Gå til innhold

Apple og IBM sammen i bedriftsmarkedet


Anbefalte innlegg

Det er ikke sånt enterprisekunder ser etter. Fe ønsker skuddsikker mdm-løsning med stor fleksibilitet, driftet av en partner med godt rykte og lang erfaring. Dessuten vil de ha en sla med garantert oppetid og en sertifisert partner å gå til når noe går galt.

 

I tillegg ønsker de ok ytelse på enhetene og fornøyde brukere, men det er underordnet.

 

For det første så sa du bedriftsmarkedet, nå har du plutselig begrenset deg til store bedrifter, jeg jobber personlig i en relativt stor bedrift, og der kjøres det android-telefoner (og ios), og det er ikke det eneste store firmaet der dette er tilfellet. Det finnes mdm-løsninger til android, og du framstiller bedrifters behov som langt mere ensidig enn de egentlig er.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke sånt enterprisekunder ser etter. Fe ønsker skuddsikker mdm-løsning med stor fleksibilitet, driftet av en partner med godt rykte og lang erfaring. Dessuten vil de ha en sla med garantert oppetid og en sertifisert partner å gå til når noe går galt.

 

I tillegg ønsker de ok ytelse på enhetene og fornøyde brukere, men det er underordnet.

 

For det første så sa du bedriftsmarkedet, nå har du plutselig begrenset deg til store bedrifter, jeg jobber personlig i en relativt stor bedrift, og der kjøres det android-telefoner (og ios), og det er ikke det eneste store firmaet der dette er tilfellet. Det finnes mdm-løsninger til android, og du framstiller bedrifters behov som langt mere ensidig enn de egentlig er.

 

Jeg trodde det var implisitt at denne tråden handlet om entreprise. IBM er ikke inne i SMB-markedet på den måten det er snakk om her (med inhouse-support etc.).

 

Ja, det finnes masse MDM-løsninger. Det er en del av problemet - ingen vet hviken som skal brukes. Om Apple/IBM nå kommer med en skikkelig løsning de stiller seg bak på samme måte som Microsoft nå går all-in med sin egen MDM-løsning integrert i Windows Phone er det bare Android som ikke har annet enn tredjeparts-MDM. Og det vil ingen enterprisekunder ha, fordi det gir store begrensninger, dårligere støtte og dårligere sikkerhet.

 

De aller fleste store selskaper kjører i dag Android fordi det har vært den billigste og mest fleksible av de to ikke-enterpriseløsningene. WIndows Mobile har ikke vært et reelt alternativ før nå i det siste. Det som skjer med det nye partnerskapet er at Android plutselig blir det valget som passer dårligst inn i enterprise-it-clusterfuck-politikkverden fordi man ikke får en av de store konsulenthusene til å stille som driftspartner med samme backing som man får for Win phone og iOs. Tro meg, det vil ha mye å si. Ikke i Norge nødvendigvis, da vi har ganske få skikkelig store selskaper, men på verdensbasis vil det ha mye å si. Har man ansvar for egen drift og små nok forhold til at man har grei oversikt funker alle plattformer godt. Men der det er så stort at man har multilevel-support, helpdesk og tunge it-policier fikk nettopp Apple et veldig godt kort på hånden. "Kjøp iPhone, så fikser IBM-folka dere allerede har kontrakt med pga SAP supporten på mobil også".

 

Forøvrig forenkler jeg litt, men min erfaring er at selv om store selskaper snakker om "brukervalg" og "fleksibilitet" ender de opp med å velge SAP/IBM/Microsoft til slutt om ikke de har veldig gode argumenter for å la være. At Android gir større valgfrihet for bruker og billigere enheter er ikke et slikt godt argument for de fleste.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke sånt enterprisekunder ser etter. Fe ønsker skuddsikker mdm-løsning med stor fleksibilitet, driftet av en partner med godt rykte og lang erfaring. Dessuten vil de ha en sla med garantert oppetid og en sertifisert partner å gå til når noe går galt.

 

I tillegg ønsker de ok ytelse på enhetene og fornøyde brukere, men det er underordnet.

