Gå til innhold

Er det på grensen til svindel når operatør tar penger sekundet du passerer 100% databruk uten tilstrekkelig varsel og hindring av overbruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Madammen er midt i en "blindsone" hva gjelder abonnement, hun har per i dag Djuice Nonstop M som gir hun 1 GB data per måned og dette er i utgangspunktet nok, men på litt mer aktive måneder så går det fort 1,1 - 1,3 GB og etter Telenor sin geniale triks med å ta 399 kr for bruk av ekstra data om du ikke er påpasselig med å bestille nødvendige datapakker så har dette etterhvert blitt en noe frustrerende affære.

 

Vi ønsker egentlig ikke å gå opp til Djuice Nonstop L, det er jo 100 kr ekstra hver måned for 5 GB kontra 1 GB inkludert i måneden, det i seg selv er jo ikke en så fryktelig dårlig deal men når hun overstiger 1 GB kanskje 3-4 av de totalt 12 mnd vi har i løpet av et år så ender vi jo med å betale 1200 kr ekstra, når vi strengtatt kunne ha sluppet unna med 1 GB datapakke for 99 kr de aktuelle månedene. Ser ingen grunn til å kaste penger ut av vinduet på den måten for å være helt ærlig.

 

 

Problemet vi har er at innen madammen mottar varsling om at databruken er oppbrukt og hun får deaktivert mobildata så er hun gjerne allerede over grensen og vips så har vi en regning på 399 kr om vi ikke går å bestiller en datapakka til 99 kr sporenstreks. I månedskifte Mai - Juni i år så var det en utrolig bisarr situasjon, for hun gikk tom 30. Mai og da tenkte vi at "jaja, da er det bare å skru av mobildata for vi gidder ikke å betale 99 kr for 1 GB ekstra når det uansett bare er en dag igjen av måneden".. Dette endte ikke så bra for det viste seg at tidsrommet fra hun leste meldingen og til hun fikk skrudd av mobildata så var det allerede oversteget med 80 mb data, noe vi ikke fikk med oss før neste regning hvor vi ble møtt med Data i Norge, 80 mb, 399 kr...

 

 

 

For meg så virket jo dette smått absurd. Med dagens forbruk så burde man vel kunne forvente at en operatør faktisk gir deg tilstrekkelig med informasjon så du faktisk har muligheten til å ta valget om du ønsker å klare deg uten databruk resten av perioden, betale 99 kr for datapakke eller ta maksprisen på 399 kr, eller? Min Faktura appen er jo ubrukelig til dette da den ikke viser ditt direkte forbruk, den henger jo gjerne minst 24 timer etter så der kan du jo fort se at du har brukt 800 av 1000 MB, med likevel så er du kanskje på 999 MB i det du sjekker. Denne appen varsler deg jo uansett ikke når du faktisk når grensen, så du er jo avhengig av å konstant følge med noe som er idiotisk.

 

Det at Telenor sender deg tekstmelding på 80% er jo greit nok, men da har du jo fremdeles 20% igjen så du deaktiverer jo ikke nødvendigvis mobildata med 20% forbruk igjen. Meldingen de sender ved 100% er jo i prinsippet ubrukelig om du har applikasjoner og ting og tang på telefonen som kan finne på å benytte datatrafikk, så fremt til Telenor ikke automatisk sperrer av databruket ditt ved 100% så du manuelt må åpne det opp igjen så er du jo nesten garantert å ha bruk over 100% innen du leser meldingen og får skrudd av mobildata, og da er du jo i prinsippet tvunget mellom å betale 99 kr for datapakke, eller ta regningen på 399 kr.. Det virket jo smått kriminelt og absurd spør du meg. Har kontaktet Telenor / Djuice og det går visstnok ikke an å sette på en fast sperre så det er stopp å datatrafikk ved 100% heller, noe de naturligvis ikke er interessert i da det forhindrer 99 kr eller 399 kr inntjening i slike tilfeller for de som operatør.

