Gå til innhold

Betalingsproblemer for tredje gang i sommer


Anbefalte innlegg

Enig, vi er jo i "god dammit" år 2014 allerede. Er jo helt utrolig at disse IT-folkene ikke eier skam. Betalt må de få, men, så kjøres det rimelig stive priser på IT-konsulenttjenester, dessverre.

 

De ligger jo oftet hakket nær advokatsælær på 15 min. Man får jo gjerne en ordentlig klokketime av en IT-konsulent, men likevel. Rørlegger får man ofte for under tusenlappen i motsetning. Og det er en høyt aktet yrkesgruppe på lønnsstigen.

 

Jeg ser nå mer på Rørleggeren og IT-konsulenten som likeverdige, men lønnsmessig så taper rørleggeren. Forstå det den som kan. Tenk bare på skittjobbene i kloakken som disse gjerne må hanskes med. Utsette kroppen for en del vaksinasjon må de også, sånn for sikkerhetsskyld. De burde jo egentlig fått en risikopakke for å si ja til denne vaksinasjonen.

 

Grunnen til at jeg er så negativ til IT-konsulenten er at de gjerne sammen med en del andre yrker i samfunnet, er blitt rimelig gjennomsyret av å ta til seg oljepenger fra rike oljefirma. Det er ingen god utvikling for IT-konsulentens rykte. Og hva utfører de sånn rent teknisk på et arbeidsoppdrag. Ofte kan jobben være veldig kort. Men de skal ha litt cred. for å ha orket å pløye gjennom bibler om TCP/IP og mye annet kjedelig stoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg synes alle disse problemene tyder på et dypere problem i leverandørens nettverksinfrastruktur.

 

Mindre feil skal ikke ta ned et datasystem. Klart, det finnes noen kritiske komponenter som kan feile og det er ofte ikke lønnsomt å ha dobbelt opp med absolutt alt, men å ha så mange fortløpende feil tyder på et svært utsatt og sårbar datasystem.

 

DDOS angrep kan man akseptere, det finnes løsninger, som CloudFlare som kan hjelpe, men det er ingen "Silver Bullett". Å kjøpe inn ekstra utstyr og 100x båndbredde i tilfellet man blir utsatt for DDOS er heller ingen god ide. Så det kan jeg leve med som DNB kunde.

Jeg tror kanskje det kan ha med hva DNB er villig til å betale for?

Når DNB klarer å lire av seg at de har avanserte systemer for å stå imot DDOS og samtidig kan bli tatt ned av en 17 åring med kredittkort, så sier det litt. Evry bruker vel den infrastrukturen banken er villig til å betale for, og DNB vil jo helst at billige indere skal drifte alt.

Det høres nå lit underlig ut at det ikke går an å få til et stabilt system før en betaler "overpris" .

 

og når det gjelder disse sammenslåingen av datasystemer har de som bestemmer hva og hvordan i det hele tatt peiling på hvordan datasystemene må fungere ?

 

 

Det er forskjell på "et stabilt system" og et system som består av utallige forskjellige undersystemer, noen fra 70-tallet (jeg anntar sterkt at DNB bla. benytter seg av stormaskiner fra IBM). Redundans i et driftskritisk system som består av mange undersystemer, utviklet over en lang tidsperiode, er ofte problematisk.

 

Jeg synes det er rart at DNB velger å outsource drift og utvilking av sine systemer. Argumentasjonen er at de jobber med banktjenester og ikke IT. Snur man litt på det så er IT systemet grunnpilaren i alt de gjør. Det er ikke et hyllekjøpt produkt og derfor en svært viktig del av å gjøre banken konkurannsedyktig og bedre enn sine konkurrenter. Men ledelse vil bare ikke ha "sånn IT" internt.

 

Ser man til USA begynner de største å bygge opp en IT internt igjen. Slik som General Motors har gjort.

 

Tar vel litt tid før BI her i landet får med seg det. Enn så lenge er outsourcing nytt og bra og noe en leder bør ha på CV'en sin.

Lenke til kommentar

siden DNB har kjøpt opp fler andre banker de siste årene har de da klart å lege et felles system for alle kunden som kom med på lasset eller det bare slik på overflaten

 

Riktignok har kundene får innlogging I DNB og DNB bankkort men ar det bare på overflaten

banktjenester som før ble gjort hos posten og etter hver i utvalgte butikker kan man jo forsatt gjør der med bankkonto hos DNB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...