjon? osv osv.

Dette er ren spekuasjon, men uansett noe du må være bevisst på. Dette er iallefall en liten del av hva jeg har grublet over de siste årene. Til syvende og sist handler det "bare" om å være seg selv og svare ærlig, prøver du på en bløff ryker du.

Takk for hjelp alle sammen. Det er intervju jeg virkelig gruer meg til ?

Lenke til kommentar

Ja. Og det ødelegger for fremtidige studenter som leser din besvarelse og forbereder seg feil.

Vel, da kan jeg bare si at det ikke er mulig å forberede seg til egnethetsvurderingen. Samtalene foregår på en vennlig tone og spørsmålene tilsvarer spørsmål som man blir stilt på en fest.

Man trenger ikke dra fagord i svaret sitt, men komme med svar som virkelig samsvarer med virkelighetsoppfatningen din.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt gruppetesten og intervjuet. Er det noen som trenger detaljer rundt fremgangsmåten og spørsmål?

.. bare du ikke gir ut gruppeoppgaven og spørsmålene til intervjuet.
Er det taushetsplikt rundt dette?

Du blir vant til å holde kjeft rundt din skolehverdag hvis du blir tatt opp som student. Er en av utdanningene som man ikke får diskutere så alt for mye med venner og bekjente. Bra at du ikke går ut med dette.

Lenke til kommentar

 

Ja. Og det ødelegger for fremtidige studenter som leser din besvarelse og forbereder seg feil.

Vel, da kan jeg bare si at det ikke er mulig å forberede seg til egnethetsvurderingen. Samtalene foregår på en vennlig tone og spørsmålene tilsvarer spørsmål som man blir stilt på en fest.

Man trenger ikke dra fagord i svaret sitt, men komme med svar som virkelig samsvarer med virkelighetsoppfatningen din.

 

 

Skal ikke være mulig å forberede seg heller :) Det er jo en vurdering av deg individuellt, ikke hvor flink du har vært til å pugge riktig svar fra noen andre.

Lenke til kommentar

Når det kommer til Personlig intervju så er det bare ærlighet som varer lengst.

Prata med en mann jeg kjenner i dag som har en bror som er Politi.

Han og kameraten hans skulle starte sammen men først ut var det kameraten som skulle spørres av nemda..

Nemda spurte om han kan lage Sitronkake..

 

Han svarte, ja det kan jeg jo..

Så ble det stilt noen videre spørsmål, men etter litt så var det en som spurte..

Vet du hvordan man lager Sitronkake..

 

Da ble han litt rar og nja visste ikke helt.. Men så, du vet det eller ikke?

Nei ok han visste ikke da.

 

Rett ut. Sånne folk vil vi ikke ha i Politiet. Takk for i dag og inn med nestemann.

Så det er ikke noe å lese seg til, svar ærlig for de er ute etter å se hvem du er som person :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer til Personlig intervju så er det bare ærlighet som varer lengst.

Prata med en mann jeg kjenner i dag som har en bror som er Politi.

Han og kameraten hans skulle starte sammen men først ut var det kameraten som skulle spørres av nemda..

Nemda spurte om han kan lage Sitronkake..

 

Han svarte, ja det kan jeg jo..

Så ble det stilt noen videre spørsmål, men etter litt så var det en som spurte..

Vet du hvordan man lager Sitronkake..

 

Da ble han litt rar og nja visste ikke helt.. Men så, du vet det eller ikke?

Nei ok han visste ikke da.

 

Rett ut. Sånne folk vil vi ikke ha i Politiet. Takk for i dag og inn med nestemann.

Så det er ikke noe å lese seg til, svar ærlig for de er ute etter å se hvem du er som person :)

Du får i alle fall ikke spørsmål om å lage sitronkake på dagens intervjuform.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

-Snip- :cool:

Du får i alle fall ikke spørsmål om å lage sitronkake på dagens intervjuform.

 

 

Neida mest sannsynlig ikke, poenget mitt var at han kameraten ble testa ikke sant,

psykologene gjennomskuet kandidaten, man kan ikke ha sånne som "pynter" på sannheten i Politiet.

Det gjelder å svare ærlig. Dette var uansett lenge før i tiden for han mannen jeg kjenner er på på ca lik alder som broren og han er i 40 åra. Bare en historie han dro fram som han husker broren hans fortalte når vi prata litt om emnet i dag, er helt sikkert andre spørsmål i dag ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

-Snip- :cool:

Du får i alle fall ikke spørsmål om å lage sitronkake på dagens intervjuform.

 

 

Neida mest sannsynlig ikke, poenget mitt var at han kameraten ble testa ikke sant,

psykologene gjennomskuet kandidaten, man kan ikke ha sånne som "pynter" på sannheten i Politiet.

Det gjelder å svare ærlig. Dette var uansett lenge før i tiden for han mannen jeg kjenner er på på ca lik alder som broren og han er i 40 åra. Bare en historie han dro fram som han husker broren hans fortalte når vi prata litt om emnet i dag, er helt sikkert andre spørsmål i dag ja :)

 

 

Hvis det er tipset ditt, så slipper du vel å "pynte" på holdningene dine også da? Og kan vel trygt gjenta det du skrev?

 

Jeg må bare beklage, men jeg henger meg ennå opp i uttalelser du kom med for under ett år siden, og det forbauser meg at du ikke finner dette problematisk. Uttalelsen er flere lysår unna "montere blålys på bilen din"-posten som kom før, og det sier litt.

 

Jeg har selv vært instruktør på opptak, og min jobb var å se at de fysiske kravene var bestått, hverken mer eller mindre. Men det du TENKER mens du står der, er hvem du tror, og hvem du ikke minst håper vil bli han/hun som sitter i bil med deg om litt over ett år - og jeg må innrømme - hadde min eller makker sin student kommet med slike kommentarer, så hadde han/hun gått hjem (og det ville blitt hans/hennes minste problem utover det).

 

Jeg pleier å kikke innom forumet som jeg fant mye hjelp i da jeg søkte for en del år siden, og det er magisk å se den gløden mange har etter å komme seg igjennom trakta. Når slike holdninger får skinne igjennom i mer eller mindre offentlig rom, ja, da kjenner jeg et stort skår i den gleden. Jeg vet ikke hva du heter, så PHS får kanskje aldri vite akkurat hvor "rasebevisst" du er, men jeg råder deg å reflektere kraftig over hva det vil si å ta med seg slike holdninger inn i et yrket som vårt. På forhånd takk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...