 

 

 

Er jeg den eneste som syntes dette blir utrolig idiotisk så fremt til operatør ikke har noen oppegående og pålitelig måte å forhindre overforbruk for? Det er jo ikke sånn at madammen har behov for å bruke disse 80 mb med overforbruk, det handler ene og alene om at dette er brukt automatisk før hun rekker å foreta seg noe for å forhindre det. Man kan alltids gå aktivt inn å begrense databruken på telefonen, men det reduserer brukerverdien til telefonen noe som blir temmelig bakstreversk i 2014. Og spesielt ettersom hun i de fleste tilfeller ikke bruker opp mengden i det hele tatt så blir jo det en tullete ting å drive med, spør du meg.

 

 

 

Er det noen måte å faktisk ha en pålitelig og oppegående måte å få varsel og stengt av all mobildata i det du når 99 - 100% så man kan unngå dette? Eller er man som forbruker faktisk pent nødt til å bare godta at det blir kastet 99 kr eller 399 kr rett ut av vinduet hver gang dette skjer? Og at man eventuelt må gå opp 100 kr fast per måned for et større abonnement for å omgå problematikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett kort svar. Djuice skriver klart på vilkår at det er dette som skjer. Da har de dessverre full rett til det. Så da må nok bare dama de godta det eller velge ett annet abonnement. Djuice tar 5,- kr pr Mb over 1000mb, og det er dyrt. Chess som ett eksempel tar kun 0,99 pr Mb over pakkene.

 

Jeg er på en måte enig med deg at dette er dumt, samtidig er jeg ganske sånn at jeg mener vi som forbrukere å må klare å følge med selv. Vi kan ikke "bestandig" skylde på Telenor og de andre store stygge ulvene ;-).

 

De fleste telefoner har jo også en måleapp. Sett denne på 950 Mb pr mnd så er jo dette greit :-).

Endret av MobilNerd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er to måter å håndtere dette på. Den ene er å strupe datatrafikken når grensen er nådd, den andre er å ta en blodpris for overskridende trafikken. 5 kr per megabyte er en hårreisende pris! Det tilsvarer å betale en tusenlapp for en brus.

 

Sms-varslene kan du bare se bort fra, de kommer uten unntak for sent. Men det er ikke svindel så lenge det er opplyst om dette i vilkårene.

Lenke til kommentar

Det er forbrukers plikt å sette seg inn i produktet som er kjøpt. Vilkårene ligger ute, men folk gidder ikke lese. Varsling på sms er ikke pålagt, men et hjelpende forsøk på å informere. Så godt som alle telefoner har i tillegg også mulighet til å måle data. Man kan også sjekke sine sider om man har giddet å lage dette. Klarer man ikke bruke produktet, bør du kanskje la være å kjøpe det i min mening. Bruker man i grenseland bør man bare oppgradere. Det er som kjørelenge på bil det. Er du i grenseland, bør du øke. Gjør du ikke dette og krasjer, så får du svi for dette.

Lenke til kommentar

Chess - 0.99/MB, eller maxpris 20,- pr dag.

Talkmore - 1,99/MB, eller maxpris 20,- pr dag.

Tele 2 - 1,99/MB, eller maxpris 299,- pr mnd.

One Call/Telipol - 0,99/MB, eller maxpris 399,- pr mnd.

Djuice/Telenor/Netcom har 5,-/MB, eller maxpris 399,- pr mnd.

 

Så Chess eller Talkmore, hvis du går litt over grensa,

Endret av FBEN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når hun får melding om at 80% av data mengden er brukt, så gjør hun følgende.

1. Sjekker kalenderen. Er det få dager igjen til neste måned så bruker hun Djuice appen for å følge med på datamengden de siste dagene.

2. Er det 1 uke eller mer igjen så kjøper hun en data pakken til 79kr.

3. Om dette skjer ofte at hun må ha datapakke så oppgraderer dere til Djuice L.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Når hun får melding om at 80% av data mengden er brukt, så gjør hun følgende.

1. Sjekker kalenderen. Er det få dager igjen til neste måned så bruker hun Djuice appen for å følge med på datamengden de siste dagene.

2. Er det 1 uke eller mer igjen så kjøper hun en data pakken til 79kr.

3. Om dette skjer ofte at hun må ha datapakke så oppgraderer dere til Djuice L.

Jeg ga deg en like for denne, men kom plutselig i tvil om hvor mange jenter som er strukturerte nok til å klare dette. Men, på den annen side så kan det jo tenkes at det finnes folk der ute som er mer påpasselige enn bonusungene mine. De husker ikke en gang å lade...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...