Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Intel Core i7-3960X plutselig over 90 grader selv ved lav belastning? Med Corsair H110i


Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig noen helt abnorme ytelsesproblemer på min stasjonære maskin, selv det å bare starte opp Windows 8.1 uten å kjøre noe annet enn Skype og nettleser hakket som et uvær og alt gikk helt sirup.

 

Startet først med å fjerne Norton Security BETA og Malwarebytes da jeg alltid ser på sikkerhetsprogramvare som første mulige feilkide, men dette hjalp til ingen nytte.

 

Så kom det litt tordenvær, strømmen gikk til helvete og når strøm kom tilbake etter 30 min så fungerte maskinen tålig greit i 10 minutter igjen før den nok engang ble sirup.

 

 

Derfor valgte jeg å re-installere Windows og alt på nytt, dette sto og gikk over natta og når jeg våknet så var maskinen i dvale så jeg vekte den opp og alt så ut til å fungere helt fint. Installerte alt av drivere og programvare og plutselig begynte den å være fullstendig sirup igjen.

 

 

Kunne ikke forstå så fryktelig mye, har tross alt kjørt denne maskinvaren i evigheter og det er ingen super sær eller åpenbar programvare som skal kunne lage krøll. Koblet ut alt av unødvendige USB-enheter osv uten at det hjalp, gikk inn i BIOS og dobbeltsjekket alle innstillinger og merket meg at selv BIOS føles unormalt treg...

 

 

Derfor fyrte jeg opp memtest86+ og skulle begynne å sjekke maskinvare og her merker jeg at det sto CPU temp 91 grader (!). Dette var da fryktelig høyt til å være en memtest som knapt belaster CPU i det hele tatt, normalt ligger jeg på 35-45 grader ved lav last og type 55-60 grader ved høy last og 70-80 grader under tung stress-test så dette virket jo utrolig merkelig.

 

 

 

Gikk derfor inn i BIOS og bare skrudde alt av viftestyring på maks men fremdeles gikk ikke CPU under 90 grader. Alt annet som hovedkort og skjermkort ligger der det normalt ligger.

 

 

 

Nå har jeg demontert maskinen og sjekker min Corsair H110i kjøling og alt ser greit ut, alle vifter kjører og vannblokken får kontakt med CPU ettersom selve blokka også var kokvarm. Selv etter 5 min avslått så er fremdeles CPU såpass varm at jeg ikke klarer å montere den av hovedkortet i fare for å brenne meg selv.

 

 

 

Så er spørsmålet.. Hva i allverden gjør jeg nå? Hvorfor i alle dager blir CPU såpass varm, den lå altså på 91 grader selv etter den hadde klokket seg ned fra 3.4GHz til type 1,4 GHz og der nok her alle ytelsesproblemene kommer inn da CPU har måtte klokke seg ned noe voldsomt for å holde seg innenfor smerteterskelene hva gjelder temperatur.

 

 

Men ettersom alle vifter kjører, og CPU blokk ser ut til å hatt grei kontakt med CPU ettersom blokka også ble voldsomt varm. Hva kan da vær feilen? Kan naturligvis bytte kjølepasta, men når jeg inspiserer overflaten på prosessor og undersiden av vannblokk så ser det ikke ut til å ha vært noe relatert til kjølepasta om ikke Artic Silver kjølepastaen rett og slett har mistet effekten sin over natta.

 

 

 

Er det ikke veldig rart at Corsair H110i ikke er i nærheten av å kjøle i7-3960X tilstrekkelig? Uten noen form for overklokking involvert. Forrige uke så var det jo overhode ikke noe problem. Kan det være væskeinnholdet som har fordampet eller noe annet som reduserer kjølekapasiteten til så og si null og niks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpa er ødelagt. ;)

Passer alle beskrivelsene dine perfekt. Og bort sett fra at det er noe som tetter vannstrømmen, som da gir samme problem (at vannstrømmen er ikke-eksisterende) så er det nok rimelig sikkert dette.

 

I og med at dette er ferdig-oppsett og tvilsomt noe særlig alger, og går ut fra at du har sett etter knekk på slanger?

 

Går også ut fra at pumpa er koblet til. Du kan jo alltids sjekke om du hører noe fra den, men gjetter at den er bom-stille.

 

Reklamasjonssak er nok uansett. såklart. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har ikke vært videre imponert, men tok over denne da en venn ikke hadde plass til radiator så han fikk min Thermalright Ultra 120 Extreme heatpipe.. Skal sies at Thermalright'en faktisk klarer å kjøle bedre på lavere støynivå enn jeg klarer med H100i selv med fire Noctua vifter på radiator.

 

Da blir det nok retur til Komplett da og ingen maskin på 7 dager+. Så mye glede av PG278Q. :tease:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har ikke vært videre imponert, men tok over denne da en venn ikke hadde plass til radiator så han fikk min Thermalright Ultra 120 Extreme heatpipe.. Skal sies at Thermalright'en faktisk klarer å kjøle bedre på lavere støynivå enn jeg klarer med H100i selv med fire Noctua vifter på radiator.

 

Da blir det nok retur til Komplett da og ingen maskin på 7 dager+. Så mye glede av PG278Q. :tease:

Haha, fydda meg. ;)

 

Hehe, tviler ikke. Aldri vært noe imponert over disse ferdigoppsettene. For svak pumpe og for tynne radiatorer. 120 Ultra Thermalright'en husker jeg var det sykeste på sin tid, og tviler ikke på at den gjorde en vanvittig god jobb nei. :D

Lenke til kommentar

Trist at Komplett skal være så lite medgjørlige, ingen mulighet for at jeg bestiller ny kjøler nå også kan de eventuelt kreditere denne i etterkant når H100i blir testet defekt, da sender de heller ut en ny en. Må altså være uten maskin i 7-10 dager, eventuelt kaste bort flere hundrekroner på en ny kjøler som uansett blir overflødig om 7-10 dager.. Arg.

Lenke til kommentar

Du får jakte ned han kompisen din. :p

 

Nei, kanskje like greit å kjøpe noe nytt med en gang og så eventuelt selge H100i'en som kommer etter reklamasjon? Bør vel kunne få nok til at den betaler for en ny luftkjøler.

Men ja, stress. XD

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, ja. Corsair har de siste årene i større og større grad tatt i bruk billigere og dårligere produsenter, og har mistet det meste av hemninger etter at de hadde bygd seg opp et godt rykte.

 

Før hadde de stålkontroll, og alle PSUer, kabinetter og annet var fra øverste hylle.

Hvem som lager vannkjølingssettene vet jeg ikke, men tipper det ikke er industrikvalitet akkurat.

 

Motoren som sitter i de stakkars pumpene er noe av det minste jeg har sett, og jobber nok overtid hver dag. :) (sett større i vanlige vifter, og de har nok mindre last og påkjenning)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...