 

For det første så sa du bedriftsmarkedet, nå har du plutselig begrenset deg til store bedrifter, jeg jobber personlig i en relativt stor bedrift, og der kjøres det android-telefoner (og ios), og det er ikke det eneste store firmaet der dette er tilfellet. Det finnes mdm-løsninger til android, og du framstiller bedrifters behov som langt mere ensidig enn de egentlig er.

 

Jeg trodde det var implisitt at denne tråden handlet om entreprise. IBM er ikke inne i SMB-markedet på den måten det er snakk om her (med inhouse-support etc.).

 

Ja, det finnes masse MDM-løsninger. Det er en del av problemet - ingen vet hviken som skal brukes. Om Apple/IBM nå kommer med en skikkelig løsning de stiller seg bak på samme måte som Microsoft nå går all-in med sin egen MDM-løsning integrert i Windows Phone er det bare Android som ikke har annet enn tredjeparts-MDM. Og det vil ingen enterprisekunder ha, fordi det gir store begrensninger, dårligere støtte og dårligere sikkerhet.

 

De aller fleste store selskaper kjører i dag Android fordi det har vært den billigste og mest fleksible av de to ikke-enterpriseløsningene. WIndows Mobile har ikke vært et reelt alternativ før nå i det siste. Det som skjer med det nye partnerskapet er at Android plutselig blir det valget som passer dårligst inn i enterprise-it-clusterfuck-politikkverden fordi man ikke får en av de store konsulenthusene til å stille som driftspartner med samme backing som man får for Win phone og iOs. Tro meg, det vil ha mye å si. Ikke i Norge nødvendigvis, da vi har ganske få skikkelig store selskaper, men på verdensbasis vil det ha mye å si. Har man ansvar for egen drift og små nok forhold til at man har grei oversikt funker alle plattformer godt. Men der det er så stort at man har multilevel-support, helpdesk og tunge it-policier fikk nettopp Apple et veldig godt kort på hånden. "Kjøp iPhone, så fikser IBM-folka dere allerede har kontrakt med pga SAP supporten på mobil også".

 

Forøvrig forenkler jeg litt, men min erfaring er at selv om store selskaper snakker om "brukervalg" og "fleksibilitet" ender de opp med å velge SAP/IBM/Microsoft til slutt om ikke de har veldig gode argumenter for å la være. At Android gir større valgfrihet for bruker og billigere enheter er ikke et slikt godt argument for de fleste.

 

 

 

Tvert imot, så har du eksplisitt sagt "bedriftsmarkedet", mener du kun enterprise-markedet, så bør du si det.

 

Det er videre alt for bastant å si at "ingen enterprisekunder vil ha tredjeparts-løsninger", det virker ikke som du tar innover deg hvor mange forskjellige behov det eksisterer i markedet. Noe av kjenentegnet til enterprisemarkedet er jo nettopp løsninger som er mer skreddersydd.

 

Ett selskap trenger heller ikke å være "skikkelig stort" for å være endel av enterprisemarkedet. Jeg betviler ikke at dette kan påvirke markedet, men du overdriver hvor ensidige behov markedet har.

 

Valgfrihet på mobil er forøvrig stadig vitkigere for de ansatte, og derfor også ett godt argument for bedriften.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke... Hvorfor sier dere at Android ikke har MDM, og ikke sikter mot bedriftsmarkedet? Jeg kan være enig med at de helt sikkert ikke er særlig store navn, men Samsung har hatt Knox i rundt et år, og dette bør også inkorporert i Android L.

Altså, nå har jeg ikke peiling, ikke bruker jeg noe slikt, og ikke driver jeg med noe slikt, men jeg er ganske sikkert på at MDM spesifikt ble nevnt, både når Samsung lanserte og når Google lanserte disse løsningene.

Men det er kanskje noe annet?

