Gå til innhold

"Anger management" i trafikken


Morgens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det er kø er det somregel fordi det er noe lenger fremme som gjør at trafikken går sakte, f.eks ei veikryss, rundkjøring eller infletting.

I noen tilfeller er det faktisk at veien er så belastet at trafikken går sakte som en direkte konsekvens av overbelastning.

I andre tilfeller er det påkjøringer osv som lager kø.

 

Dersom motorsykkelen bruker f.eks midt-feltet eller siden av veien på å kjøre forbi så vil den lenger fremme enten:

- Legge seg inn i feltet og dermed gjøre køen foran meg lenger

- Ta plassen til en bil i rundkjøringen slik at en ekstra bil på min vei må kjøre ut og jeg og alle andre må vente lenger.

- Flette seg inn mellom to biler slik at mitt felt kommer ett hakk lenger bak i flette-systemet.

Nei, du tar feil.

Det er ikke alle veier som følges av rundkjøring eller fletting.

 

 

 

Er det bare meg, eller skjønner dere ikke at kø-en er der grunnet overbelastning av veinettet?

Hadde det vært greit om motorsykkelen snek i køen på McDonald's's drive-in?[/size]

Det er rett og slett bare du som sliter med å se sammenhengen, køen på McDonalds er ikke en relevant sammenlikning.

 

 

Selv kjører jeg en del på E6 og på Ring 3 (Primært østover i rushtrafikken) her i Oslo.

 

En motorsykkel som lanesplitter der vil bli borte for meg, vedkommende vil følge på mellom feltene til den har kommet langt nok ut til at det ikke lenger er saktegående kø.

Da er det et kjøretøy mindre som må slite i køen, altså blir køen kortere som følge av at vedkommende slippes frem.

 

Dersom vedkommende blir blokkert vil altså dette kjøretøyet oppta en ekstra plass i veien, fremfor å skape seg sitt eget ikkeeksisterende felt der man kan kjøre uavhengig av andre trafikanter.

 

Selv slipper jeg aktivt forbi motorsyklister ved å tydelig legge meg så langt bort fra midten av veien som mulig når jeg ser en motorsykkel drar innpå bakfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona sier at jeg har et problem, hun har neppe riktig men... :eek:

 

Jeg har kjørt uten skader i over 20 år, relativt få fartsbøter og synes selv jeg er verdens beste bak rattet.

 

Men, det er noe:

 

  • Hvis jeg havner bak en bobil får jeg det plutselig travelt.
  • Vogntog er irriterende å ligge bak, kjør forbi og rist på hodet.
  • 2-3 syklister i bredden får tuta og blir forbikjørt selv i 40-sonen.
  • I venstre felt på motorveien holder du fartsgrena + 5.
  • osv.

 

Jeg tror ikke det er veldig unormalt å irritere seg over disse tingene.

 

Men, jeg vil gjerne ha en mer harmonisk tid i bilen. Ikke hisse meg opp eller får dårlig humør av E39 i rushtiden.

 

Forslag - utover at jeg bør ta buss/tog?

Det er svært mye som har lov til å ferdes på en vanlig vei - fotgjengere, sykler, traktorer, bobiler, vogntog, moped, hest og kjerre - you name it, og alt dette har lov til å holde sitt eget tempo (her vil mange innskyte at loven sier at du ikke skal være til "unødig hinder", men det betyr ikke at man skal kunne bryte de fysiske lover). Å ta dette inn over seg er et godt skritt på veien mot mindre irritasjon, selv om det selvfølgelig ikke løser alle problemer. Føler man at man har rett til å holde fartsgrensen til enhver tid, og beregne kjøreruta med minuttpresisjon, er det klart at alt som motarbeider det vil gå en på nervene. At 2-3 mellomledere i kondomdrakt leker etapperitt er det lov å la seg plage av, men da er problemet at de er drittsekker, ikke at de bruker veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...