Lenke til kommentar

Ja, jeg forenkler definitivt en hel del og det finnes masse aspekter som ligger til grunn for valg av plattform i bedrifts/enterprisemarkedet. Poenget er at det å ha en stor global enterprise partner i ryggen er ett av de viktige argumentene i et slikt valg, og der har nå Apple og MS en stor fordel foran Google. Det vil selvsagt ikke si at ikke masse store selskaper vil velge Android også i fremtiden, bare at fordelingen sannsynligvis vil bli en annen enn den hadde vært uten et slikt partnerskap.

 

Leifen18: Det finnes masse MDM-løsninger som støtter Android, og en god del er innebygget, men både iOs og Windows Mobile har mer modne og bedre støttede løsninger pr. nå. Har ikke satt meg inn i hva som kommer i Android L, men om ikke det kommer HW-støttet krypto på hele enheten helt nede på OS-nivå er det lite imponerende for paranoide driftsavdelinger. Da blir alternativet en walled garden (en app som inneholder andre apps, som f.eks Good driver med), noe som gir lite fleksibilitet og en dårlig brukeropplevelse fordi appene ikke kan kommunisere med resten av systemet. Man ønsker stort sett å velge en per-device-mdm-løsning som er godt støttet og som har et stort selskap i ryggen for å sikre at det ikke blir noe tull.

 

Ang. begreper: Jeg har brukt "bedriftsmarkedet" en gang eller to, og enterprise resten. Beklager om dette var forvirrende, men det er ganske åpenbart fra resten av tråden og fra hva som står i artikkel at det er snakk om svært store selskaper.

 

Ang. valgfrihet: Ja, det er et argument. Men ikke et veldig tungtveiende ett om du spør en it-avdeling. Og den har fortsatt siste ord, selv om makten har gått litt tilbake de siste årene. Fokus er ikke på å gi muligheter, men på å minimere risk. På godt og vondt.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ikke akkurat noen ekspert på dette, men etter hva jeg har forstått, så er både Samsung sin løsning, og Android L, dypt integrert i systemet, selv om jeg ikke vil uttale meg om det er hardware, firmware eller software. Men det er i hvert fall en kjernefunksjon i OSet. Og jeg husker Samsung slang rundt med Cisco sitt navn, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ja, teknisk sett har Android en helt OK løsning. De trenger fortsatt noen med en partner som kan installere, støtte og drifte den på en måte som Apple og Microsoft nå kan tilby. For selskaper som er villige til å gjøre jobben selv og ta ansvaret er forskjellen mindre.

 

Dog sliter Android litt med ryktet også, husk at dette er folk som er dypt skeptiske til Open Source og som leser historier som de som har vært i media i det siste om ikke-slettede data på Android-enheter som fanden leser bibelen.

 

Som advokatene sier: Det hjelper ikke å ha rett, man må få rett også. Det gjelder i aller høyeste grad innen IT. Det hjelper ikke at Open Source er sikkert, at Android er lett å drifte og at Linux i mange tilfeller er et fullgodt alternativ til Windows. Ingen har noengang fått sparken for å velge Microsoft, IBM eller SAP. Om man velger en "eksotisk" løsning og noe går galt får man skylda. Om man velger en "trygg" løsning og noe går galt er det greit, for da har man valgt trygt. Derfor er det så innmari viktig å være et "trygt" valg i slike markeder. Mer enn noe annet er det dette Apple får ved å gå inn i partnerskap med IBM.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

The Apple-IBM blockbuster deal may finally give Apple its long-denied entrée into the enterprise. But it also may signal something even more surprising: That the future of innovation now belongs to Microsoft, not Apple.

The deal will give Apple entrée into the enterprise in ways it's never had before for iOS devices. That sounds like a good thing. But it may not prove as fruitful as it sounds. Management consultant Peter Cohan, writes in Forbes that:

 

"Based on the time I spent working with the Watson Research Center at IBM I see two organizational forces that will make it hard for this partnership to yield significant revenues."

 

He says that it's likely that the commissions that IBM sales and service people will get for iOS devices will be lower than they get for IBM products and services, and so they will have little incentive to push Apple rather than IBM. And he notes that the cultures of IBM and Apple clash --- IBM slow and conservative, Apple faster-moving.

 

And analysts say that Microsoft has little to fear from the partnership. Patrick Moorhead, principal analyst with Moor Insights & Strategy, told Computerworld's Gregg Keizer:

"I don't see a huge negative impact on Microsoft here, because the demand in enterprises is for heterogeneity, not homogeneity. I see Microsoft's mobile strategy supporting Windows, Android and iOS. IBM will do a really good job with iOS, I expect, but that will come at the expense of Windows and Android. So if you're a major enterprise looking for a partner, looking for more than just really, really great apps on Apple, for a heterogeneous environment, I think you'll look elsewhere."

 

The move very clearly signals, though, that without Steve Jobs, Apple can't innovate. With Steve Job's passing, more than just an individual died. So did innovation at Apple. Has Apple done anything truly innovative since he's been gone? No. The company has merely milked existing markets. When it's tried to get into a new market, rather than develop something internally, it's tried to buy its way in, evidenced by the company's Beat Music buyout as a way to push its way into the digital music-streaming future. And now it's turning to IBM, the antithesis of everything Apple has always been about.

 

So it's at Microsoft that you should look for innovation. I've covered Microsoft for a long time, and I can't remember the last time the company was in so much ferment. Steve Ballmer being replaced by Satya Nadella as CEO. Buying Nokia. Releasing Office for the iPad before the Windows 8 touch-based version is ready. Committing big-time to Android. Recognizing that Windows is no longer the center of its universe. On and on it goes.

 

Even the bomb that was Windows 8 showed that the company was at least rrying something new. It saw that it was behind in mobile, and instead of standing pat, it doubled down on Windows 8, trying something new and drastic.

Unfortunately, it lost the bet, and designed what is probably the worst operating system in the company's history. But often the only way to win a bet is to first place a few losers, even big ones.

 

After years of stagnation, Microsoft has recognized it needs to make big changes, and the kind of ferment it's in right now eventually leads to innovation. Over at Apple, stagnation seems to be the business plan. That may pay off in the short run -- after all, it did for Microsoft for years -- but in the long run it's a losing proposition. Microsoft has finally recognized that, and that's why it's the place to look for innovation.

 

Kilde: http://blogs.computerworld.com/ios/24147/apple-ibm-deal-fallout-future-innovation-now-microsoft

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Business analysts. Folka som ikke klarte å slå igennom i ekte business.

 

Men ja; det blir spennende å følge Microsoft fremover. I dag annonserte de at de sparker 18.000 ansatte, noe jeg tror er bra.

 

Forøvrig deler jeg ikke generelle bloggeres fetisj for "innovasjon" (hva nå det måtte bety). Endringer er bra om endringer forbedrer. Nye ting kan være forbedringer, eller de kan være forverringer. Nytt for nyhetens skyld er bare tull.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, teknisk sett har Android en helt OK løsning. De trenger fortsatt noen med en partner som kan installere, støtte og drifte den på en måte som Apple og Microsoft nå kan tilby. For selskaper som er villige til å gjøre jobben selv og ta ansvaret er forskjellen mindre.

 

Dog sliter Android litt med ryktet også, husk at dette er folk som er dypt skeptiske til Open Source og som leser historier som de som har vært i media i det siste om ikke-slettede data på Android-enheter som fanden leser bibelen.

 

Som advokatene sier: Det hjelper ikke å ha rett, man må få rett også. Det gjelder i aller høyeste grad innen IT. Det hjelper ikke at Open Source er sikkert, at Android er lett å drifte og at Linux i mange tilfeller er et fullgodt alternativ til Windows. Ingen har noengang fått sparken for å velge Microsoft, IBM eller SAP. Om man velger en "eksotisk" løsning og noe går galt får man skylda. Om man velger en "trygg" løsning og noe går galt er det greit, for da har man valgt trygt. Derfor er det så innmari viktig å være et "trygt" valg i slike markeder. Mer enn noe annet er det dette Apple får ved å gå inn i partnerskap med IBM.

Samsung er partnere med SAP i forbindelse med Knox, men jeg hadde aldri hørt om det, så jeg trodde Citrix og Cisco var større navn :-P Men det sier kanskje mer om hvor lite inn jeg er i den verden :-P

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...